رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از حضور هیات اقتصادی ایران در اکوادور

سفر هیات اقتصادی ایران به اکوادور، زمینه‌ساز اتصال اقتصاد دو کشور

هیات 65 نفره بخش خصوصی ایران به سرپرسی فرهاد شریف، معاون بین الملل اتاق ایران، و در معیت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در سفر به کشورهای آمریکای لاتین روز چهارشنبه وارد اکوادور، سومین مقصد خود شد و با فعالان اقتصادی این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

04 شهریور 1395
کد خبر : 3521
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست اقتصادی اکوادور و ایران روز چهارشنبه در کیتو، پایتخت اکوادور، برگزار شد. هیات 65 نفره بخش خصوصی ایران به سرپرسی فرهاد شریف، معاون بین الملل اتاق ایران، و در معیت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در سفر به کشورهای آمریکای لاتین روز چهارشنبه وارد اکوادور شد و با فعالان اقتصادی این کشور دیدار و گفت و کو کرد. نشست های B2B فعالان بخش خصوصی دو کشور نیز پس از نشست اقتصادی برگزار شد.

در ابتدای این نشست که پس از امضای سه سند همکاری میان دو کشور برگزار شد، گیومه لانگ وزیر امور خارجه اکوادور  کشور خود را بسان بهشت دانسته و گفت: «طی سال های گذشته اکوادور پیشرفت های زیادی داشته و در مقابل تفکرات مخالف شکیبایی به خرج داده است.» او همچنین تاریخ ایران را مملو از مبارزه دانست و گفت: این کشور به رغم همه خصومت ها و تحریم ها در کل 50 سال گذشته استقلال خود را حفظ کرده است. علیرغم همه تهدیدها، ایران توانست در چارچوب سیاست هوشمندانه با احتمال مداخلات نظامی از سوی ابرقدرت ها مقابله کند.

همتای اکوادوری ظریف با بیان اینکه تفاهم نامه ای در زمینه های بهداشتی بین دو کشور امضا خواهد شد، افزود: ما به دنبال امضای تفاهم نامه ای در زمینه بانکی هستیم و مایلیم مکانیزم های لجستیکی مناسبی را برای افزایش حجم روابط تجربه کنیم. او گفت: در چارچوب تفاهم نامه تجاری و اقتصادی دو کشور، در شش ماهه اول سال2017 شاهد برگزاری کمیسیون مشترکی در تهران خواهیم بود.

گیومه لانگ با اشاره به امضای دو سند همکاری بانکی میان اکوادور و ایران گفت که در این میان، توافقنامه پرداخت بانکی میان دو کشور برای انجام تجارت با ایران بسیار اساسی بود و خوشحالیم که حالا مکانیزم مالی و شیوه های مناسب انجام تجارت میان دو طرف فراهم شده است.

لانگ تصریح کرد: امکان مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در بخش معدن اکوادور که از بخش های راهبردی دولت ما است و ایران در این زمینه توانمندی زیادی دارد، نیز در مذاکرات دو طرف بررسی شده و کیتو از حضور ایران در این بخش استقبال می کند.

وزیر امور خارجه اکوادور همچنین گفت که این کشور راه های جدیدی برای تجارت کالا با ایران را جستجو می کند و در این زمینه به دنبال برقراری یک خط مستقیم دریایی میان دو کشور است. لانگ گفت که در این زمینه دولت اکوادور نشست خوبی با مسوولان سازمان کشتیرانی ایران داشته است.

وزیر خارجه اکوادور امضای یادداشت تفاهم قرنطینه گیاهی را نیز به معنای غلبه بر موانع تجارت محصولات کشاورزی میان دو کشور دانست.

وی گفت: چشم انداز مناسبات اقتصادی با ایران برای ما بسیار مثبت است و دو کشور مصمم هستند اراده سیاسی خود را برای بهبود روابط در زمینه های اقتصادی و همکاری بخش خصوصی دو طرف نشان دهند.

لانگ، همچنین برگزاری همایش مشترک اقتصادی ایران و اکوادور با حضور فعالان اقتصادی دو کشور را بسیار مهم خواند و گفت که طرفین زمینه های استفاده از ظرفیت شرکت های ایرانی را در حوزه بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، خدمات فنی و مهندسی، درمان، نفت، پتروشیمی و معدن را بررسی می کنند که حتما به افزایش همکاری منجر خواهد شد.

بایه خو، مدیر اجرایی سازمان توسعه تجارت اکوادور، نیز طی سخنانی این کشور را مرکز فرصتها دانست و گفت: اکوادوربه عنوان کشور فرصت ها در سطح جهانی شناخته شده است. این کشور در سال های اخیر پیشرفت زیادی داشته و تولید ناخالص داخلی آن 100 میلیارد دلار است. از سال 2007 تا 2015، بیشترین جریان سرمایه گذاری در بخش معدن بوده است.

او ادامه داد: نسبت به تولید ناخالص داخلی، کاهش بدهی داخلی داشته ایم که حدود 28 درصد است. اکوادور یکی از اقتصادهای باثبات آمریکای لاتین محسوب می شود و نرخ تورم آن حدود 1.38 است.

