رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران

در دوران طلایی همکاری وزارت خارجه با بخش‌خصوصی قرار داریم

در نشست مشترک معاون بین‌الملل اتاق ایران با مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی-پایش و مقابله با تحریم‌ها وزارت امور خارجه و رئیس اداره تسهیل تجارت خارجی درباره مسائل و مشکلات بخش خصوصی گفت‌وگو شد. قرار است تجار و فعالان هر حوزه‌ نشست‌هایی در وزارت خارجه با معاونت دیپلماسی اقتصادی داشته باشند و مشکلات خود را در تجارت خارجی مطرح کنند.

22 مرداد 1399
کد خبر : 34243
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون بین‌الملل اتاق ایران نشستی با مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی-پایش و مقابله با تحریم‌ها وزارت امور خارجه و رئیس اداره تسهیل تجارت خارجی برگزار کرد. در این نشست محمدرضا صبوری از ظرفیت‌های همکاری با اتاق ایران گفت؛ اینکه چگونه می‌توان از تجربه‌ها و یافته‌های علمی و عملی اتاق ایران در تصمیم‌های اقتصادی بهره گرفت یا اینکه از دیپلماسی اقتصادی برای پیشبرد اهداف اقتصادی استفاده کرد.

صبوری، مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی-پایش و مقابله با تحریم‌های وزارت امور خارجه خطاب به محمدرضا کرباسی گفت که ما در وزارت امور خارجه از تجربه بخش خصوصی در امور اقتصادی، صادرات و واردات استفاده می‌کنیم.

موضوع تهاتر و چگونگی آن یکی از موضوع‌هایی موردبحث بود؛ تجارت خارجی با ایرانی‌های مقیم خارج و معرفی شرکت‌های ایرانی به خارجیان علاقه‌مند به همکاری با تجار ایرانی از موضوع‌های مورد بررسی بود.

صبوری پیشنهاد داد که نشست‌هایی با حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی، صادرکننده‌های هر حوزه در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برگزار شود، تا مسئولان و فعالان اقتصادی از نزدیک بتوانند مسائل و مشکلات خود را باهمدیگر در میان گذارند و به راه‌حل مشترکی برسند.

تعامل همکاری اقتصادی با کشورهای منطقه ازجمله عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه و غیره جز موضوع‌های موردبحث بود و اینکه برای بالاتر بردن هماهنگی‌ها در این حوزه نشست‌های مشترکی با حضور فعالان حضور، اتاق ایران، کمیسیون روابط خارجی مجلس و سازمان‌های مربوطه برگزار شود تا به راه‌حلی برای حل مشکلات برسند.

بعد از آن محمدرضا کرباسی درباره تحول دیدگاه در وزارت امور خارجه ایران گفت و اینکه الآن در دوره طلایی همکاری این وزارتخانه با بخش خصوصی قرار داریم؛ قبلاً حتی اگر ظرفیت همکاری هم وجود داشت عزم و اراده برای این همکاری نبود.

کرباسی از همسویی نگاه اتاق ایران و وزارت خارجه درباره حل مشکلات خارجی تجار گفت و اینکه برای بهره‌برداری بهتر از وضعیت و شرایط باید سطح تعامل و همکاری بالاتر رود.

کرباسی از تشکل‌ها و ظرفیت تشکل‌های اتاق ایران گفت؛ حدود 200 تشکل صادراتی فعال در کشور وجود دارد؛ اتاق ایران سعی می‌کند مشکلات فعالان اقتصادی را در قالب تشکل‌ها بررسی کند و برای همین در معرفی فعال اقتصادی یا شرکت برای کار در کشور حتماً نگاه تشکل صنفی برای بخش خصوصی اهمیت دارد.

در این نشست صبوری پیشنهاد داد تا کارگروهی تشکیل شود و هفته‌ای یک نشست با متولیان هر بخش از صنعت، تولید یا صادرکننده در وزارت خارجه تشکیل شود تا موانع کار و ظرفیت‌ها شناسایی و در جهت حل مشکلات اقدام شود.

بعد از آن بار دیگر کرباسی از مجموعه مشکلات بخش خصوصی در شرایط تحریم و کرونا گفت؛ اینکه الآن به دلیل کرونا مرزها بسته شده و به دلیل نبود زیرساخت‌ها خیلی از کالاهای صادرکننده‌ها فاسد می‌شوند. از طرفی تعهدات بخش خصوصی به‌طرف تجاری خود انجام نمی‌شود و همه این‌ها مشکلات زیادی بر این حوزه تحمیل کرده است.

