شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

محمدرضا صفا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

برنامه‌ریزی صادرات با بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه دشوار شده است

محمدرضا صفا، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکلات صادرکننده‌ها در استان مشکلاتی است که با بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه به آن‌ها تحمیل می‌شود؛ این بخش‌نامه‌ها بسیار دست و پا گیر شده و عملاً صادرات بدون برنامه‌ریزی بلندمدت خیلی دشوار شده است.

01 آبان 1399
کد خبر : 35048
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست‌ونهم مهرماه، روز ملی صادرات. این روز یک‌بار دیگر همه برنامه‌ها و راهی که رفته‌اند مورد بازبینی قرار می‌گیرد، ایده‌آل‌ها بلندپروازانه گفته می‌شود. هرچند ممکن است واقعیت‌ها فاصله معناداری با این ایده‌آل‌ها داشته باشد و در همین روز دوباره قرار برای کار مضاعف گذاشته شود.

 این روزها اما، وضعیت صادرات در کشور خوب نیست. رئیس اتاق بندرعباس درباره مشکلات صادرکننده‌ها در استان هرمزگان می‌گوید: استان هرمزگان پایتخت اقتصادی ایران است، بیشترین حجم واردات و صادرات در این استان انجام می‌شود؛ بیش از 60 درصد صادرات و واردات از طریق بندر عباس انجام می‌شود.

محمدرضا صفا، در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌افزاید: محموله واردات و صادرات خیلی از استان‌ها از طریق بندر عباس صادر می‌کنند و همیشه صادرات در این مسیر رونق خوبی داشته است و در طول همه این ماه‌ها رونق ادامه داشت.

او ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین مشکلات صادرکننده‌ها در استان مشکلاتی است که با بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه به آن‌ها تحمیل می‌شود؛ این بخش‌نامه‌ها بسیار دست و پا گیر شده و عملاً صادرات بدون برنامه‌ریزی بلندمدت خیلی دشوار شده است.

به‌گفته رئیس اتاق بندرعباس هر روز وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی بخشنامه و دستورالعمل جدیدی صادر می‌کند که در عمل صادر کننده سردرگم شده است؛ درحالی که باید رد این شرایط به صادر کننده اطمینان خاطر داد تا بتواند کار کند.

او معتقد است: اگر به بخش خصوصی اطمینان‌خاطر دهند حتماً می‌تواند از این تحریم‌ها عبور کند، ولی متاسفانه آزادی عمل از بخش خصوصی گرفته شده است. با بروکراسی امروزی بخش خصوصی نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید می‌کند: در سال‌های گذشته هم تحریم‌های اقتصادی زیادی داشتیم ولی بخش خصوصی این موانع را پشت سر گذاشت ولی الان بخشنامه‌ها، دست و پای بخش خصوصی را بسته است. این مشکل اصلی بخش خصوصی است.

او به رفع تعهد ارزی اشاره می‌کند: در نشست خیر رئیس بانک مرکزی از 70 صادر کننده کارتن خواب می‌گوید؛ سؤال بخش خصوصی این است که چرا با یان افراد برخورد نشده است و چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت این کارت‌ها را صادر کرده است؟ بانک مرکزی با بخش نامه‌ها و موضع گیری‌های خود شهرت و منزلت صادر کننده واقعی را لکه دار کرده است.

صفا تاکید کرد: اگرچه در بندرعباس مشکلاتی در حوزه صادرات وجود دارد، مثل حوزه حمل و نقل دریایی ولی بزرگ‌ترین مشکلات به بخشنامه‌های دولتی برمی گردد.

او به مشکلات حوزه تولید اشاره می‌کند: تأمین نقدینگی بنگاه‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بنگاه‌های تولید یاست و انتظار می‌رود این مشکلات حل شود ولی واقعاً خیلی از مشکلات خارج از استان به صادرکننده‌ها تحمیل می‌شود.

در همین رابطه