رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

محمدرضا صفا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اجازه دهید بخش خصوصی بدون مانع‌تراشی‌ها کار کند

صفا، رئیس اتاق بندرعباس می‌گوید: مهم‌ترین اولویتی که انتظار می‌رود در سال جهش تولید دولت در پیش بگیرد این است که در اقتصاد دخالت نکند و اجازه دهند بخش خصوصی بدون مانع‌تراشی‌ها کار کند؛ دولت‌ها بیشتر از اینکه از بخش خصوصی حمایت کنند، برای آنها مانع‌تراشی می‌کنند.

08 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33011
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شیوع کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن، سه کانال اصلی اقتصاد جهان یعنی عرضه، تقاضا، و تأمین مالی را مختل کرده است. بخش تولید در کشور چین و بسیاری از اقتصادهای پیشرفته ازجمله استرالیا، کانادا، آلمان، نیوزیلند و آمریکا متحمل خسارات سنگینی شده است. همچنین شوک عرضه، در زنجیره تأمین جهان اختلال ایجاد کرده است و به تقاضای کل هم رسیده است. زنجیره‌های ارزش جهانی به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفته و با افزایش نااطمینانی در فضای اقتصادی جهان، فرار سرمایه، کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و خطر بحران و رشد بدهی در افق پیش روی اقتصاد جهان قرار گرفته است؛ اقتصاد ایران هم در چنین فضایی با مشکلات زیادی دست‌به‌گریبان است.

محمدرضا صفا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: امسال سال جهش تولید نام‌گذاری شده است؛ مهم‌ترین اولویتی که انتظار می‌رود در سال جهش تولید دولت در پیش بگیرد این است که در اقتصاد دخالت نکند و اجازه دهد بخش خصوصی بدون مانع‌تراشی‌ها کار کند؛ دولت‌ها بیشتر از اینکه از بخش خصوصی حمایت کنند، برای آنها مانع‌تراشی می‌کنند.

صفا می‌گوید: در ایران انبوهی از اسناد بالادستی و تدوین‌شده برای پیشبرد توسعه بخش خصوصی و توسعه اقتصادی وجود دارد که اغلب حاوی توصیه‌ها و البته گاه آرزوهای خوبی برای کشور است. اما هرگز به این توصیه‌ها عمل نمی‌شود؛ انتظار می‌رود امسال که سال جهش تولید است به این اسناد با دقت بیشتری توجه شود.

او معتقد است: اقتصاد ایران ظرفیت‌های خوبی برای رشد و شکوفایی دارد، ولی موانع اصلی از طرف نظام بروکراسی، قوانین متعدد و متناقض این ظرفیت‌ها را به حاشیه می‌برد.

او ادامه می‌دهد: سازمان‌ها دائم بزرگ‌تر و پرمصرف‌تر می‌شوند و به همان نسبت هم احساس عمومی این است که مسائل حل‌نشده بیشتر می‌شوند؛ از طرف دیگر تصمیم‌های خلق‌الساعه واقعاً سبب شده که اقتصاد، صنعت و تولید هیچ استراتژی برای ادامه راه نداشته باشند.

رئیس اتاق بندرعباس تاکید می‌کند: مهم‌ترین راهکار این است که دولت چابک شود و دولت سعی کند که اقتصاد را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند.

او همچنین درباره شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران می‌گوید: در شرایط شیوع ویروس کرونا همه ما باید سعی کنیم برای مقابله با این ویروس به مردمف جامعه و بخش درمان کشور کمک کنیمف بخش خصوصی هم در همین راستا تلاش می‌کند.

 صفا ادامه می‌دهد: اسفندماه و با آغاز اوج‌گیری شیوع بیماری ناشی از کرونا ویروس، با هدف پیشگیری و مقابله با آثار زیان‌بار کرونا، فعالان اقتصادی  مشکلات مراکز درمانی استان را شناسایی کرده و در تأمین نیازها و رفع مشکلات آنها نقش قابل توجهی داشتند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس، ما با مشارکت و همراهی مسئولانه جمعی از فعالان اقتصادی و خیران، مجموعه‌ای از تجهیزات و امکانات پزشکی را به ارزش یک میلیارد و 700 میلیون تومان، به مراکز درمانی استان، جهت مقابله با ویروس کرونا اهدا کرده‌ایم.

به گفته رئیس اتاق بندرعباس فعالان اقتصادی در این برهه حساس که به سختی امور مربوط خود را به پیش می‌برند اما ایفای نقش خود در صحنه‌های حساس کشور را هرگز از یاد نبرده‌اند و آستین همت را برای همراهی مردم و مسؤولان بالا زده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس می‌گوید: با توجه به اینکه اتاق بندرعباس به عنوان معین تجار و استان در جمع‌آوری کمک برای مبارزه با ویروس کرونا انتخاب شده است، تجار بدون لحظه‌ای درنگ با حمایت‌های مالی خود در راستای تأمین بخشی از تجهیزات مورد نیاز کادر درمانی استان همدلی و همبستگی خود را به مردم و مسوولان اعلام داشتند. این کمک‌ها که در چندین مرحله روانه مراکز درمانی استان شده، شامل شیلد محافظ صورت، دستکش، عینک یک بار مصرف، لباس یک بار مصرف بوده است.

همچنین اهدا سه دستگاه ونتیلاتور تنفسی توسط بازرگانان بندر لنگه و قشم، تأمین 497 لباس مخصوص اتاق عمل، 360 دستگاه عینک محافظ، 11 دستگاه تست اکسیژن خون، 43 دستگاه تب سنج گویا، پنج هزار متر پارچه جهت تولید ماسک و مایع ژل‌های ضدعفونی کننده خارجی از بخشی از کمک‌های فعالان اقتصادی استان برای تأمین نیاز کادر درمانی استان بوده است.

به گفته رئیس اتاق بندرعباس بخش دیگر این  کمک‌ها در قالب کمپین نفس که روزهای گذشته در بیمارستان‌های قشم، لنگه، بندرعباس، میناب و جاسک توزیع شد که شامل 25 عدد ترمومتر، 5 عدد اکسی‌متر، 2580 عدد ماسک   N95  و 2500 جفت دستکش معاینه بوده است.

در همین رابطه