رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

از سوی معاونت کسب‌وکار اتاق ایران

نشست آموزشی آشنایی با ضوابط و قواعد مبدأ موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا برگزار شد

دوره آموزشی «آشنایی با ضوابط و قواعد مبدأ موافقت‌­نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا» به‌صورت ویدئو کنفرانس از سوی معاونت کسب‌وکار اتاق ایران برگزار شد.

24 آبان 1399
کد خبر : 35305
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
دوره آموزشی «آشنایی با ضوابط و قواعد مبدأ موافقت‌­نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا» به‌صورت ویدئو کنفرانس از سوی معاونت کسب‌وکار اتاق ایران برگزار شد.

ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران. عکس: بهاره تقی‌آبادی.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای واحدهای صادرکننده گواهی مبدأ، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت کسب‌وکار اتاق ایران است و در همین راستا،این دوره آموزشی پیرو تصمیمات چهارمین جلسه­ کارگروه ملی امور گمرکی در اجرای قانون موافقت‌نامه­ موقت تشکیل منطقه­ آزاد تجاری فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه­ اقتصادی اوراسیا در محل دفتر همکاری­ های بین‌­الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران، به‌صورت ویدئو کنفرانس و با مشارکت تمامی اتاق‌­های بازرگانی شهرستان­‌ها برگزار شد.

در این نشست تخصصی آموزشی، علی زاهد طلبان، استاد مدعو از طرف مؤسسه­ مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضوابط و قواعد مبدأ موافقت­نامه­ موصوف را از طریق ارائه­ آموزشی مورد تجزیه‌وتحلیل قرارداد.

او با تشریح روندهای حاکم بر اقتصاد و تجارت جهانی، روند رشد موافقت‌­نامه‌­های تجاری در پنجاه سال اخیر را یادآور شد و سپس به نقش روزافزون تجارت درون منطقه‌ای پرداخت. توضیح اهمیت قواعد مبدأ در جهان معاصر و دامنه کاربرد آن، شناخت نظام هماهنگ طبقه‌بندی و توصیف کالا و معرفی معیارهای عمومی برای تعیین قواعد مبدأ از دیگر سرفصل‌هایی بود که توسط زاده طلبان در مورد آن‌ها بحث و بررسی شد.

در ادامه، زاهد طلبان ضمن مروری بر ضوابط قواعد مبدأ موافقت‌نامه ایران و اوراسیا، بر برخی مواد مهم قواعد مبدأ موافقت‌نامه یادشده و نیز قواعد و معیارهای احراز مبدأ کالا تأکید کرد.

زاهد طلبان همچنین مصادیق کالاهایی را که به‌طور کامل تولیدشده یا به‌دست‌آمده‌اند و همچنین نحوه محاسبه محتوای ارزش‌افزوده و نیز ارزش مواد فاقد مبدأ در چارچوب این موافقت‌نامه را تشریح کرد.

در این دوره آموزشی همچنین دستورالعمل تکمیل فرم گواهی مبدأ و جزئیات مرتبط با نحوه تکمیل فرم، الزامات حفظ سوابق و برخی توصیه‌های کاربردی به­طور عمومی موردبررسی قرار گرفت و نکات لازم به شرکت‌کنندگان در دوره یادآوری و سپس نشست مجازی پرسش و پاسخ برگزار شد.

در همین رابطه