او ادامه داد: در شرایطی که صادرات نفت و صادرات محصولات نفتی به مرحله آخر رسیده ولی بازهم همچنان از صادرات غیرنفتی حمایت کافی نمی‌شود؛ در موضوع بازگشت ارز صادراتی دیدیم که چگونه درباره بخش خصوصی حرف می زدند و درنهایت دولت و بانک مرکزی باید جزئیات کسانی که به تعهد ارزی خود پایبند نبود را در اختیار رسانه‌ها و مردم می‌گذاشت آن موقع جزئیات و صحت‌وسقم مسئله مشخص می‌شد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران تأکید کرد: در شرایطی که مدام مشکلی به مشکلات بخش خصوصی اضافه می‌شود خیلی‌ها عطای تجارت و فعالیت اقتصادی را به لقای آن بخشیده‌اند. از طرفی مدام راه واردات بسته می‌شود، موانع بیشتر می‌شود، صادرکننده نمی‌تواند ارز خود را برگرداند و اگر آن را به سامانه نیما پس دهد، برای واردات کالا و مواد اولیه موردنیاز خود به مشکلات جدی برمی‌خورد.

او تأکید کرد: ما نباید در شرایط تحریم خود تحریمی بکنیم؛ گاهی کارهایی که به اسم شفاف‌سازی انجام می‌شود در شرایط تحریم شرایط را برای کار بخش خصوصی و تحریم آن‌ها هموار می‌کند. دولت و مسئولان باید به این مسائل توجه کنند.

به گفته کرباسی تولید و زنجیره صادرات و واردات برای تولید در حال متلاشی شدن است. باید فکری جدی به حال این مسائل کرد.

او به موضوع ایجاد دفاتر تجاری و بازرگانی در کشورهای مختلف بخصوص در کشورهایی که مهم‌ترین شرکای تجاری ایران هستند اشاره کرد و گفت که ما هنوز در این مورد خیلی بلاتکلیف هستیم. باید دولت و مسئولان بدون فوت وقت درباره این مشکلات و راه‌حل و یا عدم حل مسئله بگویند. بلاتکلیفی بیش‌ازحد خیلی آزاردهنده است.

معاون بین‌الملل اتاق ایران از مشکل دیگری در حوزه صادرات واردات گفت و آن‌هم نبود آمار و اطلاعات دقیقی بود که تاجر بتواند بر اساس آن کالایی را صادر کنند یا تولیدکننده برحسب نیاز بازار داخل و نیاز و توان صادراتی خود تولید کند. همه این‌ها در نبود آمار و اطلاعات به مشکلاتی جدی برمی‌خورد.

او درباره تجربه خود در تجارت حلال گفت که از جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن و تجارت و گمرک ایران نتوانسته بود آمارها موردنیاز را پیدا کند.

در ادامه کرباسی از مسائل و مشکلات تجارت ترجیحی، تجارت دوجانبه و چندجانبه و تجارت با کشورهای عضو اکو گفت که به دلیل ناهماهنگی مسئولان دولتی مشکلاتی به بخش خصوصی تحمیل‌شده است.

او تأکید کرد دولت‌ها نباید هزینه تصمیم‌های ناقص و نادرست خود را به بخش خصوصی تحمیل کند.

او به تلاش‌های اتاق ایران در حوزه تشکل‌های هر حوزه اقتصادی، شناسایی فعالان اقتصادی ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت باید بااحتیاط و با دقت زمینه را برای کار اقتصادی فراهم کرد و بخش خصوصی آماده همکاری با وزارت امور خارجه است.

بعد از آن صبوری، مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی-پایش و مقابله با تحریم‌ها تأکید کرد که وزارت خارجه با اتاق ایران مکاتبه می‌کند و اتاق ایران می‌تواند تشکل‌ها، فعالان اقتصادی در شهرستان‌ها متعدد را برای کار معرفی کند و اینکه باید تاجری که برای کار معرفی می‌شود حتماً شناخته‌شده و معتبر باشد؛ عضو تشکل‌های صنفی و اتاق بازرگانی باشد و یا اینکه برند معتبری باشد نه اینکه ظرفیت‌های همکاری اقتصادی را فردی که اهلیت ندارد تخریب کند.

درنهایت قرار شد که اتاق ایران کارشناسان میزهای تخصصی را به وزارت امور خارجه معرفی کنند. قرار است میز تخصصی 15 کشور منطقه، 30 کشور شریک تجاری ایران در اول معرفی شود و در مرحله بعد میز تخصصی 30 اقتصاد برتر جهان و سایر مورد مشخص و معرفی شود.

در همین رابطه