شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

کمیته مشترک ایران و رومانی زمینه صادرات محصولات بهداشتی را فراهم کند

اولین نشست کمیته مشترک ایران و رومانی برگزار شد. در این جلسه رئیس و نایب‌رئیس کمیته که با نظر هیات رئیسه اتاق ایران از بین فهرست اعضا انتخاب شده‌اند به اعضای کمیته معرفی شدند. معاون بین‌الملل اتاق ایران از اعضای کمیته مشترک خواست بر احیای پروژه اتصال بنادر رومانی به گرجستان و ادامه آن تا آذربایجان و ایران متمرکز شوند.

29 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33264
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نخستین نشست کمیته مشترک ایران و رومانی، رئیس و نایب‌رئیس کمیته که با نظر هیات رئیسه اتاق ایران از بین فهرست اعضا انتخاب شده‌اند به اعضای کمیته معرفی شدند. بر این اساس محسن ضوئی رئیس و محسن میرصدری نایب‌رئیس کمیته مشترک ایران و رومانی خواهند بود که برای یک سال این مسئولیت را بر عهد خواهند داشت.

در این نشست محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ضمن نگاهی به روند تشکیل این کمیته که اقدامات اولیه آن از سال 1397 آغاز شد و در نهایت نیمه دوم سال 98 به سرانجام رسید، گفت: طبق آیین‌نامه تشکیل کمیته‌های مشترک، رئیس و نایب‌رئیس کمیته‌ها باید از بین اعضای اولیه و با انتخاب هیات رئیسه اتاق ایران، قبول مسئولیت کنند. بر همین اساس محسن ضوئی به عنوان رئیس و محسن میرصدری به عنوان نایب‌رئیس کمیته مشترک ایران و رومانی، انتخاب شدند.

وی در ادامه به شرایط فعلی جهان و درگیری همه‌جانبه کشورها با اپیدمی ویروس کرونا اشاره و تصریح کرد: بدون شک وضعیت حاکم بر اقتصاد جهانی روی فعالیت‌های این کمیته نیز اثر منفی دارد اما می‌توان با برنامه‌ریزی بلندمدت برای حرکت‌های دوران پساکرونا از ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم، بهترین استفاده را ببریم.

بر اساس اظهارات او طی همین سه ماه گذشته، تولید انواع محصولات بهداشتی که از لازمه‌های دوران شیوع کرونا محسوب می‌شود، در ایران رونق گرفته و هفته گذشته نیز به همت دستگاه‌های مربوطه مجوز صادرات این اقلام، صادر شده است. بنابراین کمیته مشترک در قدم اول خود می‌تواند در راستای تأمین نیاز فوری رومانی به انواع محصولات بهداشتی، زمینه صادرات آنها را به این کشور، فراهم کند.

کرباسی با بیان این مطلب که گسترش تعاملات اقتصادی با رومانی نیاز به ظرفیت‌سازی مجدد دارد، تأکید کرد: حجم روابط اقتصادی رومانی با دنیا در سال 2019 برابر با 160 میلیارد دلار بوده و به طور تقریبی سهم واردات و صادرات این کشور به یک میزان است. سهم ایران در تجارت با این کشور از زمان خروج آمریکا از برجام به شدت کاهش پیدا کرده تا آنجا که در سال 2016 این رقم در حدود 600 میلیون دلار بوده و در سال 2019 به زیر 90 میلیون دلار کاهش یافته است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین وضعیت تولید صنعتی رومانی را مناسب ارزیابی کرد و با نگاهی به اطلاعات موجود گفت: علی‌رغم شیوع ویروس کرونا و تأثیر منفی این رویداد بر فعالیت‌های صنعتی کشورهای مختلف، شاهد رشد 3 درصدی تولیدات صنعتی رومانی در سه ماه گذشته هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اعضای کمیته مشترک ایران و رومانی خواست در همین ابتدای امر نسبت به احیای پروژه توسعه پایانه‌های ترانزیتی کالا میان اروپا و آسیا (کریدور شمال – جنوب) از طریق بندر کنستانترا رومانی فعال شده و پیگیری‌های لازم را انجام دهند. به اعتقاد او توسعه این شاهراه ترانزیتی از بندر کنستانترا رومانی و اتصال آن به بندر باتومی گرجستان و سپس از طریق آذربایجان به آستارا ایران می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل بین ایران و کشورهای اروپای شرقی را به شدت کاهش دهد و  به کمک حمل‌ونقل ترکیبی حجم قابل ملاحظه‌ای از کالاهای صادراتی ایران را حتی به کشورهای اروپای غربی صادر کرد.

موضوعات :
در همین رابطه