رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از تصمیم جدید وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس

تحصیل، زیر سایه کرونا

وزیر آموزش و پروش درحالیکه تنها دو روز به شروع سال تحصیلی جدید باقی مانده است، اعلام کرده همه دانش‌آموزان در همه مناطق از ۱۵ شهریور در مدارس حضور پیدا کنند.

14 شهریور 1399
کد خبر : 34484
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«ان‌شاالله از روز شنبه 15 شهریور را آغاز سال تحصیلی اعلام کردیم و همه مدارس در سراسر کشور فعال هستند.» این خبری بود که روز گذشته وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران و پس از اتمام جلسه هیات دولت اعلام کرد.

«گروه‌بندی می‌کنیم.» همچنین تصمیم جدیدی است که وزیر آموزش‌وپرورش از آن خبر داده و از روش تلفیقی گفته است.

محسن حاجی‌میرزایی گفته است:« اصل بر شرکت حضوری دانش‌آموزان است؛ ما سال گذشته دو سوم سال و محتوا را طی کرده بودیم اما امسال شرایط متفاوت است و دانش آموزان و معلمان باید در سال تحصیلی جدید با هم آشنا شوند.هر جا بتوانیم، حضور با رعایت پروتکل ها است و ۱۵ شهریور در همه مدارس اصل بر حضور است، اما در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان بیشتر از پروتکل است ناگزیر هستیم تا دانش‌آموزان را گروه بندی کنیم و برخی در روزهای زوج و برخی روزهای فرد بیایند.»

همچنین طبق تصمیم وزارت آموزش و پروش، حضور دانش‌آموزان در هر کلاس ۳۵ دقیقه است. زمان‌های ساعات تدریس برای همه دروس حداکثر ۳۵ دقیقه است و تلاش خواهد شد ساعت ورود و خروج  متفاوت باشد تا تزاحم ایجاد نشود.

زمزمه‌های بازگشایی مدارس از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری شنیده می‌شد و در این میان بارها از سوی وزیر آموزش و پرورش اعلام شده بود که همزمانی کرونا و پاییز نگران کننده خواهد بود. در همین راستا از سال گذشته آموزش مجازی و رونمایی از « اپلیکیشن شاد» به عنوان محافظ جان دانش آموزان جایگزین حضور دانش آموزان و معلمان در فضای مدرسه شده بود.

از همان روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چند روزه مدارس، وزیر آموزش و پرورش در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: « ملت هشیار ایران در گذر از گردنه‌های سخت، آموخته چگونه تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست. در اجرای دستور رییس‌جمهور، با برنامه‌ریزی انجام‌گرفته، دانش‌آموزان با هدایت معلمان، دروس را از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیری می‌کنند.»

 بعد از این توییت بود که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در زیر توئیت حاجی میرزایی  از آمادگی این وزارت‌خانه برای مساعدت به نظام آموزشی خبر داد. این چنین، نظام آموزشی کشور برای اولین بار شکل جدیدی از آموزش در فضای مجازی را تجربه می‌کند که تاریخچه‌ای طولانی در دیگر کشورهای پیشرفته دارد. فرصتی که با نقش‌آفرینی و ابتکار معلمان مدارس و اساتید دانشگاه‌ها ممکن شده است.
 
ستاد ملی مبارزه با کرونا، ازجان میلیون‌ها دانش آموز دفاع کند

تصمیم یکباره وزیرآموزش و پروش درباره بازگشایی مدارس به موجی از نگرانی‌ها دامن زده است؛ تا جاییکه رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرده تا از بازگشایی حضوری مدارس در کلیه مناطق کشور جلوگیری کنند. تصمیمی که می‌تواند به حفظ جان میلیون‌ها نفر کند و در عین حال از بروز یک فاجعه انسانی جلوگیری کند.

متن نامه سرگشاده عباس آقازاده به شرح زیر است:«وزیر آموزش و پرورش طی بیاناتی در اجلاس با مدیران مربوطه، اظهار داشته‌اند که مدارس باید از شنبه 15شهریور، به‌طور حضوری بازگشایی شوند. این «دستور» جناب وزیر، با شرایط حاکم بر همه گیری ویروس کرونا و وضعیت «قرمز» بسیاری از مناطق کشور، همخوانی ندارد. به خطر انداختن جان میلیون‌ها دانش آموز و آموزگار و خانواده‌های ایشان، و دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسؤلین غیرمرتبط با امور بهداشتی، می‌تواند در کمترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود.لذا از مسؤلین ستاد ملی مبارزه با کرونا، جداً تقاضا می‌کنیم ضمن اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در کلیه استان‌ها و مناطق کشور، اکیداً جلوگیری بفرمایند.»

موضوعات :
در همین رابطه