رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

علی‌اصغر جمعه‎‌ای در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران:

اتاق ایران در شفاف‌سازی مالی پیش‌قدم است

جمعه‌ای می‌گوید: بودجه اتاق ایران، هر سال در جلسه هیات نمایندگان تصویب شده و در پایگاه خبری اتاق منتشر می‌شود. اتاق ایران یکی از نهادهای مدنی اقتصادی است که کاملا شفاف عمل می‌کند.

01 شهریور 1395
کد خبر : 3423
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
جمعه‌ای می‌گوید: بودجه اتاق ایران، هر سال در جلسه هیات نمایندگان تصویب شده و در پایگاه خبری اتاق منتشر می‌شود. اتاق ایران یکی از نهادهای مدنی اقتصادی است که کاملا شفاف عمل می‌کند.

علی‌اصغر جمعه‌ای؛ رئیس اتاق سمنان

گزارش عملکرد مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران امروز در جلسه هیات نمایندگان اعلام شد؛ نمایندگان با رأی 88درصدی آن را تأیید کردند. علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «برخی از رسانه‌ها در رابطه با اتاق ایران بسیار بد عمل کردند؛ منتقدان به جایگاه این سازمان بیگانه هستند؛ شاید برخی انتظار دارند که اتاق در مسایل جهت‌گیری داشته باشد ولی اتاق مشاور است و وظیفه آن مشورت دادن و گفتن معایب برای اصلاح است؛ اتاق در این زمینه خیلی خوب و حتی عالی عمل کرده است.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «در روزهای اخیر هم که چند فیش‌حقوقی اتاق ایران را منتشر کردند؛ این حسن اتاق ایران بود. باید تمام آحاد مردم بدانند که کل دریافتی کارمندان اتاق، چقدر است. واقعا این پرداختی‌ها رقمی است؟! آیا مشکل این است؟ البته هیئت نمایندگان اتاق‌ها افتخاری کار می‌کنند؛ ما معتقدیم که باید بدنه کارمندان اتاق ایران حقوق خوبی داشته باشند.»

جمعه‌ای تاکید می‌کند: «ما هر سال بودجه اتاق ایران را در جلسه هیات نمایندگان تصویب می‌کنیم و آن را در پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق منتشر می‌کنیم؛ اینکه این فیش در روزهای اخیر منتشر شود کاملا سیاسی‌کاری است. اتاق ایران یکی از نهادهای مدنی اقتصادی است که عملکرد شفافی دارد و همیشه بودجه‌ها به طور دقیق و مشخص اعلام می‌شود. ما باید در اظهارنظرها منصفانه برخورد کنیم.»

شفافیت عملکرد بنگاه‌های اقتصادی در بهره‌وری و ارتقای سطح آن بنگاه تاثیر جدی دارد؛ جمعه‎ای می‌گوید: «دولت، واحدهای اقتصادی دولتی، عمومی، بنگاه‌های خصوصی و سمن‌ها باید در همه ابعاد عملکردی خود شفاف عمل کنند؛ شفافیت فقط اطلاعات اقتصادی  نیست؛ باید در امور اجرایی، مالی و تصمیم‌گیری باید شفاف عمل شود.»

رئیس اتاق سمنان تاکید می‌کند: «شفافیت فقط به حوزه امور مالی مربوط نیست؛ اگرچه در امور اقتصادی این دقت باید بیشتر باشد؛ یک بنگاه اقتصادی اگر شفاف عمل نکند و هزینه، درآمد و مسایل جنبی را برای مدیران و سهامداران خود معین نکند با چالش روبرو می‌شود و این قاعده در سطح کلان کشوری هم صدق می‌کند.»

به‌گفته جمعه‌ای، شفافیت باعث ارتقای کیفیت و سطح بنگاه اقتصادی دولتی، تعاونی و خصوصی می‌شود؛ اول باید بنگاه دولتی، مراکز پولی و مالی شفاف عمل کنند. آمار دقیق و سالمی داشته باشند تا بر اساس آن، این شفافیت را به سایر بخش‌ها تسری دهند.

او به حوزه مالیات اشاره می‌کند و می‌گوید: «چقدر ما در حوزه مالیاتی شفاف عمل کرده‌ایم؟ آمار و داده‌های دولت در این حوزه چقدر دقیق و قابل استناد است؟ در این حوزه دولت شفاف عمل نمی‌کند. چرا نوک حمله به سمت بخش خصوصی است؟ دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، واحدهای اقتصادی دولتی باید شفافیت را از خودشان شروع کنند و بعد این را به سایر واحدها تسری دهند.»

او تاکید می‌کند: «الناس علی دین ملوکهم؛ باید شفافیت اقتصادی از رده‌های بالای کشوری شروع شود و بعدا این قاعده به طبقات جامع تسری یابد؛ راه برون‌رفت جامعه از مشکل همین است.»

 رئیس اتاق سمنان می‌گوید: «اما شفافیت دولتی به معنای این نیست که بخش خصوصی در عملکرد خود شفاف عمل نکند؛ بخش خصوصی هم باید شفاف عمل کند؛ البته چون بخش خصوصی مستقیم باید با سهمامداران خود در ارتباط است و در سود و زیان بنگاه همه با هم شریک هستند، شفافیت در عملکرد این بنگاه‌ها بسیار بالاست.» 

در همین رابطه