رادیو مجازی اتاق ایران: 27 بهمن 1403

مشروعیت دادن به کالای قاچاق ممنوع

بیشتر کالاهای قاچاق به صورت کولبری و ته لنجی وارد کشور می‌شوند، اما این امکان نیز وجود دارد که قاچاقچیان حقه‌بازی کرده باشند و کالاهای خود را با زد و بند وارد کنند.

داود میرخانی رشتی

کارشناس خودرو
27 مرداد 1395 - 15:20
کد خبر : 3320
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
بیشتر کالاهای قاچاق به صورت کولبری و ته لنجی وارد کشور می‌شوند، اما این امکان نیز وجود دارد که قاچاقچیان حقه‌بازی کرده باشند و کالاهای خود را با زد و بند وارد کنند.

داود میرخانی، کارشناس خودرو

قاچاق زمانی صورت می‌گیرد که کالایی از مبادی ورودی رسمی کشور وارد نشود. اینکه کالایی در داخل کشور تولید می‌شود و وارد کنندگانی مشابه آن را به صورت غیرقانونی وارد می‌کنند موضوعی فرعی است. بر اساس قوانین و مقررات، کالاهای قاچاق هر چه باشد باید معدوم، امحا و آتش زده شود. بیشتر کالاهای قاچاق به صورت کولبری و ته لنجی وارد کشور می‌شوند، اما این امکان نیز وجود دارد که قاچاقچیان حقه‌بازی کرده باشند و کالاهای خود را با زد و بند وارد کنند. نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم که برخی کالاها از طریق کوه، دریا یا به وسیله هلیکوپتر وارد کشور شده است، چراکه برای مثال آوردن خودروی لوکس قاچاقی یا کانتینر‌های میوه به کشور از این راه‌ها امکان‌پذیر نیست. در خبرها آمده بود که چند ماه پیش به صورت شبانه درب‌های گمرک را باز کردند و کامیون‌هایی را که بار میوه داشتند و در گمرک توقیف شده بودند آزاد کردند. گمرک ایران نیز از قدرت این افراد متعجب شده بود. قاچاقچیان از بازار آزاد یا از بازارهای خارج از کشور ارز تهیه و با آن جنسی را خریداری کرده و به هر طریقی وارد می‌کنند. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که قاچاقچیان نمی‌خواهند ثبت سفارش و از ارز دولتی استفاده کنند. ۲۵ میلیارد دلار رقمی است که در جریان قاچاق کالا و ارز جابه‌جا می‌شود؛ این رقم سه برابر بودجه عمرانی کشور است. قاچاق کالا و ارز موجب گسترش بیکاری و فقر در کشور می‌شود. حدودا با این میزان قاچاق کالا و ارز ۸۰۰ هزار ایرانی به طور مستقیم بیکار می‌شوند. به هر حال قانون باید رعایت شود و هیچ توجیهی برای این موضوع وجود ندارد. پرداختن به جزئیات کمکی به ما نمی‌کند و اینکه قاچاقچی دستگیر، جریمه یا اعدام شود به قوه قضائیه مربوط می‌شود. دو راه برای برخورد با کالاهای قاچاق وجود دارد. ابتدا اینکه کالای قاچاق به هر صورتی که وارد می‌شود باید معدوم شده یا اینکه به هر طریقی از کشور خارج شود. اگر معدوم شود سایر افرادی که قاچاق کردند متوجه این موضوع می‌شوند که برخوردهای جدی صورت می‌گیرد و به نوعی عبرت می‌گیرند. تا چند وقت پیش این‌طور بود که کالاهای قاچاق ضبط و طی مراحلی وارد بازار می‌شدند، اما خوشبختانه اکنون تصمیم به معدوم کردن آنها گرفته شده است. در روزهای اخیر بحث خودرو‌های لوکس قاچاق و امحای آنها مطرح شده است. به‌دنبال انتشار این اخبار برخی عنوان کردند خودروها به‌جای امحا به دستگاه‌های عمومی داده شود. من شدیدا با این مساله مخالفم. این کار مشروعیت بخشیدن به کالای قاچاق است. فعالیتی که خلاف قانون و مقررات کشور انجام می‌شود مجازات دارد و این مجازات باید بدون هیچ اغماضی درباره همه افراد یکسان باشد. وقتی از امحای کالا‌های قاچاق حرف می‌زنیم اصلا مبلغ و سهم آن کالا در بازار اهمیت ندارد. کالایی که قاچاق شد باید معدوم شود. ممکن است ما با این قانون مخالف باشیم که راه حل آن هم این است که از قوه مققنه بخواهیم قانون اصلاح شود، اما اینکه بخواهیم به انحای مختلف قانون را دور بزنیم در واقع کمک به قاچاقچیان است.

در همین رابطه