رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در مراسم افتتاح ساختمان جدید اتاق ساری تأکید کرد

نگاه برنامه توسعه به استان‌ها و اختیارات آنها باید تغییر کند

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاح ساختمان جدید اتاق ساری، با تأکید بر اینکه در برنامه‌های توسعه نمی‌توان یک نسخه واحد برای کشور ارائه داد، تأکید کرد برای تحقق توسعه همه‌جانبه، باید نگاه به استان‌ها و اختیارات آنها در برنامه‌نویسی تغییر کند و این الزام در سایه تعامل جمعی قابل تحقق است.

18 خرداد 1399
کد خبر : 33443
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آئین افتتاح ساختمان اداری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری با حضور غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، احمد حسین زادگان استاندار مازندران، نمایندگان مردم مازندران در مجلس، اعضای هیأت رئیسه اتاق ایران، مدیران دستگاه‌های اجرایی، مدیران بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی مازندران برگزار شد. این ساختمان در زمینی به وسعت 10 هزار مترمربع، با بنای 6هزار مترمربع، در 6 طبقه با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان احداث شد.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه با همکاری مثلث دانشگاه، فعالان اقتصادی و دولتمردان در مجموعه تعاملات، بر بسیاری از مشکلات فائق می‌آییم، گفت: در برنامه توسعه، نمی‌توان یک نسخه واحد برای کشور نوشت، ازاین‌رو باید نگاه به استان‌ها و اختیارات آنها باید تغییر کند و نگاه متفاوتی برای رفع مشکلات ایجاد شود که این در سایه تعامل و مقبولیت جمعی می‌تواند اتفاق بیفتد.

غلامحسین شافعی، در مراسم افتتاح ساختمان جدید اتاق ساری با قدردانی از زحماتی که برای ساخت این مجموعه انجام شده است، افزود: بخش خصوصی، اجازه نداد پرچم اقتصاد علیرغم همه مسائل و با همه محدودیت‌ها به زمین بیفتد و در ادامه راه نیز به‌واسطه جایگاهی که به‌عنوان مشاور قوای سه‌گانه دارد، باید مشفقانه و منصفانه و با دید عمیق در کنار برنامه ریزان کشور بماند.

او با بیان اینکه بهبود فضای کسب‌وکار و تشکیل دادگاه تجاری، برای نخستین بار حسب منویات مقام معظم رهبری و با دستور وزیر اقتصاد به‌سرعت تحقق یافت، اقدام ارزشمندی بوده است، یادآور شد که با این کار و راه‌اندازی پنجره واحد اقتصادی، زمان صدور مجوزها از 72 روز و نیم به سه روز کاهش یافت.

به گفته رئیس اتاق ایران، به‌زودی پنجره واحد اقتصادی محیط کسب‌وکار در چهار استان راه‌اندازی می‌شود و با وزیر اقتصاد قرار گذاشته شده که به‌مرورزمان در همه استان‌ها تشکیل شود.

شافعی با بیان اینکه استان مازندران، قدر مسلم ازنظر اجتماعی و اقتصادی موقعیت کاملاً استراتژیک دارد، افزود: همچنین این استان به لحاظ صنعتی در بین پنج استان برتر کشور و در بعد خارجی نیز با این سوابق طولانی و همسایگی با پنج کشور حوزه خزر، یک وضعیت منحصربه‌فرد دارد.

احداث ساختمان جدید اتاق ساری با حمایت اتاق ایران

عبدالله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری با خیرمقدم به حضار و قدردانی از حضور همه مدعوین، اظهار داشت: اگر حمایت رئیس اتاق ایران و اعضای هیأت رئیسه نبود، ما در کارمان موفق نبودیم.

او افزود: برای ساخت این مجموعه، از زحمات همه همکاران و مدیران استانی و اتاق ایران که طی این دو سال با کمک آنها توانستیم به نتیجه برسیم و کار آبرومندانه‌ای را داشته باشیم، سپاسگزارم.

رئیس اتاق ساری با بیان اینکه فضای قبلی محدود بود و غالب برنامه‌های خود را نمی‌توانستیم برگزار کنیم، گفت: لازم بود که فضای وسیعی ایجاد شود ازاین‌رو در زمینی به مساحت 6 هزار مترمربع این امر محقق شد و اکنون فضای مناسبی داریم.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و مازندران، از کمک بیش از 6 میلیارد تومانی فعالان اقتصادی اتاق ساری به نظام سلامت گفت که به اذعان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با این کمک اتاق ساری و خرید دستگاه‌های موردنیاز و حیاتی، جان صدها نفر از مرگ نجات یافته است.

بخش خصوصی، حلقه وصل دانشگاه و دولت

احمد حسین زادگان، استاندار مازندران نیز در این مراسم با قدردانی از زحمات فعالان اقتصادی مازندران به جهت احداث ساختمان درخور شأن بخش خصوصی استان، با بیان اینکه البته داشتن مکان اهمیت ندارد کما اینکه بسیاری از مراکز فضای مناسبی داشتند اما خدمات تأثیرگذاری ارائه ندادند، اتاق ساری را شایسته انجام اقدامات بزرگ دانست.

او ادامه داد: بخش خصوصی در سیاست‌گذاری اقتصادی استان نقش دارد و مرکز هم‌اندیشی و حلقه وصل دانشگاه و دولت است.

استاندار مازندران با اشاره به‌ضرورت حذف بروکراسی‌های زائد اداری، گفت: یکی از کارهایی که دولت در کشور دنبال می‌کند، بحث گشایش و بهبود فضای کسب‌وکار است و به همین دلیل جلساتی چون ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و اخیراً موافقت با ایجاد منطقه آزاد و پیوستن ایران به عضویت کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در چارچوب گشایش تعریف شده‌اند.

نماینده عالی دولت در مازندران یادآور شد: اتحادیه اوراسیا شکل گرفت اما اگر ما از این فرصت استفاده نکنیم، روسیه استفاده می‌کند و این به ضرر کشور است.

حسین زادگان با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی را برای توسعه فراگیر در این استان داریم که تنها به‌شرط تحرک، تحول و نوآوری، می‌توانیم نتیجه بهتری بگیریم، می‌گوید: از قدیم‌الایام تولیدکننده خوبی بودیم و هنوز فروشنده خوبی نیستیم.

او اظهار کرد: از همان ابتدای مسئولیتم به‌عنوان استاندار، ظرفیت‌ها را دیدم و گفتم باید نگاه توسعه‌ای داشته باشیم، مثلاً منطقه آزاد برای رشد کیفی صادرات و واردات باشد و از ظرفیت بنادر و مناطق ویژه اقتصادی به‌طور ویژه جهت صادرات و یک بازی برد - برد با همسایگان خزر، استفاده کنیم.

استاندار مازندران ادامه داد: برای استفاده بهتر از بنادر، باید شرکت‌های هلدینگ ایجاد شود که قدرت چانه‌زنی داشته باشند.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران، در پایان سخنان خود از مطالبه گری اتاق ساری در برگزاری منظم جلسات و پیگیری مصوبات این شورا قدردانی کرد.

در همین رابطه