بایه خو افزود: ما در اکوادور پایین ترین نرخ بیکاری در امریکای لاتین را با 4.3 درصد داریم و طی سال های اخیر، 1.6 میلیون نفر از اکوادوری ها نیز از زیر خط فقر خارج شده اند. مدیر اجرایی سازمان توسعه تجارت اکوادور با اشاره به سرمایه گذاری زیرساختی در این کشور گفت: دو فرودگاه را بازسازی کردیم و 329 میلیون دلار در این زمینه سرمایه گذاری شده است. سرمایه گذاری جاده ای نیز نزدیک به 8 میلیارد دلار بوده و این زیرساخت ها به ما اجازه می دهد که رقابت پذیری را در منطقه بالا ببریم.

بایه خو در پایان سخنانش آمادگی اکوادور برای جذب سرمایه های فعالان اقتصادی ایران و ایجاد فرصت برای بخش خصوصی را اعلام کرد.

لزوم فراهم کردن ارتباطات بانکی برای تسهیل همکاری بخش خصوصی و بخش دولتی دو کشور

در ادامه این نشست محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران ضمن مشابه دانستن دیدگاه های ایران و اکوادور در مجامعی همچون سازمان ملل متعهد و جنبش عدم تعهد، اظهار کرد: هر دو کشور بر استقلال ملت ها و احقاق حقوق ملت های تحت ستم و مشارکت سازنده همه کشورها در ساختن آینده نظام بین الملل که مبتنی بر عدالت و صلح باشد، تاکید دارند. در حوزه اقتصادی ایران و اکدوادور روابط مثبت و سازنده ای داشته اند. در بخش خصوصی آمادگی داریم در همه حوزه ها با همکاران اکوادوری خود وارد تلاش مشترک برای توسعه شویم.

او ضمن اشاره به موقعیت ویژه جغرافیایی ایران افزود: ایران می تواند زمینه خوبی برای ورود اکوادور به بازارهای خاورمیانه و آسیای میانه باشد. کشور ما می تواند مسیر ترانزیتی امنی برای فعالان اقتصادی اکوادور فراهم کنم تا به بازارهای 400 میلیونی منطقه ما وارد شوند. ظرف گفت: به همین دلیل مسئولین کشتی رانی ایران را همراه آورده ایم که امکان برقراری خطوط مستقیم کشتی رانی بین ایران و اکوادور  را فراهم کنند.

ظریف تصریح کرد: ایران با داشتن یکی از منابع انسانی در منطقه می تواند زمینه همکاری مشترک برای تولید در ایران و صادرات آن را فراهم کند. ایران از نظر فارغ التحصیلان در رشته های مختلف مهندسی در وضعیت فوق العاده خوبی قرار داد و این می تواند زمینه همکاری خوبی میان دو طرف اینجاد کند.

وزیر امور خارجه کشورمان، فراهم کردن ارتباطات بانکی برای تسهیل همکاری بخش خصوصی و بخش دولتی دو کشور را بسیار بااهمیت دانسته و گفت: در این نشست نمایندگان بانک مرکزی حضور دارند تا بتوانند با همکاران خود ارتباطات بانکی را برقرار کنند. با به توافق رسیدن در حوزه هسته ای و اجرایی شدن برجام، ممنوعیت ها و محدودیتهای بانکی به کنار رفته و می توانیم از طریق ایجاد شبکه موثر ارتباطات بانکی به همکاری های گسترده بخش خصوصی دو کشور کمک کنیم.

لزوم اتصال اقتصاد دو کشور به هم

در پایان فرهاد شریف، معاون بین الملل اتاق ایران روابط سیاسی خوب بین دو کشور را پشتوانه ای برای روابط اقتصادی دانست و گفت: آمارها نشان می دهد کشورهای توسه یافته تمایل زیادی به سرمایه گذاری در کشورهای یکدیگر دارند. لذا کشورهای در حال توسعه باید با دقت فرصت های همکاری و سرمایه گذاری مشترک را دنبال کنند. این باعث می شود که هم دو کشور در تلاطمات کمتر آسیب ببیند و هم قدرت چانه زنی هر دو اقتصاد افزایش می یابد.

شریف تاکید کرد: هدف ما این است که حتما اقتصاد اکوادور و ایران به هم متصل شود و روابط سیاسی خوب سرمایه بزرگی برای این توسعه خواهد بود.

او سپس به ارائه توضیحاتی درباره ایران و فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی کشورمان پرداخت و از فعالان بخش خصوصی اکوادور برای سرمایه گذاری در ایران دعوت کرد. او گفت: صنعت پتروشیمی 60 میلیون تن ظرفیت دارد و تولیدات آن 45 میلیون تن است. صنعت خودرو نیز از قدمت 50 ساله برخوردار است و تولید سه میلیون خودرو برای مورد هدف قرار دادن بازار منطقه جزو برنامه است.

هیات اقتصادی ایران در ادامه سفر خود به کشورهای شیلی، بولیوی و ونزوئلا سفر خواهد کرد. این هیات پیش از اکوادور، به کوبا و نیکاراگوئه سفر کرده بود.

در همین رابطه