رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در شورای گفت‌وگوی کرمان

جبران تبعات اقتصادی کرونا به تصمیم و اقدام فوری نیاز دارد

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان، جبران اثرات عمیق کرونا بر اقتصاد را به‌واسطه محدودیت اعتبارات و امکانات بسیار سخت دانست و گفت: اگر حداقل برای جبران بخشی از این خسارت‌ها تصمیم و اقدام فوری صورت نگیرد، اثرات کرونا بر کسب‌وکارها و اقتصاد استان کرومان در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

29 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33249
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا تغییراتی را در اقتصاد جهان و ایران داشته و خواهد داشت، گفت: جبران تأثیرات عمیق کرونا بر اقتصاد استان با توجه به محدودیت اعتبارات و امکانات، بسیار سخت خواهد بود.

سیدمهدی طبیب زاده در پنجاهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی میزان خسارت وارده بر بخش کشاورزی به دلیل بیماری کرونا، افزود: اگر برای جبران حداقل بخشی از این خسارت‌ها تصمیم و اقدام فوری صورت نگیرد متأسفانه این روند در کسب‌وکارها و اقتصاد استان در سال‌های آینده نیز تأثیرگذار خواهد بود.

او ادامه داد: اتاق کرمان در کوتاه‌مدت تأثیرات اقتصادی بیماری کرونا در بنگاه‌ها و بخش خصوصی را بررسی کرده و با هدف حرکت اقتصاد استان در مسیر درست، در فاز نخست از 310 فعال اقتصادی نظرسنجی شده است.

طبیب زاده تصریح کرد: با توجه به اهمیت دو محصول پسته و خرما در استان به‌عنوان دو کالای صادراتی مهم، این نشست به بررسی تأثیر کرونا بر این دو محصول اختصاص دارد و سایر بخش‌های حوزه کشاورزی مانند گلخانه‌ها و دام و طیور نیز در نشست بعدی بررسی خواهد شد.

رئیس اتاق کرمان در ادامه با انتقاد از اینکه بین ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در مرکز و اجرایی شدن آن‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها فاصله زمانی بسیاری وجود دارد، اظهار کرد: درخواست بخش خصوصی از دولت این است که تصویب هر بخش‌نامه در دولت و اعلام رسمی آن در رسانه‌ها، به‌عنوان ابلاغ رسمی کشور و لازم‌الاجرا باشد تا زمان کمتری از دست برود.

او گفت: با توجه به اینکه در دوران مختلف در کشور، قانون نوسازی صنایع نساجی، قانون نوسازی صنایع، قانون حمایت از تولید و... متناسب با شرایط آن زمان به تصویب رسیده، اکنون نیز بهتر است چندوجهی بودن قوانین در یک قانون جمع شود و قانون اداره بنگاه‌ها در شرایط ویژه مانند شرایط کنونی به تصویب برسد.

125 میلیارد تومان خسارت خرما از کرونا

در ادامه این نشست دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان با بیان اینکه میزان تولید خرمای صادراتی استان از متوسط سالانه 410 هزار تن به 390 هزار تن رسیده است، گفت: صادرات خرما در کشور امسال 39 درصد کاهش یافته و بیش از 15 هزار تن خرما به دلیل بسته شدن مرزهای کشورهای ترکیه، کشورهای حوزه CIS، افغانستان، عراق و ... در انبارها باقی‌مانده است.

مقداد تکلوزاده افزود: برخلاف افزایش 35 تا 40 درصدی هزینه‌های تولید خرما اما قیمت این محصول به همین میزان کاهش یافته که این مسئله کشاورزان و تولیدکنندگان خرما را متضرر کرده و میزان خسارت 125 میلیارد تومان برآورد شده است.

او به ارائه چند پیشنهاد برای جلوگیری از خسارت بیشتر به خرما به دلیل شیوع ویروس کرونا در ماه‌های آینده پرداخت و ادامه داد: در حال حاضر 10 تا 12 هزار نفر در صنعت بسته‌بندی خرما مشغول به فعالیت هستند ازآنجاکه در فصل برداشت (مرداد و شهریورماه سال جاری) این تعداد 10 برابر خواهد شد و بسیاری از این نیروی کار از شهرستان‌ها و استان‌های مجاور هستند، درخواست تشدید اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای بسته‌بندی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی، نظارت و آموزش‌های لازم به این تعداد نیروی کار مطرح می‌شود.

تکلوزاده، اظهار کرد: همچنین حمایت از حفظ نیروی شاغل فعلی در واحدهای بسته‌بندی خرما نیز خواسته دیگر بخش خصوصی است و امیدواریم این مجموعه‌ها نیز بتوانند از معافیت عدم پرداخت حق بیمه کارگران در ماه‌های اسفند 98 تا اردیبهشت 99 استفاده کنند.

او در بخش دیگری پیشنهاد تبدیل 50 واحد سنتی بسته‌بندی به واحدهای نیمه‌صنعتی را مطرح کرد و گفت: با این تغییر، شرایط و ضوابط بهداشتی در بسته‌بندی بهتر رعایت خواهد شد که در بررسی‌های انجام شده برای این اقدام به 76 میلیارد تومان هزینه نیاز است که امیدواریم بتوان آن را تأمین کرد.

