رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

محمدرضا کرباسی در نشست معارفه کمیته ایران و لبنان تأکید کرد

فعالان اقتصادی از جایگاه لبنان در بازارهای آفریقا غافل نشوند

نشست معارفه کمیته ایران و لبنان روز گذشته برگزار شد. محمدرضا کرباسی در این نشست ضمن تشریح مهم‌ترین اولویت‌های همکاری ایران و لبنان به فعالان اقتصادی توصیه کرد تا از جایگاه لبنان در بازارهای صنعتی، بازرگانی، تجاری آفریقا غافل نشوند.

15 بهمن 1398
کد خبر : 32118
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست معارفه کمیته مشترک بازرگانی ایران و لبنان روز گذشته با حضور معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد.

در این نشست همچنین، گزارش عملکرد یک سال گذشته کمیته مشترک بازرگانی ایران و لبنان ارائه شد.

بر این اساس، راه‌اندازی دفتر کمیته مشترک بازرگانی ایران و لبنان در کشور لبنان و استقرار یک نماینده دائم، از مهم‌ترین اقداماتی بود که در دوره گذشته صورت گرفت.

برگزاری ملاقات متعدد با حسن محمد عباس سفیر لبنان به‌منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف تجارت ایران و لبنان، انجام مطالعات تحلیلی در خصوص بازار لبنان از سوی تیم تحقیقاتی دانشگاه امیرکبیر، مذاکره با وزیر بهداشت قبلی بهداشت در خصوص صادرات محصولات نوشیدنی ایران از دیگر اقدامات انجام‌گرفته به همت کمیته مشترک بازرگانی ایران و لبنان بود.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ضمن اشاره به تأسیس این کمیته از سال 97، برگزاری این نشست را گامی در راستای تقویت و تجدید ساختار کمیته مشترک بازرگانی ایران و لبنان معرفی کرد.

به باور محمدرضا کرباسی اقتصاد باز و کمترین میزان دخالت دولت در فعالیت‌های اقتصادی، قدرت خرید بالای مردم لبنان، موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشورهای عربی، وضعیت جغرافیایی و حضور لبنان در کشورهای هم‌جوار به لحاظ موقعیت خاص لجستیکی و همچنین کشورهای آفریقایی از مهم‌ترین مزایای تجارت لبنان برای فعالان اقتصادی ایرانی محسوب می‌شود.

کرباسی خاطرنشان کرد: اولویت اول لبنان در بحث اقتصاد، تجارت است و این کشور هیچ‌گونه محدودیتی در برقراری مراودات اقتصادی با کشورهای جهان ندارد. پس‌ازآن، گردشگری از دیگر مهم‌ترین اولویت لبنانی‌ها محسوب می‌شود. تا جاییکه به‌رغم محدودیت‌های سیاسی و برقراری امنیت در این کشور، لبنان همچنان در صدر کشورهایی قرار دارد که سالانه پذیرای گردشگران خارجی قابل‌توجهی است.

همچنین معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، صنعت بانکداری بین‌المللی در لبنان را یکی دیگر از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی این کشور برای توسعه ارتباطات اقتصادی قلمداد کرد و افزود: بیش از 90 بانک در لبنان فعالیت دارند که کلیه مالکیت این بانک‌ها متعلق به بخش خصوصی و میزان اندوخته‌ها و سپرده‌های بانک‌های لبانی بیش از 186 میلیارد دلار برآورد شده است.

او همچنین، نفت و انرژی، صادرات خدمات فنی و مهندسی، گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت، بهره‌برداری از معادن، ایجاد کارخانه‌های تولید مواد غذایی، کشاورزی، لوازم‌خانگی، مصالح ساختمانی را به‌عنوان مهم‌ترین حوزه‌های همکاری مشترک ایران و لبنان دانست.

کرباسی، حجم روابط تجاری ایران و لبنان را 150 میلیون دلار در سال‌های گذشته و به نفع صادرات ایران اعلام و تأکید کرد: با توجه به تعاملات اقتصادی لبنان با سوریه و عراق، فعالان اقتصادی نباید از همکاری‌های چندجانبه با تجار لبنانی و به‌خصوص سرمایه‌گذاری‌های مشترک غافل شوند.

او به حاضران در نشست توصیه کرد تا از جایگاه لبنان در بازارهای صنعتی، بازرگانی، تجاری آفریقا غافل نشوند. چراکه به باور معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، برعکس ایران، محدودیت‌های انتقال پول از کشورهای آفریقایی برای لبنان وجود ندارد و از طریق این کشور می‌توان ظرفیت‌های همکاری با کشورهای آفریقایی را توسعه داد.

کرباسی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تداوم فعالیت این کمیته، در آینده‌ای نزدیک اتاق مشترک بازرگانی ایران و لبنان تاسیس شود.

در همین رابطه