رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از جدیدترین گزارش بانک جهانی

1میلیارد و 600میلیون نفر به آب دسترسی ندارند

بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک جهانی تا کنون به کشورهای بسیاری در زمینه حل بحران آب کمک کرده‌است، مکزیک و ویتنام جزو نمونه‌های موفق هستند.

31 مرداد 1395
کد خبر : 3379
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حدود 1میلیارد و 600میلیون نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که دسترسی چندانی به آب ندارند یا با کمبود آب روبه‌رو هستند. اما نکته مهم این است که گزارش اخیر بانک جهانی نشان می‌دهد این رقم تا دو دهه آینده دو برابر خواهد شد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از این گزارش نشان می‌دهد همره با افزایش و رشد جمعیت، تقاضا برای مایه حیات نیز بیشتر می‌شود. آب تنها برای حیات انسان ضروری نیست بلکه عنصری مهمی و حیاتی برای ادامه تولید به شمار می‌آید. به این ترتیب هر چه میزان آب در جهان کمتر شود، رشد اقتصادی نیز کمتر می‌شود. در گزارشی که بانک جهانی چندی پیش نیز به آن پرداخته بود، رشد اقتصادی در برخی مناطق دنیا به دلیل کمبود آب بیش از 6درصد کاهش خواهد یافت. به این ترتیب تولید ناخالص داخلی این کشورها تا سال 2050 حدود 6درصد کمتر خواهد شد. این مسئله بخش‌های مختلف را متأثر می‌کند. بانک جهانی با گزارش آب، آب، اما نه همه‌جا، به صورت مختصر به بررسی این مسئله پرداخته و تأکید کرده که این سازمان تجربه زیادی در زمینه مدیریت آب دارد و می‌تواند از آن در جهت کمک به کشورها بهره ببرد.

کمک بانک جهانی برای حل بحران آب

تغییرات آب‌وهوایی عامل بسیار مهمی است که می‌تواند عمق بحران آب را بیشتر کند. به ویژه در مناطقی که همین حالا هم از کمبود آب رنج می‌برند،‌تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند اثری دوچندان روی کمبود آب داشته باشد. موضوع کمبود آب این روزها یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در همه همایش‌ها در مورد آن صحبت می‌شود. همه قانع شده‌اند که جهان با مشکل کمبود آب مواجه است. همه یک‌صدا تأکید دارند که با کاهش ذخایر آبی، نحوه مصرف آب باید بیشتر در کانون توجه قرار بگیرد. این توجه می‌تواند در قالب اصلاح مکانیزم‌های سهمیه‌بندی و قیمت‌گذاری آب باشد.

بانک جهانی با اکثر کشورهای جهان در زمینه چالش تنش آبی مذاکره کرده و راهکارهایی را برای آن‌ها ارائه کرده‌است. برای مثال در دهه 90میلادی بانک جهانی به مکزیک کمک کرد اصلاحاتی را در زمینه مدیریت منابع آبی خود اجرایی کند و از این طریق به نوعی خودکفایی برسد و در عین حال مزارع کشاورزی خود را مدیریت کند. در ویتنام نیز برنامه‌های مشابهی توسط بانک جهانی پیگیری شد. اکنون نیز کارشناسان در بانک جهانی با نگاهی تاریخ این دخالت‌ها و فعالیت‌های این سازمان سعی دارند دوباره موفقیت‌هایی را در این زمینه تکرار کنند. هر چه جمعیت جهان بیشتر می‌شود، تنش‌ها و نگرانی‌ها در این زمینه بیشتر می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه