عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به نامگذاری امسال با نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، گفت: اولین چیزی که باید مدنظر قرار دهیم و در صحبتهای مقام معظم رهبری نیز مشهود بود، این است که شعار امسال با شعار سال قبل که «رونق تولید» نام داشت در پیوند است و جهش تولید ادامهدهنده شعار سال قبل خواهد بود.
کیوان کاشفی افزود: تمام اهداف، برنامهها و تمهیداتی که برای رونق تولید در سال گذشته مطرح شده بود امسال نیز به قوت خود باقی است و در کنار آن نیازمند الزامات جدیتر و بیشتر برای جهش تولید هستیم.
رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه جهش تولید باید بهصورت واقعی و عملیاتی در سطح کشور و جامعه خود را نشان دهد، یادآور شد: برای این منظور نیازمند پنج راهبرد اساسی هستیم که سه راهبرد آن مربوط به دولت و حاکمیت و دو راهبرد مربوط به بخش خصوصی است.
کاشفی درباره راهبردهای که بخش حاکمیت متولی آن است، افزود: اولین و مهمترین راهبرد بهبود فضای کسبوکار است، زیرا تا فضای کسبوکار خوبی نداشته باشیم نمیتوانیم شاهد جهش در تولید کشور باشیم.
او بر لزوم تسهیل شرایط کسبوکار در کشور تأکید کرد و افزود: مهمترین زیرمجموعههای بهبود فضای کسبوکار شامل رفع قوانین مُخل، تأمین مالی بنگاهها، ثبات بخشنامهها و رویهها، نحوه برخورد دستگاهها و نهادهای دولتی با تشکلهای بخش خصوصی و... است.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران تصریح کرد: دولت نیز باید از بسیاری نظارتهای بیجا خصوصاً در زمینه نرخگذاری خود را کنار بکشد و به بخش خصوصی و تشکلهای این بخش اجازه حضور بیشتری بدهد تا امور را پیش ببرند.
کاشفی بیان کرد: اگرچه سالهاست بر بهبود فضای کسبوکار تأکید میشود، اما روند حرکت به سمت این بهبود کند است و نیازمند جدیت بیشتری است.
رئیس اتاق استان کرمانشاه با اشاره به فاصله معنادار فضای کسبوکار ایران با کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای منطقه، ادامه داد: وقتی به آمارها نگاه میکنیم میانگین ثبت یک شرکت در ایران ۴۵ روز تا دو ماه زمان نیاز دارد، اما همین روند در ترکیه 5 روزه انجام میشود و این تفاوت یک هشدار خطرناک برای فضای کسبوکار کشور است.
کاشفی دومین راهبرد اساسی در حوزه حاکمیت را تثبیت شاخصهای کلان اقتصادی در کشور اعلام کرد و یادآور شد: وقتی شاخصهای اقتصادی ثبات نداشته باشد، بخش خصوصی نمیتواند برای آینده خود برنامهریزی کند و شرایط کاریاش را توسعه دهد.
او یکی از اصلیترین شاخصهای کلان اقتصادی را نرخ ارز دانست که در دو، سه سال اخیر هیچگاه وضعیت مناسبی نداشته و عنوان کرد: در هیچ جای دنیا شاهد آن نیستیم که ظرف مدت دو ماه نرخ ارز ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.
به گفته کاشفی، به دنبال نوسانات نرخ ارز همواره شاهد بخشنامههای متعدد و خلقالساعه نیز هستیم که ساختار تولید و اقتصاد کشور را به مخاطره میاندازد.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران، نرخ بهرههای بانکی و نحوه قراردادهای مربوط به آن، نرخ مالیات و نحوه مالیات ستانی، هزینه خدماتی مانند آب، برق، گاز، زمین و... را نیز از دیگر مواردی دانست که تثبیت آنها میتواند به بهبود شرایط تولید کشور کمک کند.
کاشفی سومین راهبرد برای جهش تولید را توجه به صادرات دانست و گفت: همانطور که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز مشهود بود، اگرچه داخل کشور بازار مصرف خوبی بهاندازه ۸۰ میلیون جمعیت ایران داریم، اما میتوان گفت میزان تولیدات آنقدر بالا رفته که بازار داخل هماکنون اشباع است و از سوی دیگر به دلیل کوچک شدن سبد خرید مردم سطح تقاضا نیز پایین آمده است.
او معتقد است: در چنین شرایطی باید به سمت بازارهای خارجی نگاه ویژه داشته باشیم، چون صادرات علاوه بر ارزآوری قابلتوجه برای کشور باعث میشود واحد صادراتی نیز بتواند علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، همواره روی پای خود بایستد.
کاشفی تأکید کرد: توجه به حوزه صادرات باید در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی و خصوصاً جذب گردشگر که در آن پتانسیلهای قابلتوجهی داریم و بهنوعی یک صادرات محسوب میشود را مدنظر فرار دهیم.
