رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش بانک جهانی

پرآب‌ترین کشور جهان تشنه است

گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد، برزیل، کشوری که یک‌پنجم آب جهان را در اختیار دارد با بحران کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

27 مرداد 1395
کد خبر : 3322
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیریت منابع آب باید به گونه‌ای باشد که نیازهای روبه‌رشد در زمینه آب آشامیدنی و آب کشاورزی را پوشش بدهد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد برزیل حدود یک‌پنجم منابع آبی جهان را در خود جای داده‌است اما این کشور اخیرا درگیر تنش و کمبود آب شده‌است. بانک جهانی در گزارشی به طور مفصل به این قضیه پرداخته‌است.

وابسته‌ترین بخش‌ها به آب، بیشترین سهم را در اقتصاد دارند

چرا پرآب‌ترین کشور جهان تشنه است؟ پاسخ‌های بسیاری برای این پرسش وجود دارد. مسائلی مانند نقاط توزیع آب یا تغییرات آب‌وهوایی و همچنین ضعف زیرساخت‌ها از جمله پاسخ‌هایی است که می‌توان به این پرسش داد. اما نکته جالب توجه این است که وابسته‌ترین بخش‌ها به آب، بیشترین سهم را در اقتصاد کشورها بازی می‌کنند. برای مثال در برزیل 62درصد از انرژی کشور از طریق تأسیسات هیدرویی یا آبی تأمین می‌شود. آب همچنین در زمینه کشاورزی نیز بسیار تأثیرگذار است. کشاورزی نیز یکی دیگر از بخش‌های مهم اقتصادی در کشورهای جهان و همچنین برزیل است. در برزیل آبیاری بیش از 72درصد از ذخایر آبی کشور را مصرف می‌کند.

همین وابستگی باعث کمبود منابع آبی شده‌است. به همین خاطر است که در حال حاضر بازدهی بسیاری از بخش‌های اقتصادی در خطر است. بانک جهانی همه این موارد را در گزارش خود مورد بررسی قرار داده‌است. در برزیل کسی نمی‌داند صنعت فولاد با وضعیت فعلی مصرف آب دوام می‌آورد یا خیر. مصرف آب این صنعت بسیار بالاست.

جنگل‌زدایی عامل اصلی کاهش بارش و کمبود آب

جنگل‌زدایی یکی دیگر از مواردی است که روی تغییرات آب‌وهوایی و همچنین میزان بارندگی‌ها در این کشور تأثیر گذاشته‌است. پیش‌بینی می‌شود در چهار سال ‌آینده وضعیت سائوپائولو به اوج بحران برسد. طبیعی است که همه این مسائل روی میزان ذخایر آبی تأثیر بگذارد. به این ترتیب به نظر می‌رسد به نظامی در برزیل نیاز است که بتواند به طور مستمر وضعیت جنگل‌ها را رصد کند.

برزیل دومین صادرکننده بزرگ غذا در جهان است. کشاورزی در تولید ناخالص داخلی این کشور سهم 8.4درصدی دارد. در حال حاضر حدود 20درصد از زمین‌های کشاورزی موجود در این کشور به سیستم آبیاری درستی دسترسی ندارند. صنعت همچنان در این کشور اصلی‌ترین نقش را در آلودگی آب دارد.

دسترسی به آب برای موارد بهداشتی نیز در این کشور به طور برابر توزیع نشده‌است. از میان 40درصد جمعیت فقیر این کشور، حدود 43درصد دسترسی به سیستم بهداشتی از جمله توالت در منزل شخصی خود ندارند.

در همین رابطه