رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست تخصصی صنعت گردشگری استان کرمان

اتاق کرمان از استارتاپ‌های گردشگری حمایت می‌کند

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان در نشست تخصصی صنعت گردشگری این استان اعلام کرد: استارتاپ‌های فعال در حوزه گردشگری موردحمایت این اتاق قرار می‌گیرند.

13 مهر 1399
کد خبر : 34852
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان گفت: فعالیت‌های خلاقانه و مبتکرانه حوزه برای گردشگری که در قالب استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند موردحمایت اتاق کرمان قرار می‌گیرند.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست تخصصی صنعت گردشگری با حضور فعالان و مدیران استان کرمان به مناسبت ششم مهرماه روز جهانی گردشگری، افزود: امیدواریم سال آینده با پشت سر گذاشتن شرایط ناشی از کرونا جهش خوبی در گردشگری و کسب‌وکارهای فعالان این حوزه داشته باشیم که برای تحقق این حوزه نیاز به روش‌ها و فعالیت‌های جدید است.

او ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده، حوزه گردشگری بیشترین آسیب را از شیوع بیماری کرونا متحمل شده و تأثیرات آن عمیق بوده که باید راهکارهایی برای جبران آن یافت.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: در شرایط غیرعادی، نمی‌توان با روش‌ها، قوانین و تفکر عادی کسب‌وکارها را اداره کرد و اگر اصول، قوانین، تفکر عادی و فرآیندهای دست و پاگیر و طولانی همچنان وجود داشته باشند، نباید انتظار پیش روی در کارها را داشت.

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه گردشگری در دنیا به یک ابرصنعت تبدیل شده اما در کشور ما هنوز به‌عنوان یک صنعت هم شناخته شده نیست، بیان کرد: امیدواریم بتوان تأثیر شگرف گردشگری و اقتصاد گردشگری را در ابعاد توسعه کرمان نشان داد و جوانان زبده، خلاق و پرشور این حوزه بتوانند نقش خود را در این حوزه ایفا کنند.

او گفت: اگرچه کرمان دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان و منحصربه‌فرد و همچنین تاریخ پرافتخار است اما آمارها نشان می‌دهد در جذب توریست موفق نبوده‌ایم که به نظر می‌رسد علت آن عدم باور جدی در تصمیمات حوزه گردشگری است.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه متأسفانه گردشگری را مسئله‌ای فانتزی می‌دانیم، تصریح کرد: در گردشگری ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد اما نسبت به توجه جدی به این صنعت و کمک به رشد و توسعه این بخش دریغ شده است.

وفاق و همدلی رمز پیشرفت گردشگری است

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این کمیسیون، خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و شهرداری کرمان همواره حامی و همراه فعالان این حوزه بوده‌اند و به‌واقع شهرداری نگاهش به گردشگری تغییر کرده است.

محمدرضا بهرامی افزود: اگرچه متولی اصلی حوزه گردشگری و صنایع‌دستی دولت و سازمان میراث فرهنگی است اما به‌عنوان بخش خصوصی باید این پرسش‌ها را از خودمان بپرسیم که چقدر هزینه و زمان برای بازاریابی و تبلیغات، آموزش و بروز رسانی، ارتقا و بهینه‌سازی، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، مطالبه گری نسبت به عملکرد ضعیف برخی مدیران صرف کرده‌ایم تا پیشرفت و ارتقا را شاهد باشیم.

او ضمن انتقاد از حضور نیافتن استاندار کرمان و یا معاونان وی در جمع فعالان بخش خصوصی گفت: تا خود فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی دست‌به‌دست هم ندهند و همدلی نداشته باشند، پیشرفتی نخواهیم داشت.

اگر گردشگری آسیب ببیند اقتصاد شهری نیز آسیب خواهد دید

شهردار کرمان نیز در این نشست بیان کرد: رونق گردشگری در توسعه پایدار یک شهر بسیار تأثیرگذار است زیرا حضور گردشگر فعال به همه حوزه‌ها ازجمله اداره کل مالیاتی، شهرداری، هنرمندان و... منفعت و سود می‌رساند، با حضور بیشتر گردشگران به وضعیت پارک‌ها و فضای شهر رسیدگی می‌شود، فعالیت‌های فرهنگی و هنری رونق می‌گیرد، در تجارت بین‌الملل تأثیر دارد، به محیط‌زیست به‌طورجدی توجه و در حمل‌ونقل، مراکز اقامتی، تولید صنایع‌دستی رونق ایجاد می‌شود.