رئیس اتاق کرمانشاه، توسعه صادرات را نیازمند ملزومات متعددی دانست که از مهمترین آنها میتوان به مشخص شدن کشورهای صادراتی اشاره کرد و افزود: حدود ۱۶ تا ۱۷ کشور در اولویت صادراتی ما هستند و باید برای هر یک از این کشورها برنامهریزی ویژهای داشته باشیم.
کاشفی گفت: دستگاههای اصلی متولی صادرات شامل وزارت امور خارجه بهعنوان یک تسهیلگر حساس که البته عملکرد آن تاکنون چندان قابل رضایت نبوده، سازمان توسعه تجارت بهعنوان یک نهاد که میتواند در زمینه تعرفههای ترجیحی، مشوقها و ... فعالیت کند و همچنین تشکلهای بخش خصوصی و اتاقهای بازرگانی مشترک بین کشورها از مهمترین بخشهایی هستند که باید برای توسعه صادرات تلاش کنند.
کاشفی دو راهبرد باقیمانده برای تحقق جهش تولید را در حوزه وظایف بخش خصوصی دانست و گفت: راهبرد اول توجه به تربیت نیروی کار ماهر است، زیرا تا زمانی که نیروی کار ماهر نداشته باشیم امکان جهش تولید وجود ندارد.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران افزود: در کشور ما دانشگاهها و مراکز فنی و حرفهای که عمدتاً هم دولتی هستند مسیر خود را میروند و بخش خصوصی نیز در محیط واقعی کار آموزشهای خاص خود را دارد که متأسفانه بین این دو بخش پیوند قابلتوجهی وجود ندارد.
او معتقد است: الگویی که در بسیاری از کشورهای دنیا موفق بوده نشان میدهد خود بخش خصوصی باید برای تربیت نیروی کار ماهر آستین بالا بزنند و ما نیز باید در این زمینه فعالیتهای خاصی را انجام دهیم.
او تصریح کرد: دومین راهبرد که بخش خصوصی باید به آن توجه کند استفاده حداکثری از علم و تکنولوژی روز برای افزایش بهرهوری تولید است.
او با بیان اینکه طی سالهای اخیر تحریمها باعث شده فاصلهای بین تکنولوژی روز دنیا و تجهیزاتی که در بخش تولید ایران مورد استفاده قرار میگیرد ایجاد شود، عنوان کرد: این شرایط باعث شده تولید در کشور با هزینه زیاد انجام شود و در زمینه تولیدات مبتنی بر تکنولوژی روز چندان موفق نباشیم.
کاشفی معتقد است، بخش خصوصی باید بهروز کردن تجهیزات و تکنولوژی خود را در دستور کار قرار دهد، زیرا گاهی با بهبود یک تکنولوژی ظرفیت تولید یک واحد میتواند تا سه برابر هم افزایش پیدا کند.
به گفته رئیس اتاق کرمانشاه برای انجام این اقدامات نیاز است که دولت نیز حمایتهای لازم خصوصاً تأمین مالی را برای بخش خصوصی انجام دهد.
کاشفی در ادامه از یک چالش مهم که طی سالهای اخیر باعث شده گاهی شاهد تحقق جدی شعار سال و محسوس بودن نتیجه آن در سطح جامعه نباشیم نیز یاد کرد و گفت: در کشور ما اکثر واحدهای بزرگ تولیدی نیمهدولتی و خصولتی هستند که بخش قابلتوجهی از شعارهای سال و تمهیداتی که برای آن در نظر گرفته میشود مربوط به همین واحدها است.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: اگرچه وجود این شرکتها برای کشور لازم است، اما روند فعالیت آنها باید تغییر پیدا کند، زیرا این شرکتها ظرفیت اشتغالزایی جدیدی ندارند.
کاشفی معتقد است، در کنار فعالیت این شرکتهای بزرگ باید بخش خصوصی واقعی و همچنین واحدهای کوچک و متوسط نیز تقویت شود و از تمرکز بر واحدهای بزرگ و بیتوجهی به واحدهای کوچک فاصله بگیریم.
او با اشاره به ظرفیت قابلتوجه بنگاههای کوچک و متوسط برای ایجاد اشتغال و سرمایهگذاری، تأکید کرد: حتی لازم است برای این دسته از بنگاههای یک وزارتخانه جدا تشکیل شود تا بتوانیم شاهد تقویت بیشتر این بخش باشیم.
کاشفی با بیان اینکه کمتوجهی به واحدهای کوچک و متوسط همواره طی ۱۰ سال اخیر وجود داشته و اکنون فاصله گرفتن از این شرایط نیازمند یک برنامه بلندمدت است، افزود: سال جهش تولید میتواند بهانهای برای برداشتن قدمهای ویژه و آغاز توجه بیشتر به واحدهای خرد و کوچک باشد.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران در پایان یادآورد شد: در سالهای اخیر همواره شاهد توجه به صنایع بزرگ از جمله صنایع فولاد، خودروسازی و... بودهایم؛ اما اکنون زمان آن رسیده که فضا را برای تقویت واحدهای خرد و کوچک باز کنیم.