رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پیشنهاد ایجاد سازمان رسمی برای مدیریت مصرف انرژی در کشورهای اکو

استفاده از ذغال برای تولید برق به دلیل تولید گازهای گلخانه‌ای سال‌هاست که در کشورهای بزرگ دنیا به پایان رسیده است و این کشورها به سمت استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر رفته‌اند.

26 مرداد 1395
کد خبر : 3294
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در ادامه نشست شرکت های انرژی و پتروشیمی اکو در اتاق ایران، کارگروه تخصصی روش‌های جدید برای بهره وری انرژی کشورهای اکو با حضور فعالان حوزه انرژی برگزار شد.

حاضران در کارگروه به ارایه مطالبی پیرامون مصرف انرژی در کشورهای اکو، لزوم تغییر مصرف انرژی وکاهش سوء مصرف انرژی پرداختند.

منصور دفتریان، رئیس هیات مدیره انجمن گاز، بر روی کارآمدی انرژی تأکید کرد و وجود یک سازمان رسمی برای مدیریت تقاضای انرژی را ضروری دانست. وی با اشاره به تجربه موفق ترکیه در ایجاد سازمانی رسمی برای مدیریت تقاضای انرژی گفت:  ضروری است همه کشورهای عضو اکو به ایجاد چنین سازمانی اهتمام ورزند.

رئیس هیات مدیره انجمن گاز به گرم شدن کره زمین و تاثیر منفی آن بر زندگی همه کره زمین اشاره کرد.

دفتریان با بیان اینکه کشورهای بزرگ و صنعتی دنیا نیروگاه‌های برقی خود را از ذعال به سمت انرژی‌های نو و تجدیدپذیر برده‌اند، گفت: استفاده از ذغال برای تولید برق به دلیل تولید گازهای گلخانه‌ای سال‌هاست که در کشورهای بزرگ دنیا به پایان رسیده است و این کشورها به سمت استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر رفته‌اند.

وی به تغییرات اکوسیستم در پی مصرف بسیار انرژی اشاره کرد و خکشسالی، افزایش غبار، خشک شدن دریاچه‌ها،کاهاش تولیدات کشاورزی، یا از بین رفتن تولیدات محصولات کشاورزی در اثر سیل را نگران کننده خواند. وی گفت:  علت گرم شدن ناگهانی کره زمین استفاده نادرست و مدیریت نشده از انرژی است.

دفتریان همچنین تغییر در سبد انرژی را ضروری خواند و گفت: ما به تغییرات جدید در زمینه استفاده از انرژی نیاز داریم تا حرارت کره زمین را کاهش دهیم و یکی از بهترین راه حل‌ها استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی است.

مصرف بالای  نفت و گاز ایران نسبت به میزان جهانی

حبیب الله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، مصرف برق و گاز خانگی را در ایران را نسبت به میزان جهانی مصرف نفت و گاز، بسیار بالا عنوان کرد.

انصاری گفت: اگر تنها بتوانیم ده درصد صرفه جویی را در مصرف برق خانوارها داشته باشیم از محل این صرفه جویی می توانیم 800 نیروگاه ایجاد کنیم.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همجنین بر بهینه‌سازی مصرف انرژی، مدیریت تقاضای انرژی، خرید تجهیزات دارای مصرف انرژی بهینه، استفاده از تکنولوژی‌های نوین انرژی در سطح دنیا  و فرهنگ سازی و آموزش در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی را برای مدیریت مصرف انرژی در کشورهای اکو بسیار مهم خواند.

ایجاد شبکه انتقال برق اکو

عوض محمد پارسا، رئیس فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران در سخنانی ایجاد شبکه انتقال برق اکورا مورد توجه قرار داد.

محمد پارسا همچنین افزود: «ایران در فصل کم مصرف برق، 30 هزار مگاوات برق مازاد دارد و در این زمینه می‌تواند با کشورهای شمالی مانند روسیه و قزاقستان که در همان فصل‌ها، کمبود برق دارند، تبادل انرژی داشته باشد.»

وی همچنین لزوم ایجاد شبکه انتقال برق اکو را برای صرفه‌جویی در میزان مصرف برق در کشورهای منطقه مورد توجه قرار داد .

پرونده:
در همین رابطه