رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

حسین سلاح ورزی در شورای گفت‌وگوی لرستان مطرح کرد

چک‌های برگشتی و تعدیل نیرو؛ بزرگ‌ترین پیامدهای کرونا برای تولید

نشست اخیر شورای گفت‌وگوی لرستان، به بررسی تبعات اقتصادی کرونا و راهکارهای جبران آن اختصاص داشت. در این نشست حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران مهم‌ترین مشکلات بخش خصوصی در دوره کرونا را برگشت خوردن چک‌ها، تعدیل نیرو، تعویق اقساط بانکی، کاهش فروش و صادرات و کمبود و گرانی مواد اولیه و الزام پرداخت مالیات عنوان کرد.

19 خرداد 1399
کد خبر : 33463
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که با شیوع ویروس کرونا در کشور به وجود آمد، بخش زیادی از فعالان اقتصادی کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدند؛ ازاین‌رو در راستای شناسایی مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در سطح کشور سامانه پایش کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا راه‌اندازی شد تا واحدهای زیان‌دیده از این ویروس شناسایی و با پایش اطلاعات، تصمیم‌گیری لازم برای آنها در نظر گرفته شود.

حسین سلاح‌ورزی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان افزود: اتاق لرستان برای شناسایی واحدهای آسیب‌دیده از کووید ۱۹ به‌صورت میدانی با طرح ۴۰ پرسش از ۲۴۲ بنگاه اقتصادی فعال، نسبت به جمع‌آوری اطلاعات و بررسی مشکلات پیش‌آمده برای آنها اقدام کرده است که نشان می‌دهد کسب‌وکارها در دوره کرونا با چه مشکلاتی روبرو شده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد درباره نتایج این گزارش، تصریح کرد: برگشت خوردن چک‌ها، تعدیل نیرو، تعویق اقساط بانکی، کاهش فروش و صادرات و کمبود و گرانی مواد اولیه و الزام پرداخت مالیات از مهم‌ترین مشکلاتی بود که با ورود کرونا دامن‌گیر بخش خصوصی شد. ‌

سلاح‌ورزی افزود: در حال حاضر دولت بسته‌های حمایتی برای بنگاه‌های اقتصادی زیان‌دیده از کرونا در نظر گرفته است که انتظار داریم سازوکار اجرایی آنها در لرستان به‌خوبی انجام شود.

او تصریح کرد: دولت برای ۱۸ رسته شغلی مساعدت‌هایی در حوزه‌های تأمین اجتماعی، بانک‌ها، امور مالیاتی در نظر گرفته و نیاز است این مصوبات و بخش‌نامه‌های آنها برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی استان به‌خوبی اجرا شود.

عملکرد خوب اتاق لرستان در مقابله با کرونا

استاندار لرستان با اشاره به تبعات اقتصادی و اجتماعی کرونا، عملکرد بخش خصوصی و اعضای اتاق خرم‌آباد این مجموعه را در زمینه مقابله با کرونا مثبت ارزیابی کرد.

سیدموسی خادمی در این جلسه که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در خصوص نقش اتاق خرم‌آباد در ایام کرونا گفت: کمک‌رسانی و تهیه تجهیزات پزشکی و امکانات و ملزومات موردنیاز در روزهای سخت برای کنترل بیماری در استان لرستان و تهیه مواد ضدعفونی‌کننده شامل الکل و ژل و حل مشکل ماسک در استان کار ارزشمندی بود که از طرف اتاق بازرگانی انجام شد.

به عقیده خادمی، کمک‌های اتاق خرم‌آباد باعث شد استان لرستان در مواجهه با کرونا در قیاس با استان‌های دیگر به‌خوبی عمل کند.

او افزود: همکاری اصناف نیز در بحران کرونا قابل‌تحسین بود به‌گونه‌ای که اصناف برای حفظ سلامتی مردم از سود و منفعت خود گذشتند و با همکاری لازم و تعطیلی بازار در ایام پایانی سال، کمک مؤثری در کنترل بیماری داشتند که جای تقدیر دارد.

به گفته خادمی، اتاق لرستان با آنکه خود متضرر از جریان کرونا شده بود به کمک مردم آمد که جای تقدیر و تشکر دارد.

استاندار لرستان با اشاره به اهمیت جبران خسارت‌های ناشی از کرونا گفت: لازم است حداکثر بهره را از تسهیلات دولتی برده و سهم استان را در کمک‌های دولتی بالا برد و به این منظور لازم است اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه انجام شود تا مثلاً کشاورز یا صنعتگری از این امتیازات و تسهیلات بی‌بهره نماند.

در همین رابطه