رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

در شانزدهمین جلسه شورای مرکزی شبکه ملی موسسات نیکوکاری بررسی شد

آسیب‌شناسی سمن‌ها در ایران و راهکارها

تسهیل در جذب سازمان‌های مردم نهاد، ایجاد فرصت‌‌های خاص برای اعضاء، جذب امکانات و شرایط صنفی مناسب، تقویت کانال‌های ارتباطی با سازمان‌های بالادستی و تاسیس واحد آموزش در شبکه در شبکه، از جمله برنامه های شبکه ملی موسسات نیکوکاری با مدیریت جدید معرفی شده است.

15 مهر 1399
کد خبر : 34884
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شانزدهمین جلسه شورای مرکزی شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، به میزبانی جامعه نیکوکاری ابرار و با حضور اعضا شوراء بصورت حضوری و ویدئو کنفرانس، برگزار شد.

در این نشست همچنین از فیروزه صابر مدیر عامل سابق شبکه ملی موسسات نیکوکاری و رضا درمان مدیر عامل جدید این شبکه قدردانی شد.

در ابتدای این نشست، علی اصغر خامنوی مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار بر لزوم جذب مشارکت حداکثری اعضاء در شبکه ملی تأکید و به برخی برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام گرفته در این خصوص اشاره کرد. خامنوی خاطرنشان کرد، بررسی چالش‌ها و مشکلات مرتبط اعضاء و تلاش در جهت رفع موانع موجود از وظائف و رسالت‌های اصلی شبکه ملی بوده و استمرار در آن را یکی از راه‌های تدوام و بقاء شبکه دانست.

فیروز صابر مدیر عامل سابق شبکه ملی موسسات نیکوکاری، در گفتگوی خود با اعضای شورای مرکزی، ایجاد همگرایی و هم‌افزایی، تعامل و ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و ایجاد کانال‌های ارتباطی نسبی را از جمله فعالیت‌هایی خواند که در این مدت انجام و بر لزوم استفاده از مشارکت حداکثری اعضاء، پاسخ به نظرات و پیشنهادات و حمایت از  آنها تاکید کرد.

رضا درمان مدیرعامل جدید شبکه ملی موسسات نیکوکاری هم نیز ضمن تشکر از زحمات و تلاش‌های خانم صابر، مالکیت شبکه را متعلق به همه اعضاء خواند و دستیابی به توانایی و قدرت نسبی شبکه در فضای عمومی را از یکی مولفه‌های اصلی حمایت از اعضاء برشمرد.

تسهیل در جذب سازمان‌های مردم نهاد، ایجاد فرصت‌‌های خاص برای اعضاء، جذب امکانات و شرایط صنفی مناسب، تقویت کانال‌های ارتباطی با سازمان‌های بالادستی و تاسیس واحد آموزش در شبکه در شبکه، از جمله برنامه های شبکه ملی موسسات نیکوکاری با مدیریت جدید معرفی شد.

پیشنهاد اصلاحات برخی از بندهای آئین‌نامه داخلی شورای مرکزی از دیگر دستورات جلسه شورا بود که مطرح و مورد بحث و گفتگو قرارگرفت.

همچنین در این جلسه، موضوع «آسیب شناسی سمن‌ها در ایران» از سوی مریم احمدی عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی ارایه شد.

احمدی وجود مطالعات آسیب‌شناسانه سمن‌ها‏ به ‌طور پراکنده و محدود و خلأ تولید محتوا و فقر منابع موجود داخلی و خارجی را از جمله دلایل و ضرورت‌های انجام این پژوهش خواند و این مطالعه را اولین پژوهش در بدنه دولت خواند که با رویکرد آسیب‌شناسی و راهکارشناسی به مسائل سمن‌ها در ایران می‌پردازد.

او در این طرح پژوهشی، آسیب‏‌ها‏‏ و راهکار‏ها را در سه مرحله مورد شناسایی و بررسی قرار داده است: بررسی مطالعات انجام شده در دسترس (منابع مکتوب)، مصاحبه با تعدادی از مدیران و صاحبنظران حوزه سمن‌ها‏ و مدیران دولتی (منابع شفاهی) و بررسی برخی از تجارب جهانی.

 متن کامل سخنرانی مریم احمدی با عنوان «آسیب شناسی سمن‌ها در ایران‌در یک نگاه» را از اینجا دانلود کنید.

 

در همین رابطه