روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تشریح کرد:

خوب و بد عملکرد اقتصادی 3 ساله دولت تدبیر و امید

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است سرعتی که برای تلطیف فضای اقتصادی کشور در بعد خارجی داشتیم، در داخل کشور وجود نداشته است.

03 شهریور 1395
کد خبر : 3500
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کیوان کاشفی با اشاره به عملکرد سه ساله دولت در حوزه اقتصادی، اظهار کرد: این عملکرد را به صورت کلی می‌توان به دو بخش خارجی و داخلی تقسیم کرد.

وی ادامه داد: در بخش سیاست خارجی توافقی که با تدبیر دولت و در راستای سیاست نظام حاصل شد، بر روند الحاق ما به تجارت جهانی، ارتباط با بانکداری دنیا، برخورداری از فضای اقتصادی جهان و باز شدن درهای اقتصادی دنیا به روی ایران و بالعکس اثر مثبت گذاشت.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، این سیاست حتی بر فروش نفت کشور هم تاثیر گذاشت و فضا را بهتر کرد.کاشفی معتقد است، اگرچه هنوز کشمکش‌هایی وجود دارد و روند کند است، اما جای امیدواری برای آینده وجود دارد.

سیاست‌های اقتصادی داخلی کند است

وی به سیاست‌های اقتصادی داخلی اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه سیاست‌های اقتصادی داخلی با سرعتی که برای سیاست اقتصادی خارجی داشتیم پیش نرفت و در داخل کشور انسجام کافی بین حاکمیت، دولت و قوای مختلف برای بهبود شرایط اقتصادی وجود نداشت و رفتار اقتصادی منسجمی را از این بخش‌ها شاهد نبودیم.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، اگرچه در فضای اقتصاد داخلی هم به سمت خوب شدن پیش رفتیم، اما نسبت به میزان و شدت مشکلاتی که وجود داشت خوب پیش نرفتیم.

از میزان بد شدن وضعیت معیشت مردم کاسته شده است

کاشفی سپس به بررسی شاخص‌های مختلف اقتصادی کشور پرداخت و تاکید کرد: مهار تورم یکی از اقدامات مناسب دولت بود، اما چون این مهار تورم با رکود همزمان است نمی‌توان آن را چندان مثبت تلقی کرد.

وی از مثبت شدن رشد اقتصادی کشور پس از مدت‌ها نیز به عنوان دیگر اقدام اقتصادی مثبت دولت یاد کرد و یادآور شد: به علاوه در کشور انضباط مالی برقرار شد و کارهای اقتصادی نظم بیشتری گرفت.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت معیشت مردم نیز اظهار کرد: در این بخش نیز میزان بدتر شدن وضعیت معیشت مردم کم شده و افزایش قیمت‌ها معقول و بر اساس نرخ تورم است.

دولت یک بار برای همیشه به موضوع بانکداری وارد شود

کاشفی نظام بانکداری کشور را شاخص اقتصادی دیگری دانست که دولت با اقتدار کافی به آن ورود نکرده است.

وی با انتقاد از اینکه هنوز در بخش بانکداری کشور نظمی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هنوز موسساتی داریم که نرخ سود 27 درصد به سپرده‌ها می‌دهند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خواستار ورود جدی دولت به ساماندهی موسسات مالی شد و تصریح کرد: موسسات مالی در کشور داریم که هنوز مردم نمی‌دانند معتبر هستند یا نه و مدام خبری از ورشکستگی و یا بردن پول مردم توسط یکی از موسسات شنیده می‌شود.

 کاشفی با بیان اینکه دولت باید حضور و دخالت خود را در مجامع عمومی و تراز بانک‌ها بیشتر کند، گفت: سیستم بانکی یک چرخه است که نیاز به اصلاح دارد و دولت باید یک بار برای همیشه به این بخش ورود کند.

وی با بیان اینکه در این شرایط که بخش زیادی از منابع بخش خصوصی در بدنه دولت گیر کرده و دولت به بخش خصوصی بدهکار است نیاز به تسهیلات بیشتر احساس می‌شود، عنوان کرد: این چرخه بانکداری روند پرداخت تسهیلات را نیز کند کرده، چون نقدینگی کمی در اختیار بانک‌ها است.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران اقدامات خوبی هم برای کاهش نرخ سودهای بانکی انجام شده اما کافی نیست.

بدنه اجرایی دولت برای حذف قوانین زائد مقاومت می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در ادامه به شاخص فضای کسب و کار کشور و حذف قوانین زائد پرداخت و تاکید کرد: در این بخش نیز چندان فعال نیستیم و بسیاری از وزرات‌انه‌ها و بدنه اجرایی دولت در برابر واگذاری اختیارات مقاومت می‌کنند.

کاشفی با انتقاد از اینکه قوانینی داریم که تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد و فقط فضای کسب و کار را کند کرده، اظهار کرد: حذف این قوانین زائد به کندی صورت می‌گیرد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در خصوص رکود حاکم بر کشور و خروج از رکود نیز یادآوری کرد: متاسفانه چرخه نقدینگی کشور قفل شده و شاهد رکود جدی در همه بخش‌ها هستیم.

وی ادامه داد: البته اقداماتی نظیر عرضه خودرو و دادن بن‌های خرید انجام شد، اما تاثیر گذار نبود.

کاشفی با بیان اینکه در مورد عدم اثرگذاری این اقدامات توصیه کرده بودیم، افزود: متاسفانه در اتاق‌های دربسته در این خصوص تصمیم‌گیری شد و بدون توجه به توصیه‌های ما کارهایی انجام شد که در اجرا به مشکل برخورد.

نرخ بیکاری به سمت کاهش می‌رود

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در خصوص نرخ بیکاری نیز گفت: در این بخش به نظر می‌رسد به سمت وضعیت بد نمی‌رویم و یک شرایط ثابت را تجربه می‌کنیم که به سمت کاهش می‌رود.

وی حل مشکل بیکاری را نیازمند چند گزینه اصلاح فرهنگ کار، افزایش نرخ بهره‌وری، توسعه ارتباطات خارجی، توجه به فرصت‌های شغلی بخش خدمات و گردشگری و در نهایت منابع مالی دانست که نیازمند زمان است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران معتقد است، دولت برای ادامه کار خود باید تیم اقتصادی فعال و پویاتری انتخاب کند که میانگین سنی پایین‌تر، اما بدنه کارشناسی قوی داشته باشد.

در همین رابطه