مهمترین رویدادهای اتاق ایران در هفته‌ اول دی‌ماه

فرمول سازمان هواپیمایی برای فعال‌سازی فرودگاه‌های کوچک

رییس سازمان هواپیمایی کشور با اعلام خبر سرمایه‌گذاری های جدید در حوزه دفاعی، از اجرای دو فرمول آزادسازی قیمت‌ها و خرید هواپیماهای کوچک خبر داد.

24 مرداد 1395 - 12:20
کد خبر : 3205
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رییس سازمان هواپیمایی کشور با اعلام خبر سرمایه‌گذاری های جدید در حوزه دفاعی، از اجرای دو فرمول آزادسازی قیمت‌ها و خرید هواپیماهای کوچک خبر داد.

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیماسازی- عکس: تسنیم

 علی عابدزاده در جلسه مشترک با معاون اول رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی با ارائه گزارشی، اظهار داشت: ظرف سال جاری تعداد زیادی هواپیما وارد کشور می‌شود. در حال حاضر فضای بهتری برای تمامی شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شده و با شرکت های بزرگ لیزینگ وارد مذاکره شده‌اند و در حال رفع مشکلات برای خرید هواپیما هستند.

وی با اشاره به وضعیت استفاده از ناوگان فعلی هواپیمایی کشور بعد از آزادسازی نرخ ها، عنوان کرد: بعد از آزادسازی نرخ‌ها هم تغییرات مثبتی در ساختارهای مالی شرکت های هواپیمایی ایجاد شد و هم تغییراتی اجباری از سوی سازمان هواپیمایی برای تغییر ساختارهای مدیریتی شرکت‌های هواپیمایی شکل گرفته که در نهایت باعث بالا رفتن راندمان شرکت‌های هواپیمایی شده است.

عابدزاده با اعلام اینکه همزمان با افزایش صندلی، افزایش مسافر هم داشته‌ایم و در عین حال افزایش مسافر بالاتر از افزایش صندلی بوده است، تصریح کرد: مطالعاتی که بعد از آزادسازی نرخ‌ها ظرف چند ماه اخیر انجام شد، حاکی از افزایش ۳۰درصدی رضایتمندی مردم در گرفتن بلیت‌های پروازی است و هم اینکه از صندلی‌های در اختیار، بهتر استفاده شده است. برای مثال برای نوروز امسال تا سه چهار روز مانده به پایان سال بلیت هواپیما برای مشهد در اختیار مردم قرار می گرفت. این وضعیت به آن معناست که شرکت های هواپیمایی دیگر از نگهداری بلیت‌ها در سیستم نگران هستند و بلیت‌ها را راحت تر در اختیار مردم قرار می دهند.

رییس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه ساختارهای اقتصادی ناثوابی که در صنعت حمل و نقل هوایی در سال های اخیر حاکم بوده است، منجر به عدم سوددهی شرکت های هواپیمایی شده بود، متذکر شد: با آزادسازی نرخ ها به سمت درست تری در حرکت هستیم و ظرف هشت ماه اخیر بعد از آزادسازی نرخ ها شرکت های هواپیماهی در مسیر درست حرکت قرار گرفته اند.

وی به سرمایه گذاری های عمیقی که ظرف سال های اخیر در حوزه های شرکت های هواپیمایی، فرودگاهی و ناوبری و حتی در خصوص ساخت هواپیما صورت گرفته، اشاره کرد و گفت: قبل از آزاد سازی نرخ ها شرکت های هواپیمایی تقریبا ورشکسته بودند و به لحاظ ساختارهای مالی شرایط بسیار نامطلوبی داشتند. نرخ های تکلیفی باعث شده بود که از فرودگاه های کشور استفاده نشود و شرکت های هواپیمایی به سمتی روند که هواپیماهای خاص را وارد کشور کنند.در حال حاضر اما این شرکت ها در حال ترمیم وضعیت مالی خود هستند.

عابدزاده ادامه داد: یکی از گله مندی های شرکت فرودگاه ها که باعث نارضایتی در فرودگاه های کشور شده بود نیز همین موضوع بود. چون نرخ ثابت قیمت ها اجازه می داد هواپیماهای ۱۵۰ نفره تا حدودی زیان ده نباشد. به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی به سمت آوردن هواپیماهای کوچکتر نمی‌رفتند و در سال های اخیر مبادرت به آوردن هواپیماهای ۱۵۰ نفره کردند و این باعث گلایه شرکت فرودگاه ها و نارضایتی مردم مناطق کوچک به دلیل نبودن پروازهای استانی و شهر به شهر شده بود.

وی با بیان اینکه تمرکزی که روی فرودگاه های بزرگ وجود دارد به خاطر نوع ناوگان موجود در آن است، توضیح داد: بر همین اساس اخیرا مصوبه ای در شورای عالی هواپیمایی کشوری داشتیم که به شرکت های هواپیمایی اجازه می دهیم با کمک هایی که برای گرفتن راحت تر مجوز خط هوایی به آنها می کنیم، هواپیمای زیر ۱۰۰نفره را خریداری کنند و در آینده نزدیک با توجه به آزادسازی نرخ‌ها در پروازهای کوتاه هم سودآور است.

عابدزاده ادامه داد: تمرکزی که روی فرودگاه های بزرگ است به خاطر نوع ناوگان است، برهمین اساس اخیرا مصوبه ای در شورای عالی هواپیمایی کشوری داشتیم که به شرکت های هواپیمایی اجازه می‌دهد با کمک هایی که به آنها می‌کنیم برای گرفتن راحت‌تر مجوز خط هوایی، هواپیمای زیر ۱۰۰نفره بیاورند.

عابدزاده به تاثیرات آزاد سازی نرخ قیمت ها و هم چنین مجوز جدید سازمان هواپیمایی برای خرید هواپیماهای زیر صد نفره اشاره کرد و گفت: با آزادسازی نرخ ها از این به بعد پرواز های کوتاه هم سودآور خواهند بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر۹۰ درصد پروازها در ۱۴ فرودگاه کشور انجام می گیرد، گفت: با این دو فرمول امیدوار به تغییر شکل این وضعیت هستیم که در توسعه ملی هم اثر گذار است . متاسفانه در حال حاضر نقاطی که احتیاج به توسعه دارند پروازی در آنها وجود ندارد. اما با این فرمول این مشکل حل می شود و بهره برداری از فرودگاههای کم برخوردار بیشتر می شود.

در همین رابطه