رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست بین فعالان اقتصادی ایران و افغانستان عنوان شد:

تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری مشترک بین ایران و افغانستان

سرمایه گذاری مشترک بین ایران و افغانستان به عنوان تنها راه مناسبات پایدار اقتصادی در نشست بین فعالان اقتصادی دو کشور مطرح شد.

27 مرداد 1395
کد خبر : 3323
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق مشترک ایران و افغانستان در حاشیه برگزاری بیست و یکمین نشست کمیته های اجرایی و تخصصی اکو جلسه ای با حضور فعالان اقتصادی و روسای اتاق های محلی افغانستان برگزار کرد.

علامیر محمد صادقی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان توجه نسبت به سرمایه گذاری مشترک بین ایران وافغانستان را خواستار شد و گفت: این گونه مناسبات، روابط بین دو کشور ار قوامبخشیده و مستمر می سازد. از طرفی اگر تحریم ها علیه هر یک از دو طرق اتفاق افتد دیگر اثر گذار نخواهد بود.

وی تاکید کرد: سطح تجارت بین ایران و افغانستان را افزایش دهید چرا که زمینه برای همکالی مشترک بسیار زیاد است.  

تجارت اقدام موقت اقتصادی است؛ سرمایه گذاری مشترک را جدی بگیریم

حسین سلیمی، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز تجارت بین کشورها را فعلی موقت برشمرد و تاکید کرد: آنچه به صورت پایدار باقی می ماند، سرمایه گذاری مشترک بین کشورهاست. خوشبختانه در این روزها علاقه سرمایه گذاران افغان برای حضور در ایران تشدید شده اما این رغبت در سرمایه گذاران ایرانی کمتر دیده می شود. به طور حتم این مسئله پس از آسیب شناسی قابل حل است.

وی تصریح کرد: افغانستان ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد. این کشور سرشار از معادن غنی است که به صورت دست نخورده باقی مانده اند.

این فعال اقتصادی تاسیس اتاق مشترک افغانستان و ایران را نیز امری ضروری توصیف کرد.

سلیمی تسهیل صدور روادید حداقل برای تجار را از دو دولت ایران و افغانستان خواستار شد و از برخی برنامه ریزی ها برای در نظر گرفتن روادید ویژه اعضای اتاق کشورهای عضو اکو خبر داد.

عدم آگاهی تجار از قوانین کشور مقابل یک چالش اساسی است

مظفر علیخانی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان اولین چالش در همکاری مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان را عدم آشنایی فعالان اقتصادی دو کشور از زمینه های همکاری مناسب و دارای اولویت دانست و تصریح کرد: شناخت این افراد از یکدیگر نیز اندک بوده و در کنار آن قوانین و محیط حقوقی دو کشور برای تجار و سرمایه گذاران ناشناخته است.

وی با تایید ضرورت تاسیس اتاق مشترک افغانستان و ایران گفت: اگر پرنده ای بخواهد اوج بگیرد به هر دو بال خود نیاز دارد.

علیخانی در واکنش به برخی انتقادها در بخش مراودات بانکی تشریح کرد: بانک آرین ایران واقع در افغانستان در عملکرد خود با برخی چالش ها روبروست که انتظار داریم با همراهی دولت این کشور برطرف شوند. از سوی دیگر خط اعتباری توسط ایران درنظر گرفته شده که برای عملیاتی شدن آن منتظر توافقات بانک های مرکزی دو کشور هستیم.

دبیرکل اتاق مشترک خاطرنشان کرد: تجار دو کشور طرف های تجاری خود را از اعضای اتاق های دو کشور انتخاب کنند. این اقدام امنیت سرمایه گذاری و همکاری های مشترک را افزایش می دهد و رسیدگی به اختلافات را آسان تر می کند.  

افغانستان طی ۱۰ سال آینده به ۳۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد

آذرخش حافظی، رئیس روابط بین الملل اتاق های تجارت افغانستان با انتقاد از حجم ناچیز مناسبات اقتصادی بین ایران و افغانستان، تاکید کرد: ظرفیت های موجود برای همکاری مشترک تا آنجاست که اگر تلاش کنیم می توانیم تا یک دهه آینده حجم مبادلات خود را به ۲۵ میلیارد دلار برسانیم. البته در این وادی نباید به تجارت صرف بسنده کرد. توجه به سرمایه گذاری مسئله جدیست که باید در اولویت قرار گیرد.

بر اساس اظهارات رئیس روابط بین الملل اتاق های تجارت افغانستان، این کشور ظرفیت بالایی برای تولید برق آبی دارد. از طرف دیگر، معادن غنی و بکر و ذخایر گازی از جمله ظرفیت هایی هستند که می توان روی آنها سرمایه گذاری مشترک داشت. درحال حاضر سرمایه گذاران زیادی از نقاط مختلف دنیا در بازار افغانستان حضور پیدا کرده اند.

به اعتقاد حافظی اشتراکات بین دو کشور هزینه های سرمایه گذاری و همکاری های مشترک را کاهش می دهد که به نفع دو طرف است. افغانستان طی ۱۰ سال آینده به ۳۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. همکاری با ایران برای افغانستان ارزان تر خواهد بود.

خطیبی، رئیس اتاق هرات از آمادگی این کشور برای کشت فراسرزمینی ایران خبر داد و گفت: انتظار ما این است که صادرات این کشور به ایران ۵درصد آن چیزی باشد که از ایران به افغانستان صادر می شود. باید از طریق مذاکرات موانع از سر راه واردات کالا از افغانستان به ایران برداشته شود.

در حال حاضر صادارت ایران به افغانستان بالغ بر 2.5 میلیارد دلار و صادرات افغانستان به ایران 30 میلیون دلار برآورد می شود.

در همین رابطه