رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در کتاب اقتصاد در زمان کووید 19 مطرح شد

رکود اقتصادی در انتظار اقتصاد جهانی با ویروس کرونا

در بخشی از کتاب اقتصاد در زمان کووید 19 از ابعاد آسیب اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا گفته شده؛ به نظر می‌رسد تولیدف عرضه و تقاضا آسیب جدی ببینید و رکود بزرگی در انتظار اقتصاد جهانی باشد. اما انچه شرایط را می‎تواند متفاوت کند نوع برخورد دولت‌ها است.

19 فروردین 1399
کد خبر : 32766
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«اقتصاد در زمان کووید 19» ترجمه بخشی از کتابی است که توسط اقتصاددان‌های مطرح جهانی نوشته شده است.

مقدمه این کتاب با سه پرسش: «چگونه و چقدر امکان گسترش آسیب‌های اقتصادی وجود دارد؟ وخامت اوضاع چقدر طول می‌کشد؟ و دولت‌ها چه کار می‌تواننند انجام دهند؟» شروع شده است.

در بخشی از این گزارش از رشد مثبت اقتصاد جهانی در چند ماه گذشته گفته شده و اینکه الان این رشد مثبت متوقف شده است؛ رشدی که تحت تاثیر شیوع ویورس کرونا قرار گرفته و استمرار تاثیر این ویروس بر اقتصاد هنوز مشخص نیست. اگر قبلا تاثیر آنفولانزای‌های متعدد فصلی بر اقتصاد به شکل V مشخص می‌شد، الان این نمودار اثرگذاری هنوز مشخص نیست.

اطلاعات مرتبط با کرونا، هر ساعت تغییر می‌کند، اما با توجه به داد‌ههایی که تا 5 مارس 2020 وجود دارد، ده کشوری که به سختی از کووید-19 ضربه دیده‌اند تقریباً لیست ده اقتصاد بزرگ جهان را تشکیل میدهند (البته ایران و هند استثنا هستند) آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا در رده‌های باالای کشورهایی قرار دارند که به این بیماری مبتلا شده‌اند در حالی که چین تقریباً سخت‌ترین ضربه را دیده است، در چند روز گذشته شاهد رشد نمایی موارد در اقتصادهای G7 بوده‌ایم.

در بخش دیگری از این گزارش درباره وضعیت تولید در جهان آمده است:

1-بخش تولید از سه جهت ضربه خواهد خورد: اختلال در عرضه مستقیم مانع تولید میشود، زیرا این بیماری روی قلب تولید جهان (آسیای شرقی) متمرکز است و به سرعت در حال گسترش به سمت غول‌های صنعتی، آمریکا و آلمان است.

2-آلودگی و اختلال در زنجیره تأمین شوک‌های مستقیمی به تولید وارد می‌کند به گونه‌ای که حتی کشورهایی که زیان کمتری را از کووید-19 دیده‌اند، در تامین نهاده‌های وارداتی خود برای تولید دچار مشکل خواهند شد .

3- کاهش شدید تقاضا خواهیم داشت؛ به دلیل افت اقتصاد کلانف اختلال در تقاضا خواهیم داشت و این یعنی رکود اقتصادی و تاخیر و تعلل مصرف کنندگان و شرکت‌های تولیدی در خرید شاید چون همه برای خرید دست نگه می‌دارند تا ببینند بالاخره آخر ماجرا چه می‌شود!

تولید کالا به طورکلی به تعویق افتاده است و بنابراین مستعد شوک‌هایی در تقاضا از نوع "توقف ناگهانی" هستیم ، همان که در فروپاشی تجارت جهانی در سال 2009 شاهد آن بودیم البته به بخش خدمات در همه کشورهایی که ویروس به آنها راه پیدا کرده است، با خالی شدن رستورانها و سینماها آسیب دیده است اما احتماال بیشترین ضربه را بخش تولید خواهد دید.

در این گزارش به طور مفصل به برآورد بانک جهانی، آسیب نظام پولی-مالی، تجارت، نرخ ارز اشاره شده و اندازه شوک اقتصادی ناشی از کووید 19 را بزرگ ارزیابی شده است. اما اندازه و ماندگاری خسارت اقتصادی بستگی به این دارد که دولت‌ها در مواجه با اینن ضربه ناگهانی به چه نحو برخورد نمایند؛ این بحران می‌تواند به یک بحران اقتصادی در ابعاد جهانی و با ماندگاری طولانی‌مدت تبدیل شود.

متن کامل این گزارش را در اینجا بخوانید.

در همین رابطه