رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

ویژه‌نامه «خشت مهر» جامعه نیکوکاری ابرار منتشر شد

پس از زلزله آبان 1396 در کرمانشاه، بخش خصوصی نیز همسو با وظیفه انسانی و مسئولیت اجتماعی خود، به کمک به مردم آسیب‌دیده شتافت. پس از گذر از روزهای بحرانی و فروکش کردن هیجان‌ها، جامعه نیکوکاری ابرار اقدامی ماندگار را در حوزه آموزش در استان کرمانشاه رقم زد و با مشارکت اتاق ایران، اتاق‌های استانی و فعالان اقتصادی حقیقی و حقوقی 14 مدرسه را در روستاهای آسیب‌دیده از زلزله ساخت.

30 تیر 1399
کد خبر : 33951
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کودکان قربانیان اصلی بحران ناشی از حوادث غیرمترقبه طبیعی یا غیرطبیعی چون جنگ، همه‌گیری و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله‌اند. فقر و محرومیت ناشی از فقدان والدین و اعضای خانواده، سوءتغذیه و کاهش مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و محرومیت از آموزش و تحصیل، هر یک به‌تنهایی می‌توانند مسیر زندگی بسیاری از کودکان درگیر در بحران را برای همیشه تغییر دهد؛ اما تلخی داستان جای دیگری است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که آموزش‌وپرورش اغلب اولین خدمتی است که در بحران معلق می‌شود و کمتر از 3 درصد کمک‌های بشردوستانه را از آن خود می‌کند؛ اما مشکل تنها کمبود بودجه نیست. فقدان داده‌های آماری کافی و نبود کادر آموزشی مجرب برای پاسخ‌گویی به نیازهای آموزشی کودکان در مواقع بحران، مزید بر علت می‌شود و تجربه‌ای مشترک و بسیار تلخ را در بین میلیون‌ها کودک در سراسر جهان رقم می‌زند.

در چنین وضعیتی، مدرسه برای این کودکان دیگر فقط یک بنای آموزشی نیست؛ بلکه مکانی است امن برای زندگی؛ برای محافظت از آنها در برابر خطرات جسمانی، دسترسی به آب آشامیدنی سالم‌تر و دریافت حمایت‌های روانی و اجتماعی بیشتر. ازاین‌رو سنت دیرپای ساخت مدرسه در بین فعالان اقتصادی، به کمک کودکان آسیب‌دیده از زلزله آمد.

مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار این عزم را ستودنی می‌داند و می‌گوید: این افتخار نصیب ابرار شد که مجری این تصمیم در استان کرمانشاه باشد. تغییرات بسیار قیمت ارز و افزایش چندباره قیمت‌ها در مدت ساخت این مدارس، هیچ‌کدام مانع از انجام این تعهد نشد. باید انجامش می‌دادیم. با یاری خداوند توانستیم 14 مدرسه روستایی را در جای‌جای استان کرمانشاه به یادگار بگذاریم.

علی‌اصغر خامنوی ادامه می‌دهد: اکنون در ویژه‌نامه خشت مهر، این تجربه را مستند کرده‌ایم. برخلاف آنچه معمول است، فقط از مدرسه‌ها نگفتیم، بلکه هر مدرسه را در دل یک روستا، یک جامعه محلی با نیازها و ظرفیت‌های منحصربه‌فردش و از همه مهم‌تر آدم‌هایش دیده‌ایم. راوی قصه‌های این ویژه‌نامه ما نیستیم، کودکان، دهیاران، معلمان و اهالی روستاها هستند.

در ویژه‌نامه خشت مهر، رئیس اتاق ایران از ضرورت مشارکت فعالان اقتصادی در مسئولیت‌های اجتماعی سخن می‌گوید. غلامحسین شافعی با این مفاهیم به‌خوبی آشناست. مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار، ضمن مرور سریع کارنامه 10 ساله جامعه نیکوکاری ابرار، نیم‌نگاهی به مسیر پیش روی ابرار می‌اندازد.

خامنوی به تأکید می‌گوید فعالیت‌های ابرار در دهه دوم فعالیتش همچنان بر توانمندسازی افراد و گروه‌ها به‌ویژه در روستاهای ایران بنیان نهاده می‌شود. رئیس اتاق کرمانشاه با یادآوری آنچه بر استان کرمانشاه در زلزله گذشت، حمایت‌های فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای کمک به مردم آسیب‌دیده از زلزله را مرور می‌کند.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران امید دارد این اقدامات بتوانند حماسه‌ای از جنس نیکی و نیکویی، همدلی و نوع‌دوستی را خلق کنند. نظری، رئیس اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه، خبر خوب افزایش سرانه آموزشی در استان کرمانشاه پس از زلزله را می‌دهد. این یعنی موفق شدیم. در ادامه به تک‌تک روستاهایی می‌رویم که در آنها مدرسه ساخته‌ایم هر یک واقع در نقطه‌ای از استان پهناور کرمانشاه؛ ساخته شده با خشت‌هایی از جنس مهر.

 

ویژه‌نامه «خشت مهر» را اینجا بخوانید.

در همین رابطه