حسین مدرس خیابانی در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه ترکیب بازار لوازم خانگی در کشور در حال حاضر متفاوت از قبل است و بخش عمدهای از این بازار به جز کولر گازی از محل تولید داخل تامین میشود، تصریح کرد: در زمینه کولر گازی هم اخیرا سرمایهگذاری خوبی در یکی از واحدها انجام شده است.
وی به بیان اینکه ظرفیت تولید واحدهای لوازم خانگی دو تا سه برابر وضعیت فعلی است، اظهار کرد: بنابراین با تمرکز بر رفع مشکل تولیدکنندگان به راحتی میتوانیم بازار داخل را تامین کنیم و شکاف ناشی از خروج کالاهای خارجی از بازار در پی ممنوعیت واردات را پر کنیم.
سرپرست وزارت صنعت تامین مواد اولیه کارخانجات را اولویت این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: نکته اول در زمینه لوازم خانگی تامین مواد اولیه افزایش تولید و عرضه و نکته دوم بحث تقاضا است. بخشی از فعالان این بخش به دلیل انتظارات تورمی از عرضه لوازم خانگی خودداری و کالا را میکنند. بنابراین نظارت و کنترل بیشتر از انبارها و مراکز نگهداری و همچنین نظارت بر قیمتها در دستور کار نهادهای نظارتی از قرار گرفته است.
مدرس خیابانی با بیان اینکه سازمان حمایت در مقطع کنونی مجوز افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی را برای کالاهای تولیدی صادر کرده، تاکید کرد که در صورت افزایش قیمت بیش از میزان یاد شده با آن برخورد میشود.
رایزنی با تولیدکنندگان برای تامین سبد اقلام ضروری لوازم خانگی مورد نیاز اقشار هدف
وی با بیان اینکه موضوع دیگر در دستور کار رئیس جمهوری توزیع لوازم خانگی بین اقشار هدف بوده، اظهار کرد: عمده مصرفکنندگان لوازم خانگی زوجهای جوان و اقشار هدف شامل کسانی که تحت پوشش سازمانهای حمایتی هستند که ستاد تنظیم بازار در حال مذاکره با واحدهای تولیدی است که طرح ویژهای برای تامین سبد اقلام ضروری کالاهای لوازم خانگی در اختیار اقشار هدف قرار گیرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیتهای تولید داخل به سرعت در حال پر کردن محصولات وارداتی هستند، از راهاندازی خط تولید تلویزیون با ظرفیت سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه در یکی از واحدهای تولیدی خبر داد.
مدرس خیابانی با بیان اینکه بازار کنونی لوازم خانگی تحت تاثیر شاخصهای کلان اقتصادی ناشی از نرخ ارز و تورم است، تصریح کرد: بخشی از افزایش قیمتها ناشی از افزایش نرخ دستمزد کارگران و هزینههای تولید طبیعی است و سرکوب قیمت ممکن نیست؛ در عین حال افزایش افسارگسیخته و خودسرانه قیمتها نیز برای ما قابل قبول نخواهد بود.
به گفته وی در بازار لوازم خانگی در حال حاضر مشکل تحریک تقاضا وجود ندارد، چراکه تقاضا هست، اما به دلیل افزایش قیمتها قدرت خرید نیست، بنابراین باید با کاهش قیمت تمام شده بازار بهگونهای مدیریت شود که مردم بتوانند اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.