رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست شورای گفت‌وگوی کرمان

بهبود فضای کسب‌وکار لازمه توسعه اقتصاد است

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: بهبود فضای کسب‌وکار لازمه توسعه اقتصاد است؛ اما متأسفانه از سال 96 تاکنون اغلب شاخص‌های مربوط به فضای کسب‌وکار وضعیت خوبی نداشته‌اند و به‌خصوص در استان کرمان باعث کاهش رتبه استان در رده‌بندی‌ها شده است.

02 شهریور 1399
کد خبر : 34362
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پنجاه و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع برنامه‌های تحقق جهش تولید به‌ویژه بررسی فضای کسب‌وکار استان و راهکارهای بهبود آن اختصاص یافت.

رئیس اتاق کرمان در این نشست گفت: در بهار سال جاری کرمان رتبه 29 کشور را ازنظر فضای کسب‌وکار داشته و فقط دو استان تهران و سیستان و بلوچستان پایین‌تر از کرمان قرار دارند که این جایگاه زیبنده استان نیست.

سیدمهدی طبیب زاده، با بیان اینکه این جایگاه نشانه‌ای برای فعالیت سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در استان خواهد بود، ادامه داد: اتاق کرمان مسئول پایش فضای کسب‌وکار و دستگاه‌های حکومتی و اجرایی مسئول بهبود این فضا هستند که برای رسیدن به این مهم نیاز به همت والا و تلاش مضاعف همگان در کنار یکدیگر داریم.

طبیب زاده، اظهار کرد: همراهی با فعالان اقتصادی از سوی همه دستگاه‌ها در سطح مدیریتی به‌صورت عالی وجود دارد اما این پرسش مطرح است که چرا فضای کسب‌وکار در استان بهبود نمی‌یابد؟ انتظار این است اگر انتقادی به‌حق و صحیح بیان می‌شود آن را بپذیرند و نخواهند با منتقدان برخورد کنند.

رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: فضای کسب‌وکار استان مناسب نیست و بخش‌های مختلف نباید در این فضا در تقابل با یکدیگر قرار بگیرند بلکه باید نسبت به این موضوع حساسیت لازم برای اصلاح مشکلات ایجاد شود.

او از استاندار کرمان و دادستان کرمان درخواست کرد تا طی نامه‌ای رسمی بر اجرای مصوبات شورای گفت‌وگو توسط دستگاه‌های مختلف تأکید کنند و این اقدام مهم توسط برخی استان‌ها نیز انجام شده است.

اگر اقدامات انجام شده مؤثر نبوده باید تغییر روش داد

در ادامه این نشست استاندار کرمان با تأکید بر اینکه برای تسهیل در روند صدور مجوزها و بهبود فضای کسب‌وکار تلاش کرده‌ایم، گفت: باید ارزیابی و پایش صحیح انجام شود تا اگر اقدامات انجام شده مؤثر نبوده، تغییر شیوه و روش صورت گیرد.

محمدجواد فدائی، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما از راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی و الکترونیکی این بوده که به روند صدور مجوزها سرعت ببخشیم تا به‌واسطه آن فضای کسب‌وکار استان بهبود یابد.

او ادامه داد: مستند بودن و صحت گزارش‌ها و پژوهش‌ها برای ما اهمیت بسیاری دارد تا بتوان بر اساس آنها تصمیم‌گیری‌های مهم استان را انجام داد. استاندار کرمان، با اشاره به رتبه‌بندی فضای کسب‌وکار استان‌ها گفت: رتبه‌بندی با امتیازدهی متفاوت است، در بعضی موارد امتیازهای کسب شده بسیار به هم نزدیک است و رتبه‌بندی‌ها با تفاوت امتیاز بسیار کم صورت می‌گیرد.

ضمانت اجرایی در خصوص حمایت از تولید وجود ندارد

دادستان کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: از 10 مانع بهبود فضای کسب‌وکار 9 مورد مربوط به حاکمیت است که ما باید آنها را برطرف کنیم زیرا با توجه به وجود برخی محدودیت‌ها تنها راه ما برای توسعه، پرداختن به تولید است.

دادخدا سالاری افزود: اگر قرار باشد نشست‌هایی برگزار و مصوبات آن اجرایی نشود، مشکلات برطرف نمی‌شود و در این رابطه نظارت نهادهای بازرسی و نظارتی ضروری است.

او ادامه داد: مجوزها باید توسط حاکمیت به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی داده شود و همه نسبت به تولید احساس تکلیف داشته باشند. سالاری، با بیان اینکه به نظر می‌رسد ضمانت اجرایی در خصوص حمایت از تولید وجود ندارد و سازمان متولی تسریع‌کننده در تولید به وظیفه خود عمل نمی‌کند، اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود برخی قوانین کیفری بازدارنده برای ترک فعل در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

بازنگری قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار در کمیسیون اقتصادی مجلس

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از بازنگری قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار در کمیسیون اقتصادی مجلس و مرکز تحقیقات مجلس خبر داد و گفت: پیش‌نویس اصلاحیه این قانون آماده شده است.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: عوامل و سنجش‌ها نشان می‌دهد روند فضای کسب‌وکار در کرمان رو به بهبود نیست و باید این موضوع را بپذیریم و معایب و موانع بهبود این فضا را برطرف کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه