رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق قزوین در دیدار با سفیر قزاقستان در تهران

بندر اوکتائو قزاقستان ورود به بازار آسیای میانه را تسهیل می‌کند

رئیس اتاق قزوین و سفیر قزاقستان در تهران در دیدار مشترک راهکارهای افزایش مبادلات تجاری استان قزوین و بندر اوکتائو قزاقستان را بررسی کردند.

19 بهمن 1398
کد خبر : 32143
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین با اشاره به اینکه بندر اوکتائو قزاقستان یکی از بنادر فعال دریای خزر است، گفت: استفاده از ظرفیت این بندر می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی به آسیای میانه باشد و اتاق قزوین نیز برای افزایش سهم کالاهای تولیدی این استان در بازار کشورهای آسیای میانه به توسعه روابط با این بندر نگاه ویژه‌ای دارد.

مهدی بخشنده در این دیدار ضمن معرفی توانمندی‌های استان قزوین افزود: استان قزوین در کنار استان‌های تبریز، مشهد اصفهان و شیراز، جزو پنج استان برتر کشور در بحث تولیدات است که عمدتاً این تولیدات محصول بیش از ۴۲۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط است.

او با اشاره به مزایای اقتصادی ایران برای کشور قزاقستان عنوان کرد: مزایای ما برای این کشور می‌تواند جذب نیروی کار در دو سطح ساده و نیمه ماهر، تقویت شرکت‌های توزیع و حمل‌ونقل برای این کشور، ک مک به ارتقا نقش کریدوری و لجستیکی در قزاقستان باشد.

بخشنده با اشاره به انتخاب استان اوکتائو قزاقستان برای توسعه مبادلات، گفت: این شهر یکی از بنادر فعال دریای خزر است و عمده محصولات قزاقستان در این بندر مبادله می‌شود که تا ظرفیت یک و نیم میلیون تن صادرات محصولات مختلف دارد.

رئیس اتاق قزوین افزود: آنچه ما پیش‌بینی کردیم در این بندر ایجاد نیروگاه‌های سبز است که ایران به تکنولوژی‌های روز دنیا در این زمینه دست یافته، همچنین ارائه محصولات کشاورزی استان قزوین به بندر اوکتائو جهت صادر به سایر کشورهای منطقه است و استان قزوین ظرفیت بسیار خوبی در تولیدات شوینده و آرایشی و بهداشتی دارد که می‌توان از این بندر به‌عنوان ظرفیتی برای صادرات استفاده کرد.

بخشنده تصریح کرد: امروزه باید با تمرکز بر انتقال تکنولوژی و صدور محصولات، ضمن ایجاد اشتغال در کشورهای مبدأ صادرات، از ظرفیت‌های کشورهای مقصد صادرات نیز استفاده کنیم.

به گفته او بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایع بسته‌بندی میوه برای کشورهای cis بسیار مفید و پربازده است و می‌توان حوزه خوبی برای سرمایه‌گذاری مشترک باشد.

او گفت: همچنین انتقال دانش صنایع بسته‌بندی غلات، میوه خشک، همچنین صنایع تولید و بسته‌بندی آرد، سردخانه‌های نگهداری مواد غذایی به این استان می‌تواند موجب شود تا محصولات خود را از طریق دریا از قزاقستان به سایر کشورهای منطقه صادر کنیم چراکه ما به تکنولوژی ساخت سیلوهای ذخیره‌سازی دست یافته‌ایم.

رئیس اتاق قزوین تصریح کرد: در حوزه روان‌سازی صادرات نیز آمادگی داریم تا کالاها به‌صورت بالک از ایران صادر و در قزاقستان بسته‌بندی شود تا قسمتی از این محصولات در کشور قزاقستان وارد بازار مصرف شده و مابقی آن را به سایر کشورهای منطقه صادر کنیم.

در ادامه اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان در تهران با اشاره به بازدید از شهرک‌های صنعتی قزوین گفت: در بازدید از واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک‌ها مشخص بود که قزوین جزو قوی‌ترین استان‌های ایران ازنظر ظرفیت‌های اقتصادی است و با توجه به نتایجی که برای هر دو طرف ایجاد می‌شود آماده همکاری با این استان هستیم.

او افزود: جو سیاسی ایران و قزاقستان به این صورت است که قزاقستان جزو کشورهای انگشت‌شماری است که در سخت‌ترین زمان در شرایط تهدید از سوی آمریکا، هرگز پیمان‌شکنی نکرده و این امر موجب ایجاد همکاری‌های بیشتر می‌شود.

سفیر قزاقستان در تهران اظهار کرد: با توجه به سفرهای اخیر به سایر استان‌های ایران، ظرفیت استان‌های دیگر قابل‌مقایسه با استان قزوین نبوده و حتی در شرایطی که هیچ امکاناتی وجود ندارد از استان قزوین توانسته محصولات کشاورزی همچون سیب را به قزاقستان صادر کند.

اورازبای با بیان اینکه ایران و قزاقستان برای افزایش مناسبات علاقه‌مند هستند، گفت: البته هزینه‌های موجود مشکلاتی را ایجاد کرده است اما عملاً استان قزوین بسیار پیشروتر از سایر استان‌های دیگر برای ایجاد همکاری با قزاقستان است.

او افزود: بسیاری از کالاهایی که ایران تولید می‌کند، مورد استقبال مردم قزاقستان است اما مشکل راه، سختی‌هایی را به وجود آورده که نیاز به برنامه‌ریزی کارشناسی دارد.

سفیر قزاقستان در تهران تصریح کرد: قزاقستان بیش از 300 میلیارد دلار سرمایه در ظرف 20 سال اخیر جذب کرده که بیش از 70 درصد تمام سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که وارد آسیای میانه شده و این اتفاق بسیار بزرگی است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران خارجی، ثبات و مقررات و قوانین قزاقستان را بهتر می‌پذیرند.

اورازبای اضافه کرد: طبق آخرین رتبه‌بندی بانک جهانی که هرساله از بین کشورهای جهان انجام می‌دهد از ۱۹۰ کشور در دنیا، قزاقستان رتبه ۲۵ دنیا را داراست.

او یادآور شد: سال گذشته این رتبه ۲۸ بود که نشان از پیشرفت قزاقستان و اعتماد سرمایه‌گذاران به این کشور به‌عنوان فضایی امن است. قزاقستان رابطه اقتصادی خوبی با تمام جهان دارد و ازآنجایی‌که ایران ازنظر تاریخ و تمدن به قزاقستان نزدیک است باید از این ظرفیت استفاده کرده و راهی را به وجود بیاوریم که تجار دو طرف از آن استفاده کنند.

موضوعات :
در همین رابطه