رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در کمیسیون فاوا اتاق ایران مطرح شد

ضرورت توجه به طرح پویش ملی تولید محتوای دیجیتال در دوره کرونا

نهمین جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در دوره نهم به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد و راهکارهای جلوگیری از توقف خطوط تولید، مشکلات ارزی و ارایه طرح پویش ملی تولید محتوای دیجیتال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

23 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33198
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
نهمین جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در دوره نهم به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد و راهکارهای جلوگیری از توقف خطوط تولید، مشکلات ارزی و ارایه طرح پویش ملی تولید محتوای دیجیتال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران. عکس: بهاره تقی‌آبادی.

نهمین جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در دوره نهم به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد و راهکارهای جلوگیری از توقف خطوط تولید، مشکلات ارزی و ارائه طرح پویش ملی تولید محتوای دیجیتال موردبحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در خصوص برنامه‌های وزارت صنعت در سال ۹۹  اظهار داشت که اهم برنامه‌های وزارتخانه در چارچوب شعار سال یعنی جهش تولید است و یکی از نقاط مثبت آن دیدگاه فناورانه در این برنامه است.

او همچنین بر تقویت تقاضای داخل و بحث صادرات تاکید و اظهار داشت که باید هماهنگی بین دستگاهی بیشتری برای تحقق شعار جهش تولید ایجاد شود.

طلایی با اشاره به طرح پویش تولید ملی محتوای دیجیتال اظهار داشت: طرح پویش ملی تولید محتوای دیجیتال از نیمه دوم سال گذشته توسط انجمن ناشران دیجیتال آغاز شد و  در این طرح تلاش شد تا در ابتدا این بررسی صورت گیرد که حوزه تولید محتوا تا چه حد می‌تواند به کسب‌وکارها به‌خصوص برای کسب‌وکارهای خرد کمک کند تا بتوانند از این طریق با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

او همچنین خبر داد دوره‌های آموزشی کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران به کسب‌وکارها درباره حوزه آی‌سی‌تی از اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری به‌صورت مجازی آغاز خواهد شد.

در ادامه جلسه تعدادی از اعضای این  کمیسیون به بحث مشکلات ارزی خود پرداختند. بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران در این خصوص گفت: عملاً تخصیص ارز نیمایی برای کار ما قطع شده است. از همین رو قیمت تمام‌شده ماشین‌آلات تولیدی نیز گران تمام می‌شود و حداقل برای خرید یک دستگاه ۳۰ میلیارد تومان سرمایه لازم است.

وی ادامه داد: اکنون نیز با قیمتی که یورو در بازار آزاد دارد،  نوسازی در صنعت چاپ سخت و غیرممکن شده است. از طرفی در این شرایط مجبوریم دستگاه‌های قدیمی‌تر را وارد کشور کنیم و حالا قانونی وضع‌شده که اگر تاریخ تولید دستگاه پایین‌تر از سال ۲۰۱۰ باشد نیز از معافیت لازم برای واردات برخوردار نخواهد شد. ازاین‌رو اکنون ما با مشکلات جدی در این زمینه روبرو هستیم.

پیمان ایروانی عضو کمیسیون و رئیس انجمن واردکنندگان قطعات رایانه‌ای نیز گفت:  وضعیت آن‌گونه که در اخبار در خصوص بهبود شرایط و آزاد شدن واردات تجهیزات رایانه‌ای نیست. چراکه ما در مسیر واردات با مشکلات متعددی روبرو هستیم. از تخصیص اعتبار تا پیدا کردن ارز عمده‌ترین مشکلات ما پس از ثبت سفارش است.

علی مسعودی عضو هیات‌مدیره فدراسیون فاوا نیز در این زمینه بیان کرد که عملاً ارزی وجود ندارد و همین موضوع باعث تأخیر در تعهدات شده است.

در ادامه مباحث مربوط به این جلسه، در خصوص پویش ملی محتوای دیجیتال مطالبی  از سوی مرتضوی مشاور کمیسیون فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات ارائه شد و گفت: شیوع کرونا نشان داد که تا چه حد استقبال از محتوای دیجیتال زیاد است و ما از این فضا می‌توانیم بهترین بهره‌برداری را انجام دهیم. از همین رو در حال راه‌اندازی پویش ملی تولید محتوای دیجیتال هستیم که در این راستا چهار اقدام در دستور کار است. ۱- همایش پویش ملی تولید محتوای دیجیتال، ۲- مرکز نوآوری تولید محتوای دیجیتال، ۳- ایجاد پلتفرم صادراتی محتوا، ۴- پویش آموزش رایگان.

او در خصوص هدف این پویش عنوان کرد که از این طریق قصد داریم تا برای فعالان حوزه IT بازارسازی انجام دهیم.

در همین رابطه