رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

هشدار رئیس اتاق قزوین نسبت به مرگ تدریجی صادرات

مقررات خلق‌الساعه، تولید و صادرات را قربانی می‌کند

مهدی بخشنده، رئیس اتاق قزوین در جلسه اتحادیه صادرکنندگان این استان با مدیران و مسئولان استانی، مقررات خلق‌الساعه‌ را که به زیان تولیدکنندگان و صادرکنندگان دانست و گفت: بخشنامه‌هایی که روزانه از سوی دستگاه‌های دولتی صادر می‌شود، عاقبت تولید و صادرات را قربانی می‌کند.

12 بهمن 1398
کد خبر : 32070
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی قزوین ضمن ابراز نگرانی از مقررات خلق‌الساعه‌ای که به زیان تولیدکنندگان و صادرکنندگان است؛ گفت: متأسفانه بانک مرکزی و دولت هر روز یک بخشنامه‌ای را صادر می‌کنند که نه‌تنها کار تولید و صادرات را تسهیل نمی‌کنند، بلکه سبب قربانی شدن آنها، به‌ویژه صادرکننده‌ها می‌شوند.

مهدی بخشنده در جلسه اتحادیه صادرکنندگان قزوین با مدیران و مسئولان استانی، ضمن انتقاد از تصمیمات عجولانه دولت در زمینه ممنوعیت صادرات برخی محصولات، افزود: درحالی‌که صادرکنندگان از ماه‌ها قبل قرارداد خود برای صادرات یک محصول با طرف خارجی امضا کرده‌اند، دولت ناگهان صادرات آن محصول خاص را ممنوع کرده و نه‌تنها به صادرکننده ضرر می‌زند، بلکه سبب می‌شود که مشتریان خارجی دیگر به ما اعتماد نکنند و به‌این‌ترتیب هیچ شانسی برای رقابت در بازار پیچیده جهانی نداریم.

او با بیان اینکه سیاست‌های غلط دولت نفس صادرکنندگان واقعی را به شماره انداخته، ادامه داد: با این وضعیت، سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صادرات دیگر صرفه اقتصادی ندارد که مسبب آن تصمیمات اشتباه مسئولان است.

به عقیده بخشنده، ادامه این وضع می‌تواند صادرکننده‌ها را وارد بحران کند و صادرات آنها را به صفر برساند.

رئیس اتاق قزوین همچنین به مشکلات صادرکنندگان در حوزه مالیات اشاره کرد و گفت: درحالی‌که در همه دنیا صادرکنندگان از مالیات معاف هستند، ولی در کشور ما حتی در این شرایط جنگ اقتصادی، صادرکننده موظف به پرداخت مالیات است و در صورت دیرکرد پرداخت باید جریمه هم بپردازد.

بخشنده با یادآوری اینکه در سال‌هایی که کشور تحریم بود، دولت بیشتر از صادرکننده‌ها حمایت می‌کرد، اضافه کرد: در آن سال‌ها از بابت پرداخت مالیات نگرانی نداشتیم؛ اما متأسفانه امروز که در شرایط سخت به تولید و صادرات می‌پردازیم؛ به خاطر تحریم‌های ناجوانمردانه باید بارها هزینه‌های اضافی متحمل شویم، همچنان مجبور به پرداخت مالیات‌های غیرواقعی هستیم.

او ضمن قیاس سود پرداختی بانک‌ها و سود حاصل از تولید، ادامه داد: در کشور ما و در شرایطی که کمتر از 10 درصد سود عاید تولیدکننده می‌شود و بانک‌ها سود 20 درصدی به سپرده‌ها و پول خام می‌دهند، تولیدکنندگان، جهادگران اقتصادی هستند که اقدامات ارزشمندی را در جهت رونق تولید کشور و حفظ اشتغال انجام می‌دهند.

رئیس اتاق قزوین با بیان اینکه چشم‌انداز روشنی پیش روی صادرات وجود ندارد، گفت: اگر دولت به صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و یک‌شبه خود ادامه دهد، باید منتظر از بین رفتن تدریجی صادرات کشور باشد؛ چراکه در این شرایط در حال از دست دادن مشتریان صادراتی خود هستیم.

او ضمن ابراز تردید نسبت به اطلاع رئیس‌جمهور و وزیر صمت از مشکلات صادرکنندگان، ابراز امیدواری کرد که مسئولان عالی دولت صدای تولیدکنندگان و صادرکنندگان را بشنوند و ضمن مشورت با فعالان حوزه تولید و صادرات، تصمیم‌های لازم را برای حل این مشکلات اخذ کنند.

موضوعات :
در همین رابطه