سمینار لیبل و بستهبندی توسط اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران و با حضور فعالان صنعت چاپ و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی در اتاق ایران برگزار شد.
محمدرضا مس فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، تعداد واحدهای بستهبندی در استان تهران را بیش از 600 واحد عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در صنعت چاپ همین موضوع بستهبندی است. ما در بسته بندی محصولات برای بحث صادرات ضعیف هستیم و بستهبندیهای محصولات با کیفیت ما به گونهای جذاب نیستند که مشتری را به خرید تشویق کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر عضو ناظر سازمان تجارت جهانی و در آستانه پیوستن دائم به این سازمان هستیم. در صورت پیوستن به این سازمان، دیگر حق وضع تعرفه برای واردات را نخواهیم داشت. وی افزود: در این صورت هر دو محصول ایرانی و وارداتی در فروشگاهها کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت و ما اگر نتوانیم در بستهبندی محصولات خود موفق شویم، عرصه رقابت را در صادرات و بازار داخل میبازیم.
وی گفت: در تهران بیشترین تلاش ما معطوف به مستقر کردن واحدهای صنعتی است که حتماً با اهداف و منافع توسعه صنایع دانش بنیان مطابقت داشته باشد. همچنین میخواهیم با ایجاد صنایع متوازن و متناسب، از توسعه نامتوازن صنایع که در مکانهای مختلف مستقر شدهاند، جلوگیری کنیم.
مسفروش در بخش دیگری از سخنانش، به تشکیل ستاد تسهیل امور و پشتیبانی از واحدهای تولیدی و شهرک های صنعتی و برگزاری جلسات این ستاد اشاره کرد و گفت: اعضای اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران نیز میتوانند مسایل و مشکلات خود را با ما مطرح کنند تا در این ستاد مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین با تأکید بر چابکسازی، تجمیع و روانتر کردن امور اتحادیههای گوناگون از جمله اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران گفت: هدف ما این است که با همکاری اتاق اصناف و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تشکلها و اتحادیههای مختلف در امور چاپ را تجمیع کنیم.
تأکید بر تولید داخل تا واردات کالاهای مشابه
محمود رضا برازش، مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد نیز گفت: سال گذشته برای بیش از 120 هزار تن محصول چاپی، مجوز ورود به کشور صادر شده است. یعنی بیش از دو و نیم برابر کتابهای غیر درسی محصول چاپی وارد کشور شده که بسیاری از اینها با محصولات تولید داخل قابل جایگزینی خواهند بود.
مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد گفت: در همین زمینه از همه تولیدکنندگان صنعت چاپ تقاضا داریم همه نمونه تولیدات خود را برای ما بفرستند تا ما بتوانیم آنها را هنگام کسب مجوز واردات، به واردکنندگان ارائه کنیم تا از ورود کالای مشابه خارجی به داخل کشور، درصورتی که مشابه آن تولید میشود، جلوگیری شود.
برازش در مورد زنجیره تولید چاپ در کشور گفت: با توجه به اینکه ما تولیدکننده نفت خام هستیم، در بخش مواد اولیه مزیتهای زیادی داریم و باید به خوبی از این مزیت استفاده کنیم.
وی با اشاره به ماشینهای چاپ خارجی گفت: استفاده از ماشین آلات خارجی در صنعت چاپ زیاد شده است و تقاضای ما از افرادی که نمایندگی این شرکتهای خارجی را بر عهده دارند این است که شان و واقعیت شرکت خارجی را حفظ کرده و به گونهای باشد که تولیدکنندگان ما در بحث قطعات و خدمات پس از فروش، روز به روز خدمات بیشتری دریافت کنند.
برازش در بخش دیگری از سخنانش، موضوع آموزش در صنعت چاپ را مورد توجه قرار داد و گفت: سال گذشته سازمان صنعت، معدن و تجارت 37 دوره آموزشی در 17 استان مختلف کشور برگزار کرده است و با توجه به اهمیت امر آموزش در صنعت چاپ، آمادگی داریم که دورههای مختلف آموزشی را به صورت رایگان به ویژه برای شهرستانها برگزار کنیم.
مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد همچنین از برگزاری همایش ملی صنعت چاپ در نیمه دوم امسال خبر داد و مواداولیه، محصولات چاپی، ماشین آلات و آموزش و پژوهش را از محورهای اصلی این همایش برشمرد.
ضرورت تدوین استراتژی معین و تعریف شده برای واحدهای کوچک و متوسط
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران هم گفت: برای واحدهای کوچک و متوسط و هم در زنجیره تامین و توزیع در کشور استراتژی معین و تعریف شدهای وجود ندارد و دبیرخانه سه اتاق غیر دولتی بازرگانی، اصناف و تعاون در سال جاری این استراتژی را تعریف کرده و به دولت و صاحبان کسب و کار ارایه خواهند داد.
وی افزود: در صنعت چاپ کشور از طرفی شاهد واردات بیرویه و از طرفی شاهد رقابت ناسالم و غیر سازنده هستیم که با همکاری فعالان صنعت چاپ کشور این مشکلات قابل حل خواهند بود.
فاصلی گفت: در بخش تعرفههای صنعت چاپ همه تلاش خود را برای تنظیم تعرفهها و مشکلات این صنعت بکار خواهیم گرفت.
ایجاد چرخه ارتباطی تولیدکننده و عرضه کننده محصولات چاپی
بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ کشور، درمورد درآمد صنعت چاپ ایران گفت: در آغاز دهه کنونی، درآمد چاپ ایران حدود 650 میلیون دلار بوده است که 40 درصد آن به چاپ افست و 15 درصد آن به چاپ فلسکو/هلیو تعلق دارد و با توجه به رشد صنایع تولیدی کشور از جمله غذایی، دارویی و بهداشتی این رقم با افزایش سهم بسزای فلسکو در پایان سال 2016 به حدود 950 میلیون دلار خواهد رسید.
عابدین اطلاع رسانی از تکنولوژی و روشهای نوین تولید و بسترهای مناسب برای تولید و همچنین روند جهانی چاپ و بستهبندی را از اهداف مهم برگزاری این سمینار عنوان کرد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ کشور همچنین با تأکید بر ایجاد چرخه ارتباطی میان تولیدکنندگان مواداولیه و واسطههای داخلی، واردکنندگان مواد اولیه و ماشین آلات و برندها، گفت: برگزاری چنین سمینارهایی موجب هماهنگی بیشتر در تولید و رفع کاستیهای مورد نیاز جهت توسعه کلان صنعت چاپ میشود.
عابدین همچنین گفت: سرمایهگذاری در صنعت چاپ، بستهبندی و لیبل بسیار هزینهبر است. بنابراین باید با توجه به مصرف بازار داخلی و صادراتی و روشها و تکنولوژیهای تولید روز دنیا اقدام به سرمایهگذاری کنیم تا برگشت سرمایه و سود متناسب با سرمایهگذاری حاصل شود.
تأکید بر بررسی وضعیت کشورهای موفق چاپ
مهرداد نباتچیان، از فعالان صنعت چاپ کشور و عضو اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران، با بیان اینکه صنعت و به ویژه صنعت چاپ در کشور ما نسبت به کشورهایی با قدمت 200-300 ساله در صنعت چاپ بسیار جوان است، گفت: ما باید وضعیت کشورهای موفق در این زمینه را بررسی کنیم تا بتوانیم نقاط ضعف خود را برطرف کرده و در نهایت برای توسعه صنعت چاپ کشور خود گام برداریم.
وی مشکل تعرفه، رقابت با کشورهای حاشیه خلیج فارس با بهره پول پایین، مسائل مرتبط با حمل و نقل و لجستیک را از مسایل اساسی صادرات صنعت چاپ در کشور عنوان کرد و گفت: اجتماع و همبستگی همیشگی ما، از ضروریات رفع موانع و مشکلات خواهد بود.