رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد با بیان اینکه انتخاب بازار هدف صادراتی یکی از مهمترین موضوعات بازاریابی بینالمللی است، گفت: کلید عرضه بیشتر کالا و خدمات ایران به بازارهای همسایه فقط با توافقات دولتها در سطح کلان میسر میشود.
سعید پورآبادی در جلسه هماندیشی و آموزشی توسعه صادرات استان خراسان شمالی با کشور روسیه افزود: توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی یکی از رویکردهای ایران در زمان تحریمهاست و درآمد ناشی از صادرات کالاهای غیرنفتی بخشی از نیاز کشور را تأمین میکند.
پورآبادی با اشاره به تأثیر بینالمللی شدن شرکتها در توسعه صادرات، گفت: همزمان تقویت تولیدات صنعتی و صنایع تبدیلی میتواند افزایش صادرات کشور کمک کند.
حبیبالله کامفیروزی، مدیر بازرگانی چند شرکت روسی، نیز در این مراسم با بیان اینکه ایران ظرفیتهای خوبی در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی، آرایشی و بهداشتی، پزشکی و شیمیایی، محصولات صنعتی و پوشاک برای صادرات به روسیه دارد، گفت: موانع صادراتی ایران با روسیه در حوزه بانکی شامل تأمین مالی پرهزینه، مشوقهای صادراتی ضعیف و حوزه حملونقل و لجستیک تاکنون مانع استفاده از ظرفیتها شده است.
او با بیان اینکه در کار صادرات اولیه مسئله مهم بازاریابی است، افزود: باید در امر تجارت به دنبال شرکتهای مدیریت صادرات باشید.
کامفیروزی در رابطه با فرق تجارت بینالمللی و تجارت جهانی نیز گفت: تجارت جهانی ابعاد وسیعی را در برمیگیرد مانند شرکتهای سامسونگ و گوگل ولی تجارت بینالمللی بین 2 یا چند کشور اتفاق میافتد.
جلسه هماندیشی و آموزشی فعالان اقتصادی استان با موضوع تجارت با روسیه در بحث تبادلات ارزی، مارکتینگ، حملونقل دریایی و گمرک و ترخیص در محل اتاق بازرگانی بجنورد با حضور فعالان اقتصادی استان برگزار شد.