رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

جمال رازقی جهرمی در نشست شورای گفت‌وگوی استان فارس مطرح کرد

بسته جدید ارزی، قفل صادرات و واردات را باز می‌کند

صادرات و واردات، رئیس اتاق شیراز در نشست شورای گفت‌وگوی استان فارس، توافق‌های اخیر وزارت صنعت و بانک مرکزی برای آزاد شدن واردات در مقابل صادرات، تهاتر و واردات بدون انتقال ارز را در باز شدن قفل صادرات و واردات مؤثر دانست.

25 آبان 1399
کد خبر : 35309
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با اشاره به توافق‌های اخیر وزارت صنعت و بانک مرکزی گفت: با این توافق‌ها در زمینه آزاد شدن واردات در مقابل صادرات، تهاتر و واردات بدون انتقال ارز قفلی که بانک مرکزی به صادرات و واردات کشور زده بود برداشته می‌شود.

جمال رازقی جهرمی در چهل و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس افزود: از مدت‌ها قبل اتاق بازرگانی به‌عنوان شاکله بخش خصوصی کشور پیشنهاد‌هایی برای جلوگیری از بحران اقتصادی به دولت و بانک مرکزی ارائه کرد ولی متأسفانه بانک مرکزی انجام نداد که امید داریم با این توافق انجام شده گشایش‌های خوبی در حوزه اقتصاد کشور انجام شود و با توجه به تحولات خارجی انتظارات خوبی در جهت رفع تحریم‌ها داریم.

رازقی جهرمی اظهار کرد: واقعیت این است که کشور نیاز به سرمایه‌گذاری و ارتباط خارجی دارد و قفل شدن نظام بانکی و قطع ارتباطش با دنیای خارج هزینه‌های بزرگی روی دست بخش خصوصی گذاشته است و تأمین مواد اولیه، قطعات و ماشین‌آلات موردنیاز کارخانه‌ها معضلی است که با بحث قراردادهای خارجی حل می‌شود.

رئیس اتاق شیراز با بیان اینکه مقاومت مردم ایران ستودنی است و کسی هم توصیه نمی‌کرد که در این دوران زورگویی تسلیم شویم و مردم، بخش خصوصی و دولت‌مردان مقاومت کردند، اضافه کرد: امیدواریم که از این به بعد با تدبیری که اندیشیده می‌شود گره‌های اقتصاد کشور گشوده و راه برای سرمایه‌گذاری، رونق تولید، اشتغال و جهش تولید باز شود زیرا پاشنه آشیل اقتصاد کشور تولید است.

او با اشاره به اینکه تا اول مهر امسال، تعداد 65 کارت بازرگانی در استان فارس تعلیق شده است، گفت: از این تعداد 19 کارت حقوقی و 46 کارت حقیقی بوده‌اند و عمدتاً به‌واسطه مشکلات مربوط به پیمان‌سپاری ارزی تعلیق شده‌اند.

تلاش‌های زیادی برای صنعتی شدن استان فارس صورت گرفته است

استاندار فارس نیز در این نشست گفت: باید از مردم ایران تشکر کنیم که سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه تاریخ را تحمل کردند و با مقاومت جانانه خود در این جنگ اقتصادی به پیروزی نزدیک شدند و مرحله اول آن این است که کسی که عناد و دشمنی زیادی با ملت ایران داشت نتوانست دوباره بر مسند ریاست جمهوری آمریکا بنشیند.

عنایت‌الله رحیمی با بیان اینکه عدم رأی آوری ترامپ را در آمریکا یک فرصت برای آنان تلقی می‌کنیم، اظهار کرد: همه دولتمردان باید با تکیه و تأکید بر تولید داخلی و افزایش توان داخلی از ضربه‌پذیری اقتصاد کشور بکاهند تا پس‌ازاین تابع شرایط تحمیلی نباشیم.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس افزود: لازمه پیروزی در جنگ اقتصادی پیروی از منویات مقام معظم رهبری و پیگیری اقتصاد مقاومتی برای قدرتمند شدن در اقتصاد و تنوع‌بخشی به تولیدات کشور است.

او با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، استان فارس دارای یک واحد پالایشگاه، یک واحد سیمان و چند واحد صنعتی دیگر بود، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ‌گونه صنعت مادر در این استان وجود نداشت اما هم‌اکنون سه واحد صنعتی فولاد، بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم و بزرگ‌ترین کارخانه کربنات سدیم را در استان احداث شده و آغاز به کار کرده‌اند و تعداد کارخانه‌های سیمان استان نیز به 11 واحد افزایش یافته است.

استاندار فارس تصریح کرد: برای صنعتی شدن این استان تلاش‌های زیادی صورت گرفته و موفقیت‌های فراوانی نیز به دست آمده است که باید با شدت بیشتری پیگیری شود.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه الکل تولیدشده در استان فارس باید ابتدا در اختیار تولیدکننده‌های مواد ضدعفونی‌کننده استان قرار گیرد، گفت: دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و شهرداری‌ها موظف‌اند از تولیدات استان در زمینه مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنند.

او با بیان اینکه تولید الکل در این استان به حدود سه تا چهار برابر افزایش یافته است، افزود: در ابتدای شیوع کرونا میزان تولید مواد ضدعفونی‌کننده اندک بود که با حمایت مدیریت استان و ازخودگذشتگی تولیدکنندگان بخش خصوصی، این کمبود جبران شد.

او ادامه داد: در زمینه ارائه مجوزهای لازم از وزارت بهداشت به تولیدکنندگان مواد ضدعفونی‌کننده، مدیریت استان فارس حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان صورت خواهد داد و پیگیری برای تفویض این اختیارات به دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز تداوم خواهد یافت.