 مهران عالم زاده، افزود: شیوع ویروس کرونا نشان داد اگر در مسیر شهری قرار باشد توسعه پایدار فقط از گردشگری پیش رود، آسیب خواهد دید و ممکن است یک شهر را ورشکسته کند.

او با بیان اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا شهرداری حداقل کاری که می‌توانست انجام دهد دریافت نکردن یکسری عوارض از فعالان اقتصادی بود، اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت می‌توانست در این شرایط کمک بیشتری به فعالان این حوزه کند، وام بلاعوض در اختیار آنها قرار دهد و معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای و ... را اعمال کند.

عالم زاده، خاطرنشان کرد: شهرداری کرمان هر جا احساس کند می‌تواند به فعالان حوزه گردشگری کمک کند دریغ نخواهد کرد زیرا معتقد است اگر گردشگری آسیب ببیند اقتصاد شهری نیز آسیب خواهد دید.

شهردار کرمان، در ادامه به بیان برخی فعالیت‌های شهری در حوزه گردشگری کرمان اشاره کرد و گفت: پروژه دیجیتال مارکتینگ "کرمان باشکوه" در فضای مجازی، انتشار فراخوان انتخاب برند گردشگری کرمان به‌زودی، اجرای تورهای نمایدن فرهنگی و تاریخی، راه‌اندازی پارک گردشگری، تهیه اقلام تبلیغاتی به 6 زبان، راه‌اندازی سایت 4 زبانه معرفی کرمان، فروش ویژه صنایع‌دستی در موزه بانو حیاتی، ارائه آموزش‌های مهارتی در فرهنگسراها، ساماندهی تابلوهای راهنما برای گردشگران، تهیه مستند پته کرمان، امضای قرارداد خواهرخواندگی با برخی شهرهای جهان ازجمله تورین ایتالیا و برگزاری رویداد صدمین سال تأسیس شهرداری کرمان ازجمله فعالیت‌های شهری است که انجام شده یا در دست انجام است.

50 میلیارد ریال تسهیلات کرونا به فعالان گردشگری پرداخت شده است

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این نشست، ایجاد وفاق و همدلی در بین فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی کرمان را مهم‌ترین دستاورد حضور خود در کرمان عنوان و بیان کرد: کرمان ازنظر پنج شاخص مهم گردشگری که در جهان مطرح است شرایط بسیار مناسبی دارد.

فریدون فعالی، اظهار کرد: ازجمله این شاخص‌ها می‌توان حمل‌ونقل ریلی، خطوط هوایی و جاده‌های مناسب و در دسترس؛ بهترین و با ظرفیت‌ترین جاذبه‌های گردشگری؛ مراکز اقامتی مناسب با سلایق مختلف شامل هتل، واحدهای بوم گردی و سایر مراکز؛ تجارت فعال و راهنمایان و متخصصان خوب و تخصصی اشاره کرد که کرمان در این موارد فعال و ظرفیت‌های فراوان دارد.

او با تأکید بر اینکه نیاز به مهندسی دوباره برای بهتر شدن شرایط گردشگری داریم، افزود: در حال کار کردن بر روی راه‌اندازی گردشگری معدن هستیم و اگرچه در شرایط کرونا به سر می‌بریم اما آینده بسیار روشنی را برای گردشگری کرمان می‌بینیم.

فعالی، در مورد ارائه تسهیلات پیش‌بینی شده برای فعالان حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: اختیار برخی تصمیمات در استان نیست و در سطح ملی تصمیم‌گیری می‌شود اما برای تسهیلات گردشگری در کرمان 594 پرونده درمجموع به میزان 125 میلیارد ریال تشکیل شده که تاکنون 50 میلیارد ریال آن پرداخت شده و مابقی در دست اقدام است.

او علت عدم استقبال برخی از فعالان این حوزه از تسهیلات را تأمین نشدن نیاز آنها، ناتوانی در پرداخت اقساط و همچنین درخواست تسهیلات بلاعوض عنوان کرد.

گفتنی است در پایان این نشست از فعالان حوزه گردشگری استان با اهدای جوایزی تجلیل و تفاهم‌نامه همکاری در حوزه گردشگری بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان و همچنین تفاهم‌نامه‌ای دیگر بین اتاق کرمان و شهرداری کرمان به‌طور جداگانه منعقد شد.

موضوعات :
در همین رابطه