رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرج در نشست شورای گفت‌وگوی البرز مطرح کرد

حل مشکل واحدهای تولیدی نیازمند تعامل مجلس و بخش خصوصی است

رئیس اتاق کرج با تاکید بر اهمیت ارتباط نمایندگان مجلس با اتاق‌های بازرگانی، گفت: عمده مشکلات واحدهای تولیدی ناشی از قوانین خلق‌الساعه است و برای مقابله با آن نیازمند تعامل مجلس و بخش خصوصی هستیم.

07 اسفند 1402
کد خبر : 35082
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج گفت: نمایندگان کنونی استان البرز در مجلس، علی‌رغم اهمیت ارتباط با اتاق کرج و حضور در جلسات شورای گفت‌وگو به‌منظور تعامل بیشتر با بخش خصوصی و پیگیری مطالبات آنها حضور بسیار کم‌رنگی در این جلسات داشتند.

پرهام رضایی در صدوپنجمین نشست شواری گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز با انتقاد از این موضوع، افزود: عمده مشکلات بخش خصوصی کشور از جمله استان البرز با بیش از ۴ هزار واحد تولیدی و صنعتی، معطوف به وضع قوانین خلق‌الساعه‌ای است که سالانه ضررهای میلیاردی را متوجه فعالان این عرصه می‌کند و طرح این موارد و مطالبه‌گری آن در مجلس شورای اسلامی می‌تواند به اصلاح یا حذف این قوانین مزاحم کمک کند؛ اما متأسفانه نمایندگان کنونی البرز در مجلس شورای اسلامی علی‌رغم عضویت در جلسات شورای گفت‌وگوی استان حضور بسیار کم‌رنگی در این نشست‌ها دارند.

وی تأکید کرد: به‌تبع عدم ارتباط پیوسته و مداوم نمایندگان در مجلس شورای اسلامی با فعالان بخش خصوصی موجب بی‌اطلاعی آنها نسبت به مباحث تخصصی و مشکلات حال حاضر بخش‌های بازرگانی، تولیدی و صنعتی استان شده است که امیدواریم در انتخابات پیش‌رو و با مشارکت فعالان بخش خصوصی افراد اصلح و مؤثر در حوزه اقتصادی را به نمایندگی از استان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داشته باشیم.

رئیس اتاق کرج در ادامه با اشاره به موفقیت استان در افزایش دو برابری رقم صادرات البرز در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته گفت: با این روند تا پایان سال جاری و در سایه تلاش و همت تولیدکنندگان، صنعتگران و تجار البرزی به هدف‌گذاری ارتقاء عدد صادرات سالانه استان به بیش از یک میلیارد دلار که مورد تأکید استاندار و دیگر مدیران حوزه اقتصادی است، دست می‌یابیم.

تلاش برای رفع ناترازی گاز در صنعت البرز با به‌روزرسانی تجهیزات و خط تولید

در ادامه این نشست مجتبی عبداللهی، استاندار البرز با اشاره به طرح مسئله عدم پرداخت به‌موقع مطالبات و معوقات شرکت‌های داروسازی و صنایع آرایش، بهداشتی و شوینده استان از سوی شرکت‌های توزیع و پخش، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا داروخانه‌های البرز، گفت: در این زمینه نیاز است که مشکلات مربوطه در نشستی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استان، رئیس اتاق کرج، واحدهای تولیدی و صنعتی طرح کننده مشکلات مذکور و دستگاه‌های اجرایی و مجموعه‌های خصوصی مرتبط به این حوزه برگزار شود.

وی در خصوص مشکلات پیش آمده برای برخی صنایع استان البرز در نتیجه قطعی گاز در روزهای گذشته که موجب وقفه در چرخه تولید این مجموعه‌ها شده است، گفت: بامداد روز چهارشنبه 25 بهمن‌ماه و به دلیل عملیات خرابکارانه تروریستی به قصد حذف ۴۰ درصد انتقال گاز کشور، چند منطقه خطوط لوله سراسری گاز ایران دچار مشکل شد و در نتیجه آن برای کنترل این شرایط مصرف گاز در استان‌های مختلف مدیریت شد که به‌موجب آن قطعی چندروزه جریان گاز در برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان را شاهد بودیم.

استاندار البرز با تأکید بر توجه مدیران استان به پیگیری مطالبات بخش خصوصی در زمینه ناترازی گاز استان در بخش صنعت گفت: در سطح ملی نیز به دنبال آگاهی از برنامه‌هایی هستیم که دولت برای رسیدن به پایداری در تأمین انرژی از جمله گاز مورد نیاز صنعت و تولید دارد.

عبداللهی تأکید کرد: با توجه به پراکندگی حضور صنایع در بخش‌های مختلف استان، مدیران شرکت گاز در سطح شهرستان‌های استان برای هرگونه تصمیم‌گیری در این مورد از جمله قطعی‌های مدت‌دار با شرکت گاز استان هماهنگ باشند و بدون اطلاع قبلی این کار صورت نگیرد.

وی در خصوص میزان مصرف گاز کشور در بخش‌های نیروگاهی گفت: 67 درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور از گاز تأمین می‌شود و وقتی این مهم به‌درستی صورت نمی‌گیرد، به‌ناچار از سوخت‌های جایگزینی مانند مازوت در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

استاندار البرز با این توضیح که در پیک مصرف در ایام سرد سال، روزانه به‌طور متوسط ۸۲۰ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه‌های کشور می‌شود، گفت: از این میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب روزانه سهم مصارف خانگی و تجاری می‌شود، به همین دلیل برای رفع ناترازی ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز که در این خصوص در طول یک روز با آن روبرو هستیم، به‌ناچار در بخش‌هایی مانند صنعت و یا نیروگاه‌ها مجبور به قطعی گاز می‌شویم.

 اهمیت به‌کارگیری روش‌های جایگزین برای تأمین انرژی برق صنایع البرز

وی در بخش دیگری تأکید کرد: در سال ۱۴۰۱ به دلیل گازرسانی به‌تمامی روستاهای البرز به استانی سبز در این زمینه تبدیل شدیم، اما مسئله اصلی ما رفع ناترازی گاز در حوزه صنعت است، باید با روش‌هایی مانند به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات و یا سیستم‌های موتورخانه‌ای کارخانه و واحدهای تولیدی، مصرف گاز در صنایع استان را مدیریت کنیم.

عبداللهی در ادامه با اشاره به دیگر مشکلاتی که در زمینه ناترازی برق و مصرف آن در بخش صنعت استان نیز وجود دارد، بیان کرد: استفاده از روش‌های جایگزین برای تأمین انرژی و در کنار آن نهادینه کردن فرهنگ کاهش مصرف دو راهکار مؤثر است، تا قبل از اتمام سال جاری و در دیگر نشست شورای گفت‌وگو مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی البرز در این زمینه را نیز بررسی خواهیم کرد.

موضوعات :
در همین رابطه