رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در اتاق ایلام

گفتمان مهارت در کشور ضعیف و مغفول مانده است

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای توجه دادن جامعه به ارزش مهارت را از برنامه‌های محوری این سازمان در سال‌جاری برشمرد و گفت: گفتمان مهارت در کشور ضعیف و به نوعی مغفول مانده است چرا که در مسیری قرار گرفته‌ایم که تمام ارزش‌ها در دانشگاه‌ها متمرکز شده است.

04 تیر 1399
کد خبر : 33644
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: امروزه در دنیای کنونی به فکر و ایده توجه ویژه ای می‌شود و اندیشه و خلاقیت و ابداع و نوآوری بسیار مورد حمایت قرار می‌گیرد لذا منجر به فکر و دانایی می‌شود و این نوع نگاه مناسب پیشرفت و توسعه یک کشور است.

علی‌اوسط هاشمی در نشست هم اندیشی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ایلام افزود: درک درست به اهمیت مهارت‌آموزی، پشتوانه ارزشمندی برای سازمان فنی و حرفه‌ای محسوب می‌شود؛ چراکه انسان به عنوان محور تغییر، تحول و ساختن است و اگر انسان و قدرت تغییرش به خوبی مورد توجه قرار گیرد قطعا جامعه بدون اتکا به منابع و ذخائر اصلی موجود خود موفق خواهد بود چون بر اساس توانمندی افراد شکل گرفته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه گفتمان مهارت در کشور ضعیف و به نوعی مغفول مانده و تمام ارزش‌ها در دانشگاه‌ها متمرکز شده است، اظهار کرد: باید بپذیریم تغییر الزامی است و باید متناسب با ضرورت‌های زمان پیش برویم از همین بازنگری در استانداردهای آموزشی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

اوسط هاشمی تاکید کرد: بازنگری در استانداردهای آزموشی و صلاحیت‌های حرفه‌ای نخستین گامی است که در سالجاری برداشته‌ ایم و هدفگذاری شده که تا پایان سال در ۲ هزار استاندارد آموزشی بازنگری شود.

او با تاکید بر ترویج روش آموزش های دوگانه گفت: سازمان فنی و حرفه ای در این زمینه با سنجش مهارت ها در این عرصه نقش آفرینی خواهد کرد.

معاون وزیر تعاون ادامه داد: جامعه خالی از نیروی مهارت است و برای رسیدن به نیرویی که بعنوان بازوان کارفرما و کارآفرین کیفیت رقابت را افزایش دهد نیروی انسانی مهارت دیده و با آموزش کاربردی است.

اوسط هاشمی با بیان اینکه سند راهبردی ۲۲ استان در کشور نهایی شده است، گفت:  سند رابردی مهارت در استان ایلام تاکنون اجرا نشده و ما باید تقاضا محوری را به سمت آموزش مهارت سوق دهیم همچنین باید مهارت را با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، قانونمند و با قاعده‌پذیری شکل دهیم.

او سنجش مهارت در استان ایلام را با وجود ظرفیت های انسانی بالا ضروری دانست و اضافه کرد: باید مرکز سنجش مهارت در این استان شکل بگیرد چرا که نگاه وسیع به مهارت می تواند در هدایت جامعه جویای کار موثر باشد.

رییس سازمان فنی و حرفه ای با بیان اینکه نیاز امروز کشور مهارت آموزی است، افزود: در طول ۴۰ سال گذشته گفتمان درست مهارتی نداشته ایم و نیازمند گفتمان ملی مهارت هستیم که این مهم با طرح آمایش سرزمینی پاسخ داده می شود.

اوسط هاشمی تاکید کرد: پیوست نیروی انسانی در کنار پیوست مهارت باید مورد توجه قرار گیرد و در این به عرصه به نیازسنجی و تقاضا توجه شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام نیز در این نشست گفت: مهارت‌آموزی یکی از مهم ترین مقوله‌ها در حوزه جهش تولید است و نقش موثری در بهبود فضای کسب و کار و در نهایت رونق اقتصاد دارد.

شعبان فروتن اظهار کرد: با توجه به ظرفیت استان ایلام در بخش نفت، گاز و پتروشیمی باید به مقوله مهارت‌آموزی بیشتر توجه شود.

او ادامه داد: اتاق بازرگانی ایلام آمادگی لازم برای برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با  فنی و حرفه‌ای به منظور توسعه مهارت آموزی در بین جوانان جویای کار را دارد.

فروتن تصریح کرد: تولید و صادرات مکمل یکدیگرند و رونق این 2 بخش نیازمند نگاه فرابخشی است.

رئیس اتاق ایلام گفت: تولید در استان ایلام آنطور که باید نتوانسته است به توسعه دست یابد و واحدهای تولیدی برای فعالیت نیازمند همراهی و مساعدت دولت هستند.

او تاکید کرد: به منظور رونق اقتصادی منطقه، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه صادرات باید به بخش تولید منطقه نگاه ویژه‌ای شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: با توجه به ظرفیت استان در زمینه آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و استقبال عراق از این موضوع امکان صادرات خدمات در این حوزه به این کشور وجود دارد.

حیدر نعمتی اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌ها و تلاش مجموعه اقتصادی استان باید مبتنی بر تحقق شعار سال و منتهی به جهش تولید، رونق اشتغال و بهبود معیشت و کسب و کارها شود.

او افزود: سال گذشته از محل رونق تولید، اقتصاد مقاومتی، مشاغل روستایی و کسب و کارهای خانگی طرح‌های خوبی اجرا شد که بدون شک با بهره‌برداری از آنها اشتغال ایجاد می‌شود.

نعمتی با بیان اینکه یکی از پایه‌های رشد کشورها مهارت‌آموزی و کسب دانش است، گفت: در قانون اساسی کشور به مهارت‌آموزی، ایجاد اشتغال پایدار و مولد، گذراندن دوره‌های مهارت و کسب دانش تاکید شده است.

وی یادآور شد: استان ایلام دارای ۱۱ درصد منابع گازی، ۶ درصد کانی‌های غیر فلزی با کیفیت عالی دارای رتبه  سوم کشور، ۶۵ گونه محصول کشاورزی، ۱۸ ایستگاه پمپاژ، ۳۳ رشته صنایع‌دستی و هتل و رستوران‌هایی است که به عنوان ظرفیت قابل توجه هستند.

او تاکید کرد: با وجود اقدام های صورت گرفته و کاهش نرخ بیکاری در استان اما افراد جویای کار بسیاری وجود دارد که بازار مناسبی برای جذب آنها نداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام ادامه داد: در استان امکان ایجاد کارگاه‌های متمرکز و نیمه‌متمرکز، کشت گلخانه‌ای و گیاهان دارویی نیز وجود دارد اما با تمام این ظرفیت‌ها  نیروی کار مهارتی و آموزش دیده نداریم.

نعمتی اظهار داشت: با وجود دارا بودن پروژه‌های نفت و گاز، ۵۳ درصد نیروها بدلیل اینکه نیروهای بومی مهارت لازم را ندارند، غیربومی هستند.

او تاکید کرد: باید اتاق فکر آموزش فنی و حرفه‌ای تشکیل شود و با الزام یک پیوست مهارت آموزشی، شرکت‌ها را مکلف به استخدام نیروهای آموزش دیده کنند.

 

موضوعات :
در همین رابطه