 کشور نیازمند دور زدن خود تحریمی‌ها است

در ادامه رئیس مجمع نمایندگان استان فارس هم گفت: ما امروز نیازمند دور زدن خود تحریمی‌ها هستیم زیرا در این شرایط غیرعادی، مکانیسم‌های بسته و انحصاری و پر از موانع نه‌تنها مؤثر نیست بلکه بسیار ناپسند و ناشایست است.

ابراهیم عزیزی اظهار کرد: مسیری که در پیش روی استان فارس است مسیر رو به رشدی است البته باید تلاش شود که مطالب و موضوعاتی که در جلسات گفته و مطرح می‌شود و به تصمیم‌گیری می‌رسد ضمانت اجرا داشته باشد و حوزه‌های اجرایی مصمم بر اجرای آنها شوند. 

او با بیان اینکه امروز تولید نیازمند حمایت همه دستگاه‌های اجرایی است و واحدهای تولیدی باید این اعتماد و اطمینان را داشته باشند که همه پشتیبان آنها هستند و موانع را از سر راهشان برمی‌دارند که با اعتمادبه‌نفس مسیر را ادامه دهند، افزود: برخی موضوعات و مسائلی تولیدکنندگان قطعاً در خود استان قابل‌حل است  و مجمع نمایندگان فارس نیز در خدمت مجموعه مدیران دستگاه‌های اجرایی هستند.

عزیزی با بیان اینکه ما امروز نیازمند دور زدن خود تحریمی‌ها هستیم زیرا در این شرایط غیرعادی، مکانیسم‌های بسته و انحصاری و پر از موانع نه‌تنها مؤثر نیست بلکه بسیار ناپسند و ناشایست است، عنوان کرد: ما یک کشور مرکزگرا هستیم و کمتر حاضر می‌شویم اختیارات را به مدیران استانی و شهرستانی تفویض کنیم. چه دلیلی دارد که در این شرایط غیرعادی همه اختیارات در تهران متمرکز باشد و فکر کنیم که کشور فقط باید در تهران اداره شود.

او با تأکید بر اینکه این واقعیت‌ها را باید بپذیریم و در جهت رفع آن اقدام کنیم تأکید کرد: مجموعه دولت این ادعا را دارد که ما اختیارات را در زمینه مقابله با کرونا واگذار کردیم و ستاد کرونا استان برای همین شکل گرفت که تصمیم بگیرد و دستگاه‌‌های اجرایی اقدام کنند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه این مجمع آمادگی دارد که برای پیگیری موضوعات در وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف حاکمیتی همراه دستگاه‌های اجرایی باشد گفت: با این روندی که پیش می‌رویم نیازمند یک تجدیدنظر در ضمانت اجرایی تصمیمات، رفع موانع برای واحدهای تولیدی و توجه ویژه به مزیت‌هایی استان فارس هستیم زیرا استان فارس با توجه به مزیتی که دارد می‌تواند قطب جنوب کشور باشد. 

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با تأکید بر اینکه اگر نگاهمان را تغییر دهیم، خود تحریمی‌ها را کنار بگذاریم، تصمیماتمان ضمانت اجرایی داشته باشد و هم‌افزایی و مشارکت جمعی داشته باشیم مطمئناً می‌توانیم بر همه مشکلات فائق بیایم، افزود: مجمع نمایندگان فارس به شکل ویژه حامی بخش خصوصی است و معتقدیم که با کمک بخش خصوصی و حمایت از سرمایه‌گذار می‌توان کشور را اداره کرد.

در ادامه این جلسه دستور جلسه اول با موضوع بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده مطرح شد که در این موضوع فعالان اقتصادی استان ازجمله مشکلات خود را عدم تأمین الکل از داخل استان، تولید مواد ضدعفونی‌کننده توسط کارخانه‌های تولید الکل بدون داشتن مجوز، واردات بی‌رویه این محصولات از سایر استان‌ها باوجود مصوبه شورای برنامه‌ریزی با موضوع تأکید بر استفاده از محصولات داخلی استان، محدود بودن توزیع به داروخانه‌ها و لوازم پزشکی و طولانی بودن تخصیص حواله الکل به کارخانه‌ها عنوان کردند.

دستور جلسه دوم با موضوع تداخل صنف عکاسان، فیلم‌برداران و فروشندگان لوازم عکاسی با خدمات ارائه شده توسط مرکز پلیس+10 و دفاتر پیشخوان در عکاسی نیز مطرح شد.

در این موضوع نیز فعالان اقتصادی مشکلاتی ازجمله ایجاد تداخل صنفی میان اتحادیه عکاسان، فیلم‌برداران و فروشندگان لوازم عکاسی با دفاتر پیشخوان و پلیس +10 در رسته عکاسی و عدم مشخص نبودن شرح وظایف شغلی دفاتر پیشخوان دولت را ارائه کردند.

همچنین موضوع نحوه تأمین ارز حاصل از صادرات جهت ورود تایر(متوسط و بزرگ) ماشین‌آلات معدنی با قدرت 140 اسب بخار به بالا به‌عنوان پیش دستور سوم مطرح شد که بخش خصوصی استان عمده مشکلات در این زمینه را عدم تخصیص ارز حاصل از صادرات  جهت ورود تایرهای ماشین‌آلات معدنی، عدم تخصیص ارز حاصل از صادرات مواد معدنی(خام یا نیمه فرآوری یا فرآوری کامل شده) به واردکنندگان تایر یا سایر قطعات موردنیاز ماشین‌آلات معدنی و عدم وجود فرآیند اختصاص ارز از دو محل فوق‌الذکر را مطرح کردند.

موضوعات :
در همین رابطه