رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق غزنی در نشست اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه کرمان

بی‌رغبتی شرکت‌های کرمانی برای حضور در بازار افغانستان بررسی شود

رئیس اتاق تجارت و صنایع غزنی، در نشست اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان شعبه کرمان با اشاره به ظرفیت‌های قابل‌توجه برای توسعه روابط اقتصادی افغانستان و کرمان و همچنین هدف‌گذاری‌های قبلی این حوزه، بررسی دلایل کمرنگ شدن حضور شرکت‌های کرمانی در بازار افغانستان را خواستار شد.

25 مرداد 1399
کد خبر : 34257
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق تجارت و صنایع غزنی افغانستان گفت: در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای افزایش تجارت بین کرمان و افغانستان از سوی دو طرف صورت گرفته اما شرکت‌های کرمانی علاقه کمی به حضور در بازار افغانستان دارند.

عبدالمتین قلندری، در نشست اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان شعبه کرمان که با حضور بازرگانان کرمانی و افغانستانی برگزار شد، افزود: سال‌هاست که بازار مصرفی افغانستان در دسترس ایرانی‌ها بوده اما سهم کرمان و بازرگانان آن از این بازار بسیار کم بوده که باید دلایل این موضوع بررسی شود.

او اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده بین اتاق غزنی و اتاق کرمان خواستار افزایش تجارت بین دو استان بودیم که البته در روند مذاکرات این حوزه نسبت به سال‌های قبل رشد داشته‌ایم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های صادراتی و وارداتی، در عمل مشکلاتی ایجاد شده است.

او ادامه داد: به پشتوانه تلاش‌ها و برگزاری نشست‌ها و همایش‌های متعدد در کرمان، در حال حاضر بسیاری از مشکلات تجارت ایران و افغانستان به‌ویژه در مسائل گمرکی، تعرفه‌های صادراتی، سرمایه‌گذاری‌ها، دریافت ویزا و صرافی‌ها حل شده و سایر موارد نیز در حال پیگیری است.

قلندری تصریح کرد: فرصت‌های بسیاری در کرمان وجود دارد که ایجاب می‌کند افغانستان در دو حوزه محصولات کشاورزی و محصولات معدنی به‌ویژه فولاد، بهتر و مؤثرتر از این فرصت‌ها استفاده کند.

رئیس اتاق تجارت و صنایع غزنی افغانستان خاطرنشان کرد: تشکیل اتاق مشترک بازرگانی بین ایران و افغانستان از نیازهای ضروری است که در تهران راه‌اندازی شده اما در کشور افغانستان هنوز راه‌اندازی نشده که می‌توان برای جبران این کمبود، شرکت مشترکی را تشکیل و نمایندگانی از تمامی بخش‌ها در آن حضور داشته باشند.

او از هیات نمایندگان اتاق کرمان و بازرگانان این استان دعوت کرد: در قالب هیات تجاری برای شرکت در نمایشگاه‌ها و بررسی بازارهای مختلف، به افغانستان سفر کنند و اتاق‌های بازرگانی افغانستان به گرمی پذیرا و راهنمای این هیات خواهند بود.

در ادامه این نشست رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان شعبه کرمان، گفت: با تشکیل این شعبه در کرمان انتظار می‌رود تجارت کرمان و افغانستان افزایش یابد و روند گذشته، تغییرات خوب و مثبتی را داشته باشد.

سیدمحمدرضا موسوی ترابی افزود: افزایش تجارت بین دو طرف مستلزم همکاری جدی فعالان اقتصادی کرمان و افغانستان است.

موضوعات :
در همین رابطه