رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرمان

جهش در تولید نیازمند تغییر در دیدگاه‌هاست

رئیس اتاق کرمان معتقد است: با قوانین و مقررات گذشته نمی‌توان به جهش و رونق تولید دست یافت مگر اینکه واقعاً عزمی برای تغییر اساسی در دیدگاه‌ها و دستورالعمل‌ها رخ دهد.

30 فروردین 1399
کد خبر : 32897
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان گفت: از دیدگاه بخش خصوصی برای تحقق شعار سال با عنوان جهش تولید باید اتفاقات اساسی روی دهد و ابتدا در دیدگاه‌های فعلی تغییر اساسی ایجاد شود.

سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست بررسی راهکارهای جهش تولید با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران دولتی افزود: نمی‌توان با قوانین و روال گذشته و بدون تغییر آنها به جهش و رونق تولید پرداخت بلکه باید در قوانین، مقررات و دستورالعمل‌ها تغییر و اصلاح صورت گیرد.

او با بیان اینکه باید در این مسیر در سطح ملی و استانی همکاری و همراهی همه مجموعه‌ها و دستگاه‌ها را داشته باشیم، ادامه داد: اتاق در زمینه پیگیری حل مشکلات فعالان اقتصادی استان در سطح ملی تجربیات خوبی دارد که به اصلاح برخی قوانین منجر شده که امیدواریم در سال جاری نیز این روند ادامه داشته باشد.

طبیب زاده، با تاکید بر اینکه قوانین دست و پاگیر و گاهی متضاد وجود دارد که فعالیت‌های اقتصادی را با مشکلاتی روبرو می‌کند، اظهار کرد: باید بتوان دولت را قانع کرد تا قانون «نحوه اداره بنگاه‌ها در شرایط خاص» را تهیه و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهد که در آن مسائلی مانند کرونا، جهش تولید و سایر برنامه‌های کشور در نظر گرفته شود.

رئیس اتاق کرمان افزود: اتاق کرمان آمادگی خود را برای تهیه پیش‌نویس این قانون و ارائه آن به دولت و مجلس اعلام می‌کند زیرا معتقدیم با تصویب و اجرای آن بسیاری از انحصارها، مشکلات مربوط به تأمین منابع مالی و... برطرف خواهد شد.

او تصریح کرد: در بررسی شاخص فضای کسب‌وکار، استان کرمان در پاییز 98 رتبه شانزدهم را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده بود که بر اساس نظرسنجی مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق کرمان از 159 فعال اقتصادی، موضوعات اساسی شامل تأمین منابع مالی، رویه‌های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات، غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه و قیمت تمام‌شده محصول و همچنین تولید و عرضه مواد اولیه نامرغوب را ازجمله مهم‌ترین مشکلات خود اعلام کردند که این مشکلات همواره در طول سه سال گذشته وجود داشته است.

طبیب زاده گفت: به دلیل ثبات نداشتن قیمت‌ها و ایجاد مشکلات در تولید و فروش، پیشنهاد می‌شود حقوق دولتی دریافتی استان به مدت یک سال به تفاوت نرخ کالا اختصاص یابد و همچنین در داخل استان صندوقی راه‌اندازی و تأمین مالی شود و از طریق آن تسهیلات و اعتبارات با نرخ بهره مشخص به فعالان عرصه تولید ارائه شود.

او در ادامه، اجرای پنجره واحد الکترونیکی، نظام پیمانکاری فرعی (spx) برای ارتباط بیشتر و بهتر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داخل استان، عارضه‌یابی صنایع، ساماندهی صادرات و ایجاد پایگاه‌ها و کنسرسیوم‌های صادراتی، افزایش بهره‌وری، تکمیل ظرفیت‌ها، کنار گذاشتن ناامیدی و تعریف پروژه‌های جدید موردنیاز استان، توجه جدی به طرح‌های دانش‌بنیان، پرداختن به تحقیقات و حمایت قضایی از تولید را از مهم‌ترین فعالیت‌های بخش‌های مختلف برای حمایت از تولید و جهش تولید عنوان کرد.

به گفته او، اتاق کرمان به نمایندگی از اتاق ایران، زمینه حضور محصولات و تولیدات مختلف در منطقه چابهار را بررسی می‌کند که قطعاً ظرفیت‌های استان به‌طورجدی در نظر گرفته خواهد شد.

حفظ اشتغال هدف اول مجموعه‌های اقتصادی باشد

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان نیز که از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست حضور داشت، گفت: در شرایط فعلی حفظ اشتغال باید هدف اول مجموعه‌های اقتصادی و تولیدی باشد و باید شرایط موجود را بدانیم و بشناسیم تا جهش تولید با تعدیل نیرو همراه نشود.

بابک اسماعیلی افزود: در کنار حفظ اشتغال، افزایش بهره‌وری نیز بسیار اهمیت دارد و اگر در چند ماه آینده مانند روش‌های گذشته پیش رویم با فروپاشی اقتصادی روبرو خواهیم شد.

