رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست توسعه همکاری‌های اقتصادی کرمان با افغانستان

فعالان اقتصادی ترس از تجارت با افغانستان را کنار بگذارند

رئیس اتاق کرمان در نشست توسعه همکاری‌های اقتصادی این استان کرمان با کشور افغانستان، به فعالیت رقبای تجاری ایران در بازار این کشور اشاره کرد و گفت: فعالان اقتصادی و بازرگانان باید ترس از برخی تصورات در مورد تجارت با افغانستان را کنار بگذارند و به توسعه مناسبات و مبادلات اقتصادی بپردازند.

12 شهریور 1399
کد خبر : 34466
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان گفت: فعالان اقتصادی و بازرگانان باید ترس از برخی تصورات در مورد تجارت با افغانستان را کنار بگذارند و به این بیندیشند که رقبای ما در این بازار بسیار فعال عمل می‌کنند.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست توسعه همکاری‌های اقتصادی استان کرمان و کشور افغانستان، افزود: همه‌چیز برای افزایش حجم مبادلات و تجارت کرمان و افغانستان فراهم است و کرمانی‌ها باید باور خود را نسبت به این کشور تغییر دهند و بدون واهمه و ترس در بازارها و به‌ویژه نمایشگاه تجاری کابل در مهرماه سال جاری حضور یابند.

او ادامه داد: اتاق کرمان در طول دو سال گذشته مناسبات، مذاکرات، معرفی تولیدات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و نشست‌های متعددی برای افزایش همکاری‌های اقتصادی با افغانستان انجام داده که این میزان فعالیت‌ها در طی سالیان گذشته بی‌سابقه بوده است.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه تاجران خوش‌نامی از افغانستان در کرمان زندگی می‌کنند و حضور مؤثر مهاجران افغانستانی در استان موجب آشنایی جامعه کرمانی با آنها شده است، اظهار کرد: اتاق کرمان تحلیل بازار افغانستان را انجام داده و در رابطه با برخی اقدامات برای حل مشکلات مرزها پیگیری‌هایی صورت گرفته است.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: از سفیر افغانستان در ایران درخواست داریم در زمینه تأسیس کنسولگری افغانستان در کرمان برای تسهیل خدمات‌رسانی و فراهم آوردن شرایط و زیرساخت‌های آن حمایت‌های لازم را انجام دهند.

فقط یک درصد صادرات ایران به افغانستان سهم کرمان است

استاندار کرمان در ادامه این مراسم گفت: باوجود برخی محدودیت‌ها در مراوده‌ها، ارتباطات قوی با افغانستان وجود دارد که البته باید به مباحث اقتصادی این ارتباط بیشتر توجه شود و تمرکز لازم صورت گیرد. محمدجواد فدائی، افزود: آنچه در سرمایه‌گذاری‌ها اهمیت دارد کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمد سرانه است که در استان کرمان باید برای بهبود در این بخش تلاش لازم صورت گیرد.

او با اشاره به صادرات 25 درصدی کالاهای ایران به افغانستان و سهم تنها یک‌درصدی (معادل 20 میلیون دلار) استان کرمان از این حجم صادرات ادامه داد: کرمان در این زمینه شرایط مساعدی ندارد که امیدواریم راه‌اندازی شعبه‌ای از اتاق مشترک ایران و افغانستان در کرمان بتواند صادرات استان را حداقل تا 200 میلیون دلار افزایش دهد.

فدائی، حلقه مفقوده کالاها و محصولات کرمان را صادرات عنوان و بیان کرد: بازار بزرگ مصرفی افغانستان بی‌شک یکی از بهترین مقاصد صادراتی برای ما خواهد بود.

آغاز فعالیت اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه کرمان با حضور 100 تاجر

در ادامه نیز رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه کرمان گفت: تلاش ما در این اتاق مشترک در راستای توسعه و رونق تجارت و مبادله کالا بین دو کشور خواهد بود که خوشبختانه در همین ابتدای کار تاکنون 100 نفر از تجار ایرانی و افغانستانی برای عضویت در این اتاق مشترک اعلام آمادگی کرده‌اند.

سیدمحمدرضا ترابی موسوی، افزود: برای تحقق این اهداف نیاز به فراهم شدن برخی زیرساخت‌ها مانند بانک جامع اطلاعات تجاری افغانستان داریم که از سفیر افغانستان در ایران درخواست می‌کنیم از روسای اتاق‌های این کشور بخواهند اطلاعات موردنیاز را در اختیار ما قرار دهند تا بتوان به صادرات و واردات دو کشور توازن بخشید.

او با بیان اینکه چین و هند بیشترین سهم را در بازار افغانستان دارند، ادامه داد: در حوزه واردات از افغانستان نیز می‌توانیم با تهاتر کالا و یا برخی کالاهای موردنیاز ارتباط خوبی را برقرار کنیم زیرا در حال حاضر سهم صادرات کالاهای افغانستان به پاکستان 43 درصد، هند 42 درصد و سهم ایران تنها دو درصد است.

ترابی موسوی، در بخش دیگری به ممنوع بودن صادرات پسته ایران به افغانستان اشاره و تصریح کرد: افغانستان بازار مصرف خوبی در این محصول دارد و حتی می‌تواند مقصدی برای صادرات مجدد پسته ایران باشد که به همین دلیل درخواست می‌شود این ممنوعیت برطرف شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان خاطرنشان کرد: با حل مشکلات مربوط به مرزهای افغانستان برای مبادله کالا به‌ویژه در مرز میلک با توقف روزانه دو هزار و 500 کامیون در این مرز، صادرات و واردات نیز رونق می‌گیرد.

 افغانستان در هر شرایطی همراه ایران است

در ادامه این نشست سفیر افغانستان در تهران گفت: به نمایندگی از وزارت امور خارجه، حکومت و مردم افغانستان به ایران اطمینان می‌دهیم که افغانستان همیشه و در هر شرایطی همراه ایران خواهد بود و در این زمینه بهبود روابط تجاری در دستور کار است.

عبدالغفور لیوال، با بیان اینکه شناخت فعالان اقتصادی ایران از ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان اندک است، تصریح کرد: حضور در افغانستان و جنگ‌های متمادی و بلندمدت در این کشور هرگز این فرصت را ایجاد نکرده که فعالان اقتصادی از ظرفیت‌ها و امکانات اقتصادی افغانستان شناخت داشته باشند.

لیوال خاطرنشان کرد: تسهیل در قوانین و دستورالعمل‌های موجود در هر دو کشور می‌تواند راه و امکانات سرمایه‌گذاری را در ایران و افغانستان باز کند و رفع تعرفه‌های صادراتی برای افغانستان زمینه ایجاد تعادل واردات و صادرات بین دو کشور را فراهم می‌کند.

او گفت: با افتتاح اتاق مشترک بازرگانی افغانستان و ایران رفع مشکلات را با جدیت بیشتر پیگیری می‌کنیم و احداث یک کنسولگری دیگر در استان‌های ایران را خواستاریم که در صورت اعلام آمادگی وزارت امور خارجه ایران، بهترین گزینه کرمان است.

گفتنی است در پایان این نشست جمعی از مسئولان و تجار کرمان و افغانستان مورد تجلیل قرار گرفتند و همچنین اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان شعبه کرمان نیز افتتاح شد.

موضوعات :
در همین رابطه