رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

با مشارکت اتاق کرمان، خیریه مهر گیتی و اداره کل نوسازی مدارس

تفاهم‌نامه احداث 120 مدرسه در استان کرمان امضا شد

در مراسمی در اتاق کرومان، تفاهم‌نامه احداث 120 مدرسه با مجموع 720 کلاس درس در این استان، میان اتاق کرمان، موسسه خیریه مهر گیتی و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به امضا رسید.

04 تیر 1399
کد خبر : 33631
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان، ضمن قدردانی از اقدام ارزشمند و بزرگ خیران و فعالان اقتصادی برای مشارکت در ساخت مدارس گفت: فردی که ساخت مکان خیر و عمل نیک‌انجام می‌دهد به ازای تک‌تک افرادی که در این مکان‌ها تربیت می‌شوند، خیرات و برکات دریافت می‌کند.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی افزود: ساخت یک مدرسه به معنای جریان انسان‌سازی پویا، فعال و ادامه‌دار است اما فردی که آن را می‌سازد به‌واسطه تربیت انسان‌ها در این مجموعه، از این مدرسه بالاتر و والاتر است. وی اظهار کرد: اتاق بازرگانی کرمان فعالیت‌های ارزشمندی انجام داده و بستر را در زمینه‌های مختلف فراهم کرده که این موضوع مسیر را برای فعالیت همه خیران هموار می‌کند.

پیشنهاد راه‌اندازی پنجره واحد ویژه احداث مدارس توسط خیران مدرسه‌ساز

رئیس اتاق کرمان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی همیشه در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود در صحنه حاضر بوده‌اند، گفت: اتاق کرمان در اتفاقات اخیر مانند شیوع ویروس کرونا با همت فعالان اقتصادی فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داد که به گفته مدیران دانشگاه علوم پزشکی کرمان، این اقدامات در سطح کشور بی‌نظیر بوده است.

سیدمهدی طبیب زاده، افزود: با همت فعالان اقتصادی استان کرمان، پس از زلزله کرمانشاه اولین مدرسه در یکی از روستاهای زلزله‌زده این استان افتتاح شد و همچنین پس از سیل سیستان و بلوچستان، مدرسه‌ای در منطقه کنارک در حال ساخت است که امیدواریم تا آغاز سال تحصیلی جدید به بهره‌برداری برسد.

او ادامه داد: در انجام مسئولیت‌های اجتماعی هیچ رسالتی مهم‌تر از امید بخشیدن به دانش‌آموزان، آموزش و مدرسه‌سازی نیست زیرا در این زمینه در شرایطی قرار داریم که سرانه فضای آموزشی کرمان کمتر از میانگین کشوری است.

طبیب زاده، ضمن قدردانی از خیران موسسه خیریه مهر گیتی که فعالان اقتصادی استان را در ساخت مدرسه همراهی می‌کنند، خاطرنشان کرد: این موسسه تاکنون 377 مدرسه خوب و مدرن در کشور احداث کرده و مدیران این مجموعه توانسته‌اند اعتماد فعالان اقتصادی و خیران را جلب کنند که با احداث 120 مدرسه در کرمان، مدارس ساخته شده توسط این موسسه به 500 مدرسه خواهد رسید.

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: اتاق کرمان در احداث 120 مدرسه از نظر تأمین مالی و انجام سایر فعالیت‌ها مسئولیت‌های سنگینی را پذیرفته که امیدواریم وزارت آموزش‌وپرورش، پیمانکاران این طرح را از نظر نقدینگی تأمین کند و اوراق مشارکت و خزانه به آنها ندهد.

او گفت: امیدواریم محوطه‌سازی و دیوارکشی مدارس که بر عهده آموزش‌وپرورش است با تأخیر انجام نشود و بتوان پس از پایان کار پیمانکاران، این مدارس هر چه زودتر به بهره‌برداری برسند.

طبیب زاده، با بیان اینکه خیران مدرسه‌ساز از روند کند اجرای برخی فعالیت‌ها در مسیر احداث مدرسه گلایه‌مند هستند، بیان کرد: پیشنهاد می‌شود پنجره واحد ویژه احداث مدارس توسط خیران مدرسه‌ساز راه‌اندازی شود تا به انجام فعالیت‌ها سرعت بخشد.

رئیس اتاق کرمان در بخش دیگری گفت: از دیگر فعالیت‌های ضروری در استان که با پشتوانه خیرین و فعالان اقتصادی می‌تواند انجام شود، احداث مرکز تشخیص سرطان و تجهیز آن است.

درخواست پرداخت اعتبار نقدی به پیمانکاران برای سرعت بخشیدن به احداث مدارس

در ادامه عضو هیات رئیسه اتاق کرمان با اشاره به اینکه میزان استاندارد سرانه فضای آموزشی در جهان برای هر دانش‌آموز به‌طور میانگین 8 متر و 30 سانتیمتر است درحالی‌که این سرانه در کشور ما کمتر از سه مترمربع است، بیان کرد: در استان کرمان این سرانه 4 متر و 90 سانتیمتر و در شهر کرمان کمتر از 4 مترمربع است.

آرش علوی، افزود: در 11 شهرستان استان کرمان متوسط سرانه فضای آموزشی ما کمتر از میانگین کشوری است و درمجموع استان کرمان در حال حاضر 215 هزار مترمربع کسری فضای آموزشی وجود دارد.

او اظهار کرد: از مجموع 7 هزار و 800 مدرسه استان بیش از 25 درصد مدارس در شرایط تخریب هستند و در حال حاضر بیش از 500 مدرسه کمبود داریم.

علوی، در ادامه به ذکر مواردی برای ساخت بهتر 120 مدرسه در این طرح پرداخت و گفت: اجرای معافیت‌های مالیاتی، پرداخت اعتبار به‌صورت نقدی از سوی دولت به پیمانکاران برای سرعت بخشیدن به روند احداث این مدارس، واگذاری برخی املاک تجاری دارای توجیه اقتصادی آموزش‌وپرورش و کسب درآمد از آنها، در نظر گرفتن حد نصاب‌هایی برای اختصاص میزان فضای آموزشی متناسب با تراکم جمعیتی هر منطقه، حمایت از نام‌گذاری نام مدارس به نام درخواستی خیران متقاضی این طرح و تکمیل تأسیسات زیربنایی مدارس بلافاصله پس از احداث مدارس، می‌توانند به ساخت مدارس با کیفیت و استاندارد سرعت بخشند.

مدرسه محل اوج انسان‌هاست

در ادامه نیز مدیرعامل موسسه خیریه مهر گیتی، با اشاره به اینکه مدرسه محل اوج انسان‌هاست، گفت: با توجه به تجربه کسب شده پس از 42 سال معلم بودن، معتقدم در مدرسه استانداردهای دانش‌آموزان از نظر ذهنی، علمی و عاطفی رشد می‌کنند زیرا معلمان دغدغه سایر مسائل از جمله گرم و سرد بودن فضای آموزشی را ندارند و به دنبال شیوه‌های نوین آموزش می‌روند.

زهرا گیتی‌نژاد افزود: در مدرسه استاندارد استعداد دانش‌آموزان شکوفا می‌شود، آن‌ها دیده می‌شوند و از نظر عاطفی رشد می‌کنند.

او ادامه داد: خیران مدرسه‌ساز فقط مدرسه نمی‌سازند بلکه معتقدیم آنها دانش‌آموزان را نیز می‌سازند و این بچه‌ها از خیران الگو می‌گیرند. گیتی نژاد خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی بازهم هوشمندانه عمل کردند و مسئولیت اجتماعی خود را در ساخت مدرسه سرمایه‌گذاری کردند که این سرمایه‌گذاری باعث رشد شهر و استان کرمان در سال‌های آینده خواهد شد.

مکان‌یابی احداث مدارس بر اساس تحولات جمعیتی 50 سال آینده ضروری است

در ادامه این آئین معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: سال گذشته از محل صندوق ذخیره ارزی ۴۵ میلیارد تومان برای سه استان سیل‌زده کشور شامل کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان اختصاص داده شد و همچنین ۴۸ میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی برای استان کرمان تأمین اعتبار صورت گرفت.

مهراله رخشانی‌مهر، خاطرنشان کرد: در سال 96 کل اعتبارات تخصیصی سازمان نوسازی به کرمان 35 میلیارد تومان بوده که این رقم با روند افزایشی سالانه، سال گذشته به 158 میلیارد تومان رسیده و امسال نیز به‌مراتب افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در کشور گفت: باید مکان‌یابی مدارس انجام و بر اساس تحولات جمعیتی ۵۰ سال آینده این طرح اجرا شود که سامانه این طرح راه‌اندازی و طرح مکان‌یابی مدارس با توجه به مسیر سیلاب‌ها، دکل‌های برق، انشعابات، گسل‌ها و... در دو استان به‌صورت پایلوت در حال اجراست.

رخشانی مهر، با بیان این مطلب که در سال گذشته خیرین مدرسه‌ساز حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک کرده‌اند، افزود: با اجرای "طرح آجر به آجر" قصد داریم از شیوه‌های نو برای جذب خیرین بهره بگیریم و همه مردم را در امر مدرسه‌سازی مشارکت دهیم.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق کرمان، موسسه مهر گیتی و اداره کل نوسازی مدارس استان به امضا رسید و از برخی خیرین مدرسه‌ساز با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

موضوعات :
در همین رابطه