او پیشنهاد حل مشکلات صادرات ازجمله انتقال پول و اصلاح قراردادها، تعریف بازارهای جدید صادراتی، تغییر اولویت‌های استان، تسهیل امور برای بخش خصوصی و ایجاد نکردن شرایط ناامیدی را برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تولید در سال جاری مطرح کرد.

اسماعیلی، ادامه داد: در اتاق فکر و ستاد ویژه‌ای که برای تحقق شعار امسال در کرمان پیش‌بینی شده باید از فعالان اقتصادی باتجربه در همه حوزه‌ها استفاده شود تا در کنار اساتید دانشگاه، تصمیم‌گیری‌ها به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی در اقتصاد خصوصی ما در حال اتفاق است زیرا بشدت با شرایط سختی روبرو هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز ثبات در شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه وجود ندارد برای تصمیم‌گیری‌ها باید کمی صبر کرد زیرا ممکن است تصمیمی گرفته شود که با شرایط چند ماه آینده کشور قابل‌اجرا نباشد.

پیشنهاد انتقال آب به بخش کشاورزی

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان نیز جهش تولید در این حوزه را مستلزم اجرای برخی موارد عنوان کرد و گفت: در مرحله تولید محصولات، تأمین منابع مالی برای کشاورزان در اولویت قرار دارد و همچنین ترویج آموزش‌های لازم و اطلاع‌رسانی آنها، الگوسازی برای کشت یک محصول و یا شیوه‌های آبیاری و رسیدگی به مزارع و باغ‌ها، صدور مجوز برای واردات نهاده‌های کشاورزی بدون انحصار و رانت و استفاده نکردن از ماشین‌آلات فرسوده و ضعیف از سایر موارد مهم در این بخش است.

سیدمحمدرضا ترابی موسوی افزود: برای فروش محصولات کشاورزی نیز باید به بسته‌بندی، صنایع تبدیلی، حذف واسطه‌ها، تسهیل صادرات، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و فراهم آوردن شرایط برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و خریدهای تضمینی با همان قیمت محصول وارداتی، توجه شود.

او اظهار کرد: همچنین در سال جاری با توجه به شرایط موجود پیشنهادهایی مانند اصلاح قوانین آب، انتقال آب به برخی بخش‌های کشاورزی به‌ویژه گلخانه‌ها باوجود داشتن صرفه اقتصادی، اجرای روش‌هایی در کاشت، داشت و برداشت برای کاهش قیمت تمام‌شده محصول، معرفی کشت‌های کم‌آب‌بر و جایگزین، ساماندهی مرغداری‌های سنتی، تملک دادن و تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای جلوگیری از مصرف آب، انتقال آب از اراضی کم محصول به اراضی در دسترس، امهال تسهیلات بخش کشاورزی و پرداخت تسهیلات کم‌بهره، مطرح می‌شود.

 جهش تولید با تصمیمات احساسی محقق نمی‌شود

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان نیز در این نشست گفت: برای تحقق شعار امسال با عنوان جهش تولید باید تصمیمات احساسی و به‌دوراز واقعیت گرفته نشود و شعاری عمل نکنیم.

اله‌داد محمدی‌مفرد، در ادامه به فراهم شدن بسترهایی برای تحقق جهش تولید اشاره کرد و افزود: گسترش فرهنگ کار و تلاش، باور داشتن به ظرفیت‌های داخلی، رفع قوانین مزاحم به‌عنوان بزرگ‌ترین خدمت به جهش تولید، تثبیت اشتغال و یافتن مزیت‌ها و اولویت‌ها در تولید، عدم وجود فضای رانتی و انحصارگرایانه و سوءاستفاده نکردن از موقعیت‌های اداری و بررسی نتایج تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌ها به بخش تولید، ازجمله این بسترهاست.

راه‌اندازی ستاد برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه اتاق کرمان همواره همراه این مجموعه بوده است، خاطرنشان کرد: تمامی دغدغه‌ها و پیشنهادهای فعالان اقتصادی برای تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌ها در سال جهش تولید بررسی و مدنظر قرار می‌گیرد و از حضور فعالان اقتصادی در اتاق فکر مربوطه استقبال خواهیم کرد.

جعفر رودری تصریح کرد: در استان ستاد برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید راه‌اندازی و دستورالعمل‌هایی برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌ها در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: تکمیل پروژه‌های ناتمام، توسعه صادرات، افزایش بهره‌وری، کمک به رفع موانع، دریافت مجوزها و اختصاص تسهیلات به فعالان بخش خصوصی، اجرای طرح پنجره واحد الکترونیکی، عارضه‌یابی و تأمین مالی صنایع و واحدهای تولیدی، تأمین مواد اولیه موردنیاز تولید، تکمیل زنجیره ارزش، توانمندسازی نیروی انسانی، اقتصاد دانش‌بنیان، بهبود فضای کسب‌وکار و نهادسازی ازجمله مواردی است که برای جهش تولید در نظر گرفته شده است.

موضوعات :
در همین رابطه