رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

رئیس اتاق ایلام در دیدار با معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری

تکمیل زیرساخت‌های اقتصادی ایلام برای استفاده از بازار عراق

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام در نشست شورای اداری استان ایلام که با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری برگزار شد بر لزوم تکمیل زیرساخت‌های این استان برای استفاده بهینه از بازار عراق تأکید کرد و این مسئله را خواسته فعالان بخش خصوصی این استان دانست.

19 بهمن 1398
کد خبر : 32139
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایلام با تأکید بر اینکه به‌منظور دستیابی به توسعه همه‌جانبه باید زیرساخت‌های اقتصادی این استان تکمیل شوند، گفت: استان ایلام یکی از مهم‌ترین کانون‌های صادرات به کشور عراق است و داشتن امنیت مطلوب در مرز، نزدیکی به شهرهای مهم اقتصادی عراق و داشتن سابقه تجارت از دیرباز تاکنون با کشور همسایه از جمله مزیت‌های حوزه تجارت در این استان است.

شعبان فروتن در نشست شورای اداری استان ایلام با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری افزود: نداشتن راه ارتباطی مانند بزرگراه و آزادراه با کشور عراق، عدم اتصال ایلام به شبکه سراسری راه‌آهن و محدودیت در زمینه ارتباطات هوایی و فرودگاهی بین استان ایلام با کشور عراق از مشکلات اصلی و ساختاری استان است که باید برای تحقق توسعه اقتصادی رفع شوند.

او همچنین پیشنهاد داد یک فرودگاه بین‌المللی در منطقه صالح‌آباد یا مهران ایجاد شود.

رئیس اتاق ایلام با اشاره به انتظاران بخش خصوصی استان از دولت گفت: فعالان اقتصادی ایلام خواستار پرداخت جوایز صادراتی به تجار و فعالان اقتصادی، راه‌اندازی بازارچه‌های جدید مرزی شامل چنگوله و چیلات در سطح شهرستان‌های مهران و دهلران و هلاله شمالی در ایلام، راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری مهران، راه‌اندازی کنسولگری عراق در استان ایلام و پیگیری صدور ویزای متعدد برای تجار ایلامی جهت سفر به کشور عراق به‌منظور بازاریابی و توسعه روابط تجاری هستند.

فروتن، الحاق زمین‌های اطراف گمرکات به مرز مهران برای توسعه صادرات و معافیت دارندگان کارت بازرگانی از مالیات از دیگر درخواست‌ها و مطالبات تجار و بازرگانان این استان عنوان کرد.

رئیس اتاق ایلام در ادامه به مشکلات و پیشنهادت در عرصه تولید و رونق اقتصادی استان ایلام اشاره کرد و گفت: بسته‌های حمایتی به‌منظور مشوق سرمایه‌گذاری برای استان‌های کمتر توسعه‌یافته مانند استان ایلام شامل معافیت‌ها و همچنین پرداخت وام‌های بلندمدت به سرمایه‌گذاران در بخش تولید تدوین شود.

فروتن خواستار ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک بین استان ایلام و کشور عراق شد و گفت: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به کشور عراق موضوع ایجاد شهرک صنعتی مشترک در دستور کار قرار گرفته است.

او اظهار کرد: با توجه به تهاتر مطالبات دولت از محل وجوه اداره شده بدهی دولت به بانک‌ها تا پایان سال 1389، امید است که بانک‌ها نسبت به آزادسازی اسناد و وثایق واحدهای تولیدی مشمول که دیون خود را پرداخت کرده‌اند، اقدام کنند.

رئیس اتاق ایلام گفت: ضرورت ایجاد سازمان نظام‌مهندسی صنعت با هدف تقویت بخش صنعت، پرداخت یارانه به تولید با هدف تقویت زنجیره تولید، حذف جرائم در تأخیر ارائه لیست بیمه که توسط تأمین اجتماعی و حمایت از کارفرمایان همچون کارگران در هیات‌های حل اختلاف از دیگر مطالبات تولیدکنندگان است.

او به بحث کارت چرا برای دامداران اشاره کرد و گفت: معدن کاران و زیرمجموعه آن برای فرآوری معدن مسیرهای مختلفی را طی می‌کنند اما از طرفی کسی که دارای کارت چرا است باید نظر آن توسط معدن کار متقاضی تأمین کند چراکه دولت حقی برای دارنده کارت چرا ایجاد کرده اما معدن کار که باید تولید و اشتغال ایجاد کند باید دارنده کارت را متقاعد کند که ضرورت دارد قانون کارت چرا موردبازنگری قرار گیرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز در این نشست از پیگیری مطالبات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی خبر داد و گفت: تلاش می‌شود که در حد توان پیشنهادهای فعالان اقتصادی پیگیری و منجر به نتیجه شود.

حسینعلی امیری به تلاش‌های دولت در استان ایلام پرداخت و افزود: طی ۶ سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای برای رفع مشکلات این استان برداشته شده و به برکت اربعین حسینی روند فعالیت‌ها شتاب دوچندان به خود گرفته است.

او از تلاش برای رفع مشکلات مرزهای چیلات و چنگوله و رایزنی با طرف عراقی برای فعالیت‌های مشابه در آن‌سوی مرزها خبر داد.

امیری با اشاره به برنامه دولت برای افزایش مناطق آزاد تجاری و صنعتی تأکید کرد: منطقه آزاد مهران نیز جزو این مناطق است که پس از تصویب نمایندگان مجلس شورای نگهبان ایراد جزئی به این طرح داشته که به نظر می‌رسد با رفع آن شاهد تحقق خواسته مردم استان برای تصویب نهایی منطقه آزاد مهران باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه