رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

قاسم میرزائی نیکو، نماینده مجلس، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اتاق ایران، مرز سیاست و اقتصاد را از هم جدا کند

میرزائی‌ می‌گوید: وظیفه اتاق ایران این است که خارج از قوانین و مقررات اجرایی دولتی به رابطه تجاری خود ادامه دهد. اتاق ایران زمینه‌ای را فراهم کند تا با برخی از کشورهایی که رابطه دیپلماتیک نداریم، رابطه اقتصادی داشته باشیم.

24 مرداد 1395
کد خبر : 3214
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
میرزائی‌ می‌گوید: وظیفه اتاق ایران این است که خارج از قوانین و مقررات اجرایی دولتی به رابطه تجاری خود ادامه دهد. اتاق ایران زمینه‌ای را فراهم کند تا با برخی از کشورهایی که رابطه دیپلماتیک نداریم، رابطه اقتصادی داشته باشیم.

قاسم میرزایی نیکو؛ نماینده مجلس دهم شورای اسلامی

«از ظرفیت تشکل‌ها باید در اقتصاد بهره برد»؛ اما چگونه می‌توان از تشکل‌ها و پتانسیل‌های آنها، در وضعیت حساس اقتصادی و در اصلاح فرآیند تولید و ارتقای جایگاه بخش خصوصی و تولید ملی بهره برد؟

 قاسم میرزائی‌نیکو، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «تشکل‌ها، به‌خصوص اتاق‌ بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی واسطه بین اقتصادی بخش خصوصی و دولت است. اتاق‌ها و تشکل‌ها باید به امور اقتصادی، مسایل اقتصادی و موانع و مشکلات آنها سروسامان بدهد.»

میرزایی معتقد است: «وظیفه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این است که مسایل و مشکلات حوزه اقتصاد خصوصی را شناسایی کند، آنها را به سازمان‌های تصمیم‌گیر ارجاع دهد؛ آن مسایل را پیگیری کند و در نهایت برای برنامه‌ریزی حوزه اقتصاد اقدام کند.»

میرزایی تصریح می‌کند:‌ «اتاق ایران باید روی مطالبات بخش خصوصی پافشاری کند و راهکارهای لازم را معرفی کند.» او یکی از راهکارهای مهم در این مسیر را، تقویت بخش خصوصی و کوچک کردن حجم دولت می‌داند.

میرزایی تاکید می‌کند:‌ «البته دولت‌ها در ابتدای کار، اعتقاد راسخ خود به این مهم  یعنی کوچک‌کردن دولت را اعلام می‌کنند. ولی در نهایت، شاهد افزایش حضور نهاد دولت در عرصه اقتصاد کشور بوده‌ایم و عملا" اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی به اهداف واقعی خود نرسیده است. »

میرزایی می‌‎گوید: «یکی از مهمترین نقش اتاق توجه به فعالیت‌های بین‌‌المللی، دیپلماسی اقتصادی و بازارهای بین‌المللی است. ما باید در حوزه  بین‌‎المللی از همه پتانسیل‌های تجارت، صنعت، بازرگانی و کشاورزی استفاده کنیم.»

او تاکید می‌کند:‌ «سال‌ها بود که با انگلستان رابطه سیاسی و دیپلماتیک نداشتیم، اما اتاق‌های بازرگانی انگلستان‌ حجم رابطه تجاری بالایی با ایران داشته و دارند. اما در ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در قالب قوانین و مقررات دولتی فعالیت می‌کند. درحالیکه این یک ضعف بزرگ برای اتاق ایران است.»

میرزایی در ادامه می‌گوید: «وظیفه اتاق ایران این است که خارج از قوانین و مقررات اجرایی دولتی به رابطه تجاری خود ادامه دهد. ما حتی می‌توانیم با برخی از کشورهایی که رابطه دیپلماتیک نداریم، رابطه اقتصادی داشته باشیم و این وظیفه اتاق ایران است.»

او ادامه می‌دهد: «برای تحقق این اهداف، تقویت تشکل‌های تولیدی و اقتصادی در کشور ضروری به نظر می‌رسد و اصولا حضور تشکل‌ها در کلان اقتصاد کشور و «تشکل‌محوری» در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها، ضروری است؛ و ما باید در حوزه اقتصاد با همه بازارهای بین‌المللی مراوده داشته باشیم.»

میرزایی تاکید می‌کند: «اتاق ایران باید تلاش کند مرز سیاست و اقتصاد از همدیگر جدا شود. در همه جای دنیا رابطه اقتصادی و سیاسی دو مقوله متفاوت از هم هستند و در دو سطح جداگانه روابط بین‌المللی پیگیری می‌شوند.»

در همین رابطه