رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

معاون اول رئیس جمهور در اجلاس سراسری روسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای

ساختار بنگاه‌های اقتصادی نیازمند اصلاح است

ساختار بنگاه‌های اقتصادی نیازمند اصلاح است چرا که بسیاری از این بنگاه‌ها توجهی به آموزش نیروی انسانی خود ندارند و بعضاً نیروی انسانی فعال در این بنگاه‌ها از دانش و آموزش‌های جدید بهره مند نیستند و این موضوعی است که در گذشته در طرح بازسازی صنعتی کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.

15 بهمن 1398
کد خبر : 32122
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز در اجلاس سراسری روسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای دخترانه شریعتی برگزار شد،‌ با تبریک چهل و یکمین سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی در زمان خود یکی از بزرگترین اتفاقات دنیا بود و ملت بزرگ ایران با دست خالی اما با اتحاد، هماهنگی و انسجام توانست با رهبری امام خمینی (ره) یک انقلاب بزرگ مردمی را در قرن بیستم به پیروزی برساند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: انقلاب اسلامی با جهت گیری اسلامی و به منظور تحقق خواسته‌های یکصد سال گذشته ملت ایران به پیروزی رسید تا مطالبات و خواسته‌های مردم یعنی آزادی،‌ استقلال،‌ پیشرفت و حاکمیت قانون را محقق سازد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به ابعاد مختلف وضع تحریم علیه کشورهای مختلف گفت: گاهی به نظر می‌رسد که سخت‌ترین تحریم‌ها، تحریم‌هایی هستند که مصوبه شورای امنیت دارد چرا که تمام کشورها ملزم به همراهی با این تحریم‌ها هستند.

وی افزود: برخی تحریم‌ها ممکن است از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و یا شورای امنیت باشد و اینکه چه کسی یا سازمانی پیگیری اجرای تحریم را دنبال می‌کند از اهمیت فراوانی برخوردار است. گاهی یک کشور تحریم می‌شود اما تحریم به صورت جدی پیگیری نمی‌شود.

مهم‌ترین نکات کلیدی معاون اول رئیس جمهور به شرح زیر است:

  • تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران تحریم‌هایی بی سابقه است؛ آمریکا دروغ می‌گوید که محدودیتی برای واردات دارو و مواد غذایی به کشورمان اعمال نکرده است.
  • میلیاردها دلار پول خودمان را که در کشورهای مختلف داریم وقتی می‌خواهیم از محل این پول‌ها یک دلار برای خرید دارو و مواد غذایی جا به جا کنیم، آمریکا اجازه نمی‌دهد.
  •  اینکه برای واردات دو میلیون دلار دارو از طریق کانال مالی سوئیس اجازه داده می‌شود این یعنی اقتصاد بزرگ و کشور ما را به درستی نشناخته‌اند.
  •  میزان واردات دارو به ایران فقط در سال جاری بیش از 3 میلیارد دلار بوده که برای آن پول پرداخت کرده و واردات انجام داده‌ایم.
  • در همین شرایط تحریم، حجم تجارت ایران با دنیا در ده ماهه ابتدایی سال جاری بیش از 70 میلیارد دلار بوده است و این یعنی اقتصاد بزرگی مانند ایران را نمی‌توان حبس کرد.
  • ایران از اقتصادی بزرگ برخوردار است و نیروی انسانی توانمند، مرز مشترک با 15 کشور همسایه و حوزه نفوذ قوی دارد و می‌تواند در همین محدوده و از طریق همکاری با کشورهای اطراف همه مسائل خود را به صورت جدی حل کرده و نیازها را تأمین کند.
  • اقتصاد ایران که جزو بیست اقتصاد برتر دنیا است. با پیشرفت‌ها و دستاوردهای حاصل شده مجموعه بزرگی از کالاهای صنعتی در کشور تولید و به اقصی نقاط دنیا صادر می‌شود و اداره کشور از طریق ارز حاصل از این صادرات صورت می‌گیرد.
  • کشورهایی که توسعه خود را بر مبنای منابع طبیعی قرار داده‌اند به جز موارد استثنا مانند نروژ، نتوانسته‌اند از روند مناسبی در توسعه برخوردار باشند و بیشتر مصرف کننده بوده‌اند.
  • شرایط فروش نفت خوب بود، طبق برنامه باید 36 درصد از درآمد نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد و بخشی از این درآمد نیز در بودجه دولت قرار می‌گرفت و به مرور سهم این صندوق افزایش پیدا می‌کرد تا سهم درآمدهای نفتی در بودجه کمتر شود.
  • در مقطعی برای تأمین نیازهای صنعت نفت به تجهیزات مختلف و نیز برای احداث کارخانه‌های صنعتی ابتدایی باید منتظر شرکت‌های خارجی می‌بودیم اما امروز توانمندی صنعتی کشور متحول شده و بسیاری از این نیازها با اتکا به توانمندی داخلی تأمین می‌شود.
  • امروز شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی در طراحی، مهندسی، ساخت و اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی، پتروشیمی و نیروگاهی زبانزد هستند و در بسیاری از مناقصه‌ها با وجود آنکه شرکت‌های خارجی نیز حضور دارند، پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی برنده می‌شوند.
  • اگر مزاحمت‌ها، موانع و فشارها علیه ملت ایران وجود نداشت، قطعاً‌ امروز موقعیت برتری از بسیاری از کشورهای مدعی در زمینه توسعه داشتیم.
  • اگر منابع انسانی کارآمد در یک کشور وجود نداشته باشد حتی بهترین امکانات و موقعیت‌های جغرافیایی نیز نمی‌تواند آن طور که باید مورد بهره برداری قرار گیرد.
  • ساختار بنگاه‌های اقتصادی نیازمند اصلاح است چرا که بسیاری از این بنگاه‌ها توجهی به آموزش نیروی انسانی خود ندارند و بعضاً نیروی انسانی فعال در این بنگاه‌ها از دانش و آموزش‌های جدید بهره مند نیستند و این موضوعی است که در گذشته در طرح بازسازی صنعتی کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.
  • بنگاه‌هایی می‌توانند ادامه حیات دهند که ساختار مناسب داشته، از نیروی انسانی کارآمد برخوردار باشند و بتوانند محصولات و خدمات با کیفیت و با قیمت مناسب که در بازارهای بین المللی قابل رقابت باشد، ارائه دهند.
  • اینکه می گوییم باید چند میلیون گردشگر را به کشور جذب کنیم، ابتدا باید بررسی کنیم که چه میزان نیروی انسانی مناسب برای ارائه خدمت به گردشگران در کشور وجود دارد و آیا دانشگاه‌های کشور این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند؟
در همین رابطه