102 هزار تن پسته در انبارهای کشور باقی‌مانده است

دبیر کل انجمن پسته ایران نیز در این نشست گفت: متوسط صادرات سالانه پسته به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون دلار بوده اما در سال زراعی جاری این میزان به 800 میلیون دلار کاهش یافته که این میزان بیشترین کاهش صادرات در 10 سال گذشته را نشان می‌دهد.

حسین رضایی، افزود: از سال 97 تاکنون صادرات پسته بسیار کاهش یافته که دلیل اصلی آن اجرای بحث پیمان‌سپاری ارزی است و پیش‌بینی می‌شود که اگر این روند ادامه داشته باشد تأثیر آن بسیار بیشتر خواهد بود.

او ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه فعالان صنعت پسته باقی ماندن 102 هزار تن محصول کشور از سال گذشته در انبارهاست که 75 هزار تن آن مربوط به استان کرمان است و با توجه به اینکه هیچ‌گاه چنین شرایطی برای پسته وجود نداشته و سردخانه‌هایی برای این محصول در نظر گرفته نشده، ممکن است آفت شب‌پره هندی کیفیت این محصول را کاهش دهد.

رضایی، بیان کرد: از دست رفتن بازارهای اصلی صادراتی ما مانند بازار چین و هند و برخی کشورهای اروپایی، بیکار شدن پرسنل مجموعه‌های صادراتی پسته، کاهش ارزش صادراتی این محصول، کاهش نقدینگی باغداران، بسته بودن مرزهای گمرکی از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون، عدم ثبات نرخ ارز و... از دیگر مشکلات حوزه صادرات پسته است.

دبیر کل انجمن پسته ایران، پیشنهاد رایزنی بین‌المللی برای باز شدن مرزها، مستثنا کردن صادرکنندگان محصولات کشاورزی از بحث تعهدات ارزی و برگشت ارز حاصل از صادرات با توجه به سابقه خوب صادرکنندگان این بخش، ارائه تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به باغداران، تصمیم‌گیری فوری برای ترخیص نهاده‌ها و سموم کشاورزی از گمرک برای جلوگیری از افزایش قیمت این محصولات را مطرح کرد.

درخواست در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی

 در ادامه نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: اگر بتوان محصولی را در دنیا عرضه کرد که از نظر بهداشتی و سلامت آن به‌ویژه در ایام کرونا، مورد تأیید باشد در افزایش مصرف آن توسط مردم و در نتیجه افزایش قیمت آن تأثیرگذار خواهد بود.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: با توجه به اینکه کرمان استان مهم صادراتی کشور است پیشنهاد می‌شود محدودیت‌های صادراتی برای این محصولات به مدت یک سال لغو تا بتوان صادرات بیشتری انجام شود و از سوی دیگر مشوق‌های صادراتی در این شرایط برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی در نظر گرفته شود.

او با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای صادرات محصولات استان به دلیل بسته شدن مرزها گفت: باید دیپلماسی اقتصادی در نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمان فعال شود.

پورابراهیمی، اظهار کرد: با توجه به تولید پسته امسال و مانده پسته از سال گذشته در انبارها، 70 تا 90 درصد پسته در کشور می‌ماند که این مسئله کمی نیست و به همین دلیل نشستی را با رئیس‌کل بانک مرکزی برای حل مشکلات پیمان‌سپاری ارزی و نقل و انتقالات پول در سطح بین‌المللی برگزار خواهیم کرد.

پرداخت یارانه به طرح‌های کشاورزی

در ادامه این نشست استاندار کرمان، بسته شدن مرزها را علت اصلی انباشت محصولات کشاورزی صادراتی استان از جمله پسته و خرما عنوان کرد و گفت: ترانزیت کالا در مرزها با مشکل جابه‌جایی کامیون‌ها روبه‌رو شده و برخی مرزها از چند ماه گذشته تاکنون به‌طور کامل بسته شده است.

محمدجواد فدائی اظهار کرد: ضرورت دارد برخی از طرح‌های کشاورزی استان کرمان را با پرداخت یارانه به سمت تولید تشویق کنیم که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با همکاری اتاق بازرگانی و انجمن خرما موضوع استفاده از تسهیلات یارانه‌ای را بررسی و جمع‌بندی آن را در جلسه آینده ارائه کنند.

 او افزود: برای تنظیم بازار خرما و کنترل قیمت نیز، پیشنهادهای مناسب توسط سازمان صمت و اتاق تهیه و برای تصویب و ابلاغ در سطح ملی پیگیری شود. استاندار کرمان بیان کرد: کارگروهی متشکل از اتاق بازرگانی، استانداری، صمت و جهاد کشاورزی، رفع محدودیت‌های صادراتی، اعمال مشوق‌های صادراتی و توسعه دیپلماسی اقتصادی را بررسی و پیشنهادی مناسب برای بررسی و تصویب در سطح ملی ارائه خواهند کرد.

در این نشست جمع دیگری از فعالان صنعت خرما و پسته و همچنین مدیران مربوطه نظرات و پیشنهاد‌های خود را در خصوص چگونگی بهتر جبران خسارت وارده بر صنعت خرما و پسته استان به دلیل شیوع بیماری کرونا مطرح کردند.

موضوعات :
در همین رابطه