رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست کمیسیون انرژی

کمبود منابع مالی، مهم‌ترین مشکل فعلی صنعت برق است

محمدرضا انصاری نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران مهم‌ترین مشکل فعلی صنعت برق را تأمین منابع اعلام کرد و رونق فعلی بازار سرمایه‌ را فرصت خوبی دانست تا وزارت نیرو با بهره‌مندی از آن خلا مالی را جبران کند.

09 تیر 1399
کد خبر : 33705
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران روز گذشته با حضور همایون حائری معاون وزیر در امور برق و انرژی، علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران، محمدرضا انصاری نایب‌رئیس اتاق ایران، حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، اعضای هیات رئیسه این کمیسیون  و نمایندگان تشکل‌های فعال در حوزه برق و انرژی برگزار و در این نشست ضمن شناسایی مهم‌ترین مشکلات فعلی صنعت برق، راهکارهای اجرایی ارائه شد.همچنین روسای کمیته‌های تخصصی کمیسیون انرژی به ارایه گزارش‌ پرداختند.

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های بخش خصوصی توسط وزارت نیرو، سرمایه‌گذاری در این صنعت را موردتوجه قرارداد و گفت: متأسفانه همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد، در دولت نهم و دهم نه بخش خصوصی و نه دولت در این صنعت سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.

به باور صالحی؛ حل مشکلات صنعت برق، نیازمند همکاری همه نهادهای ذی‌ربط است. او همچنین از نامه‌نگاری با وزیر نیرو با هدف حل مشکلات صنعت برق خبر داد.

محمدرضا انصاری نایب‌رئیس اتاق ایران هم بابیان اینکه وزارت نیرو در حوزه پیشرفت فناوری، وضعیت مطلوبی دارد، گفت: بهره‌مندی از این ظرفیت نیازمند سیاست‌گذاری است؛ به‌خصوص اینکه استعداد ملی و جوانان نخبه‌ای هم در این صنعت مشغول به فعالیت هستند که نباید از آن‌ها غفلت ورزید.

انصاری بابیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مشکل فعلی صنعت برق، تأمین منابع است، رونق فعلی بازار سرمایه‌ را فرصت خوبی معرفی کرد تا وزارت نیرو با بهره‌مندی از آن و همچنین واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام، خلا مالی را جبران کند؛ به‌خصوص اینکه ابزارهای قانونی برای استفاده از این فرصت‌ها فراهم است.

برای شرایط بحران، مدل اقتصادی تعریف شده نداریم

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق پس از شنیدن نقطه‌نظرات حاضران در نشست، گفت: متاسفانه هیچ زمان برای شرایط بحران، مدل زندگی خود را تعریف نکرده‌ایم. اقتصاد هم از این امر مستثنا نیست و مدلی برای کار در این شرایط نداریم.

او تاکید کرد: اقتصاد صنعت برق حال و روز خوبی ندارد، اما این شرایط هم باعث نشده تا دست‌اندرکاران صنعت برق از تعهدی که دارند چیزی کم کنند. صنعت برق در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد اما متاسفانه هنوز یاد نگرفته‌ایم که با اقتصاد این صنعت چگونه برخورد کنیم. مصداق آن هم کارآیی نیروگاه‌های ماست که در حال حاضر ضریب کارکرد نیروگاه‌های کشور 99 درصد است.

حائری نقش سندیکاها، دانشگاه‌ها و اتاق‌های بازرگانی را در بهبود مشکلات اقتصادی صنعت برق در همکاری با وزارت نیرو حائز اهمیت دانست و به اهمیت صادرات برق، خدمات فنی و مهندسی و افزون بر این‌ها صادرات فناوری اشاره کرد.

حائری تاکید کرد: با اطمینان می‌گویم که در حال حاضر صد در صد در صنعت برق خوداتکا هستیم و اگر برخی محدودیت‌ها برداشته شود و تولید در برخی عرصه‌ها توجیه اقتصادی همراه باشد، مشکلی برای تولید صددرصدی در این صنعت نخواهیم داشت. همانطور که در حال حاضر در کنترل فرکانس جزو سه کشور اول هستیم.

معاون وزیر نیرو صنعت برق را به لحاظ فناوری ویژه توصیف و ابراز امیدواری کرد تا با شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های این صنعت، امکان رقابت در سطح جهانی فراهم شود. او در همین زمینه بر مشاورت و کمک بخش خصوصی و فعالان اقتصادی تاکید کرد و ضرورت تجدید خواستار را مورد توجه قرار داد.

او با اشاره به نامه‌نگاری‌های رئیس اتاق ایران با وزیر نیرو افزود: خوشبختانه این تجربه در وزارت نیرو وجود دارد که چگونه می‌توان از سایر نهادهای خارج از وزارت نیرو و به‌خصوص ظرفیت‌های بخش خصوصی برای حل مشکلات استفاده کرد. نمونه هم سندیکای صنعت برق است که بدون هیچ مطالبه خاصی، به وزارت نیرو در امور مختلف کمک می‌کند.

معاون وزیر نیرو همچنین خواستار کمک اتاق ایران به وزارت نیرو در حوزه مدیریت مصرف شد و خاطرنشان کرد که در صورت تحقق این همکاری شاهد افزایش بهره‌وری خواهیم بود.

حائری همچنین با اشاره به درخواست حاضران مبنی بر پراخت مطالبات بخش خصوصی، قول همکاری داد تا این موضوع هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

 

در همین رابطه