رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

مشکلات تأمین و توزیع نهاده‌های دامی در شورای گفت‌وگو بررسی می‌شود

اختلالات ایجاد شده در بازار و قیمت محصولات پروتئینی در ماه‌های اخیر ناشی از استمرار وضعیت نابسامان تأمین و توزیع نهاده‌های دامی در دستور کار نشست مهرماه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قرار گرفته است.

07 مهر 1399
کد خبر : 34779
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو بر مشکلات تأمین و توزیع نهاده‌های دامی تأکید شد. این موضوع بنا به درخواست تشکل‌های اقتصادی فعال در حوزه پرورش دام، انجمن‌های تولید خوراک دام و طیور و آبزیان در دستور کار رسیدگی توسط دبیرخانه شورای گفت‌وگو قرار گرفته است. در تیرماه جلسه کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو بر موضوع مرغ و تخم‌مرغ تمرکز کرد و مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی با تشکیل کمیته‌ای مشترک با دستگاه‌های دولتی مرتبط و همچنین نمایندگان بخش خصوصی، پیشنهاد اجرایی برای متعادل‌سازی این بازار و نظام توزیع نهاده‌ها از طریق سامانه بازارگاه در اختیار شورای گفت‌وگو بگذارد؛ اما این کمیته تشکیل نشد.

 با توجه به عدم تشکیل کمیته مذکور توسط وزارت جهاد کشاورزی و عدم حل مشکلات موجود در این زمینه، مقرر شد موضوع در دستور کار جلسه اصلی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در امروز، هفتم مهرماه قرار گیرد.

به‌منظور هماهنگی بیشتر تشکل‌های مرتبط بخش خصوصی برای طرح موضوع در صحن شورا، روز شنبه پنجم مهرماه، نشست ویژه‌ای با حضور روسای تشکل‌های اقتصادی مرتبط در حوزه تأمین و حوزه توزیع و همچنین رئیس کمیسیون کشاورزی، و صنایع وابسته اتاق ایران در محل دبیرخانه شورا برگزار شد و درنهایت پیشنهادهای دبیرخانه در سه محور کلی جمع‌بندی شد.

در محور اول آمده است: به‌منظور رفع مشکلات بخش تأمین خصوصاً از منشأ واردات، راهکارهای پیشنهادی ناظر بر ترخیص فوری محموله‌های دپو شده در گمرکات از طریق مساعدت بانک مرکزی در تأمین و انتقال ارز مرغوب با اولویت به نهاده‌های دامی پرمصرف مورد توافق قرار گرفت.

در محور دوم آمده است: در راستای اصلاح سیستم توزیع نهاده، راهکارها در سه مقطع زمانی موردبررسی قرار گرفت، بدین ترتیب در کوتاه‌مدت پیشنهاد‌هایی برای شفاف‌سازی و رفع مشکلات سامانه بازارگاه ارائه شد، در میان‌مدت راهکارهای پیشنهادی برای پیشگیری از خام فروشی نهاده مورد توافق قرار گرفت و در بلندمدت نیز اصلاح ساختار نظام توزیع مبتنی بر زنجیره ارزش پیشنهاد شد.

درنهایت سیاست‌گذاری‌های دستوری دولت موردبحث و بررسی قرار گرفت که نهایتاً منتج به ارائه پیشنهاد مشارکت بخش خصوصی در تعیین قیمت کارشناسی و برنامه‌ریزی تولید متناسب با نهاده تأمین ارز شده پیشنهاد شد.

در پایان مقرر شد مشکلات این حوزه و جمع‌بندی نظرات و پیشنهادات کارشناسی شده در جلسه روز هفنتم مهرماه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ارائه‌شود تا با استفاده از مصوبات این جلسه، راهگشایی لازم جهت بهبود وضعیت تأمین و توزیع نهاده‌ها در کشور صورت پذیرد.

با همین رویکرد دستور جلسه نشست نود و هشتم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی تدوین شد که می توانید اینجا دریافت کنید.

در همین رابطه