رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

در دیدار هیات نمایندگان اتاق قم و رئیس سازمان صمت استان

دولت در سیاست‌گذاری‌ها نگاه ویژه‌ای به حوزه تولید داشته باشند

جلسه هماهنگی هیات نمایندگان اتاق قم با رئیس سازمان صنعت معدن تجارت این استان برگزار شد. حل مشکلات ارزی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان با بانک مرکزی و همچنین لزوم نگاه ویژه دولت به حوزه تولید در سیاست‌گذاری‌ها ازجمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.

07 مرداد 1399
کد خبر : 34060
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق قم سیاست‌های محوری اتاق ایران در خصوص پیگیری مشکلات اتاق‌های کشور با بانک مرکزی در رابطه با بدهکاران ارزی را به‌عنوان مطالبه ملی بخش خصوصی مطرح کرد و خواستار بررسی دقیق‌تر مشکلات صادرکنندگان شد.

ابوالفضل خاکی در دیدار هیات نمایندگان اتاق قم و رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان قم افزود: امروز صادرکنندگان با مشکلات بسیاری روبرو هستند و درخواست ما از وزارت صنعت در خصوص تصمیمات مدیریتی برای تولیدکنندگان ازجمله مسائل بانکی و رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی این است که این تصمیمات برای صادرکنندگان نیز اتخاذ شود.

خاکی همچنین در خصوص وضعیت امروز صادرات کشور اظهار کرد: شرایط موجود تولیدکنندگان صادرات کشور را تا چند ماه آینده متوقف خواهد کرد.

رئیس اتاق قم گفت: تحریم‌ها به‌صورت خود به خودی مشکلات فراوانی را برای کشور و واحدهای تولیدی ایجاد کرده است و درخواست بخش خصوصی در سیاست‌گذاری‌های دولتی این است نگاه ویژه‌ای به حوزه تولید داشته باشند.

 او افزود: یکی از مشکلات هفته‌های اخیر قطع برق واحدهای تولیدی توسط شرکت برق بوده که یک معضل جدی دیگر را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.

 خاکی گفت: متأسفانه قطع برق بدون در نظر گرفتن شرایط تولید ازجمله نوع تولید و میزان خسارت وارده در همان ساعت قطع برق به واحدهای تولیدی بزرگ‌مقیاس انجام می‌شود که این باعث ضرر و زیان بسیاری برای برخی واحدهای تولیدی شده است.

در این جلسه از سوی اعضای هیئت‌مدیره و هیئت نمایندگان اتاق قم عدم برنامه‌ریزی بلندمدت دولت در حوزه اقتصاد و تولید موردانتقاد قرار گرفت و مطرح شد امروز برای واحدهای تولیدی پیگیری روزانه بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها سرگردانی ایجاد کرده است.

 همچنین تعلیق کارت‌های بازرگانی از سوی برخی استان‌ها بدون اطلاع‌رسانی به تجار و بازرگانان که باعث خسارات و زیان آنها شده است موردانتقاد قرار گرفت و مطرح شد این موضوع با تکریم صادرکنندگان و تولیدکنندگان که به‌صورت مستمر از سوی دولت مورد تأکید قرار می‌گیرد در تضاد است.

در ادامه، محمود سیجانی، رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان قم در یک گزارش چندبخشی دیدگاه مشترک خود را به اتاق بازرگانی ازنظر تعهدات ارزی مطرح و ضمن تشریح اقدامات سازمان صمت در حوزه تولید و صادرات اولویت کارشناسان سازمان را برای پیگیری مشکلات عنوان کرد.

او در خصوص دغدغه‌های ریالی و ارزی بازرگانان و فعالان اقتصادی استان بیان داشت این مشکلات فرا استانی و خارج از اختیارات سازمان استان است.

سیجانی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مطالب به بخش خصوصی از دغدغه‌های دولت شده است افزود: آنچه در اختیارات استان باشد تمام تلاش خود را برای انجام آن خواهیم داشت.

 او با اشاره به اینکه تحریم‌های تجاری و اقتصادی و همچنین بیماری فراگیری کرونا که یک معضل جهانی شده است فشارهای زیادی را بر اقتصاد کشور وارد کرده است اما امیدواریم با همدلی و وحدت بین دستگاهی این معضلات حل شوند.

رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان قم در ادامه با اشاره به جلسه اخیر دستگاه قضا استان با سازمان‌های دولتی و مرتبط با اقتصاد استان و همچنین بخش خصوصی مطرح کرد دستگاه قضا حمایت کامل خود را از مدیران شجاع تصمیم‌گیر که قوانین اداری را در راستای تعامل، حمایت و همراهی با بخش خصوصی و تولیدکنندگان اجرا می‌کنند اعلام کرده و مقرر شده است کار گروهی تحت عنوان حمایت قضایی تشکیل شود.

او در ادامه افزود واحدهای تولیدی که مشکلات قضایی چرخه تولید آنها را متوقف کرده است می‌توانند مسائل خود را مطرح تا در این کارگروه که به‌زودی تشکیل خواهد شد عنوان و روند حل مشکلات را تسریع کنیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان در پایان تصریح کرد: واگذاری نمایشگاه فرش در حداکثر اختیارات استان به متولیان فرش جزو اولویت‌های پیگیری سازمان قرار گرفته است.

موضوعات :
در همین رابطه