رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

علی‌اصغر زبردست در نشست شورای گفت‌وگوی همدان

گمرک در ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی تجدیدنظر کند

علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان در نشست شورای گفت‌وگوی این استان گفت: در راستای تسهیل صادرات و کسب تعهد ارزی واقعی از صادرکنندگان، گمرک باید در ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی تجدیدنظر کند.

31 شهریور 1399
کد خبر : 34677
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و یکمین نشست اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان با دستور جلسه بررسی مسائل امور بانکی، شرکت‌های دانش‌بنیان، ارزش‌گذاری گمرکی کالاهای صادراتی، طرح موضوع انباشت سیب‌زمینی و افت شدید قیمت داخلی این محصول و برخی دیگر از موانع امور فعالان اقتصادی استان با حضور ظاهر پورمجاهد معاون امور اقتصادی استاندار، علی‌اصغر زبردست دبیر شورا و مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به نارضایتی برخی از فعالان اقتصادی استان گفت: تجدیدنظر در ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی ضروری است و گمرک در این رابطه اقدام کند.

علی‌اصغر زبردست در این جلسه افزود: در راستای تسهیل در صادرات استان و کسب تعهد ارزی واقعی از صادرکنندگان نیازمند مساعدت گمرک هستیم.

او خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۶ قانون امور گمرکی، گمرک موظف است که ارزش گمرکی را بر اساس قیمت فروش کالا و هزینه‌های متعلقه را بر اساس اسناد ارائه شده توسط صادرکنندگان تعیین کند.

زبردست خواستار تفویض اختیار و تشکیل کمیته‌های ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی به‌صورت استانی شد تا رفع مشکلات و گرفتاری فعالان اقتصادی با شتاب بیشتری انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان گفت: در پی اعلام اسامی صادرکنندگان از سوی بانک مرکزی و تأکید دولت بر بازگشت ارز حاصل از صادرات برخی از فعالان اقتصادی استان به تفاوت ارزش گمرکی درج شده در پروانه گمرکی و قیمت واقعی محصولات صادراتی اعتراض دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در این نشست گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان تحت حمایت دولت قرار دارند و معافیت مالیاتی، پرداخت تسهیلات با سود کم و تأمین زیرساخت برای استقرار این واحدها نمونه‌هایی از پشتیبانی دولت است.

ظاهر پورمجاهد افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان را به هر طریق که بتوانیم حمایت می‌کنیم تا به مرحله تولید انبوه و صادرات برسند. وی از بانک‌های استان خواست: برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان مجوز پارک علم فناوری را بپذیرند و این افراد را درگیر مسائل و گرفتاری‌های عدیده نکنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با اشاره به استعدادهای خوبی که جذب پارک علم و فناوری شده تأکید کرد: تولیدات این جوانان ارزشمند است و برای برداشتن موانع پیش روی آنها باید تلاش کنیم.

پورمجاهد خاطرنشان کرد: محصولاتی که پروسه تولید را در پارک علم و فناوری می‌گذرانند از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند.

او با بیان اینکه بلوکه کردن بخشی از تسهیلات توسط بانک عامل به‌عنوان جبران کسری وثیقه غیرقانونی است تأکید کرد: این کار خلاف قانون است و با متخلفان برخورد می‌شود.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان واحدهای صنعتی موجود برای اجرای طرح توسعه مشکلی ندارند و اگر اهلیت و صلاحیت آنها برای ما محرز شود در اولویت نیز قرار می‌گیرند.

پورمجاهد، حفظ خطوط تولید و اشتغال موجود را وظیفه مسئولان استان دانست و افزود: در سال جهش تولید این راهبرد را به‌صورت ویژه پیگیری کرده و برای جذب سرمایه‌گذاران جدید تلاش می‌کنیم.

موضوع دیگری که در این نشست موردبحث و بررسی قرار گرفت مشکلات سیب‌زمینی‌کاران استان بود که توسط خسرو طالبی رحیق، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات ارائه شد:

به‌تازگی کشورهای آسیای میانه که مهم‌ترین مشتری سیب‌زمینی همدان هستند دست رد به سینه تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول زده‌اند که انباشت سیب‌زمینی و افت قیمت آن در بازارهای داخلی را در پی داشت.

همدان رکورددار تولید سیب‌زمینی در کشور است و این محصول را به‌صورت ۱۰۰ درصد مکانیزه کشت و برداشت می‌کند و با بهره‌مندی ۹۵ درصد مزارع از سیستم‌های نوین آبیاری توانسته در حفاظت آب‌وخاک هم موفق باشد.

موضوعات :
در همین رابطه