رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

آرش نجفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت تنها ژست تعامل با بخش خصوصی گرفته‌است

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران معتقد است وزارت نفت در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی به هیچ عنوان با بخش خصوصی تعامل ندارد.

25 مرداد 1395
کد خبر : 3226
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دل پر دردی دارد؛ می‌گوید: «دلم آتش است». او یکی از چندین نفری است که در بخش خصوصی از عدم تعامل دولتی‌ها با بخش خصوصی گلایه می‌کند. بسیاری از فعالان بخش خصوصی معتقدند دولت تنها به ظاهر از بخش خصوصی حمایت می‌کند اما پای عمل که می‌رسد آنطور که باید عمل نمی‌کند. آرش نجفی نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران و همچنین عضو انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از مهم‌ترین منتقدان در این زمینه است. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «وزارت نفت در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی به هیچ عنوان با بخش خصوصی تعامل نمی‌کند.»

دولت بخش خصوصی را بازی نمی‌دهد

دولت حسن روحانی جزو معدود دولت‌ها در ایران است که روی همکاری و تعامل بخش خصوصی تأکید بسیاری داشته‌است اما شواهد نشان می‌دهد در عمل آنطور که باید در این زمینه کاری نشده‌است. عدم همکاری دولت به ویژه وزارت نفت با بخش خصوصی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از آن موارد است. آرش نجفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در این زمینه می‌گوید: «به عنوان کسی که در این زمینه فعالیت داشته‌ام با قاطعیت می‌گویم که وزارت نفت به ویژه در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی به هیچ عنوان بخش خصوصی را بازی نمی‌دهد.» او ادامه می‌دهد: «متأسفانه دولت و وزارت نفت نه تعاملی با بخش خصوصی دارد و نه باوری به این بخش دارد به همین خاطر هم این ارتباط شکل نگرفته‌است.»

بی‌مهری دولتی

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران معتقد است هر اقدامی بخش خصوصی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام داده در مقابل با بن‌بست مواجه شده‌است. او با لحنی گلایه‌آمیز می‌گوید: «دولت تنها ژست تعامل با بخش خصوصی را گرفته‌است اما علی‌رغم این ژستی که گرفته‌است احترام و پاسخی که درخور بخش خصوصی باشد، دریافت نشده‌است.» بی‌مهری‌های دولت باعث شده نجفی با صراحت از نحوه تعامل وزارت نفت با بخش خصوصی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی انتقاد کند.

وزارت صنایع و ورازت جهاد کشاورزی تنها سربلندهای میدان

البته او با نگاه منصفانه‌ای عملکرد دو وزارتخانه را از دیگر وزارتخانه‌ها متمایز می‌کند. نجفی می‌گوید: «وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی جزو وزارتخانه‌هایی بوده‌اند که فعالیت خوبی داشته‌اند و در این زمینه تعاملاتی با بخش خصوصی برقرار کرده‌اند. برای مثال برون‌سپاری‌هایی که وزارت صنایع در زمینه خودرو داشت و مسئولیتی که به انجمن واردکنندگان خودرو سپرد یکی از اقدامات مثبت و نشانه‌های عملی شدن وعده‌هاست.»

تعاملات کمرنگ است

اما گویا این برون‌سپاری‌ها و اعتماد به بخش خصوصی هنوز بسیار کمرنگ است، به همین خاطر است که نجفی با گلایه می‌گوید: «دلم آتش است!» او در از مدیر فعلی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت انتقاد می‌کند و می‌گوید: «در حالی‌که مدیر پیشین این سازمان فعالیت و مشارکت بسیار خوبی با ما داشت اما مدیر فعلی حتی حاضر به پاسخگویی و رویارویی با بخش خصوصی هم نیست.» این در حالی است که طبق گفته نجفی بیش از 5ماه از فعالیت این مقام مسئول می‌گذرد.

در همین رابطه