رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاح مجتمع قضایی دعاوی تجاری

تشکیل دادگاه تخصصی تجاری، خواسته بخش‌خصوصی بوده است

مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری با حضور رئیس اتاق ایران و معاونان رئیس‌کل دادگستری تهران افتتاح شد. در این نشست امیررضا دهقانی‌نیا، سرپرست این مجتمع قضایی گفت: ما در این مجتمع تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در حل دعوای تجاری بهره بگیریم.

26 آبان 1399
کد خبر : 35334
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری با حضور غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و معاونان دادگستری تهران افتتاح شد.

غلامحسین شافعی، صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاح مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری گفت: دادگاه‌ تجاری براساس توصیه مقام معظم رهبری، تشکیل شده است. حمایت از رونق تولید و حمایت مادی، معنوی، قضایی و حقوقی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی اولویتی است که در سال جدید از سوی مسئولان قوه قضائیه بر آن تأکید شده است.

شافعی اظهار داشت: رئیس قوه قضائیه، بارها در رابطه با تولید و مسائل اقتصادی به حمایت‌های قضائی از تولیدکنندگان اشاره و اعلام کرده‌اند موانعی که موجب کندی تولید می‌شود، باید احصا و برداشته شوند. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تمام امکانات به کمک این مجتمع تجاری خواهد آمد و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

به گفته شافعی، تشکیل دادگاه تجاری یکی از خواسته‌های بخش خصوصی بوده که بارها از سوی فعالان اقتصادی مطرح‌شده و مورد تأکید این بخش بوده است. به لحاظ تخصصی بودن موضوعات مطروحه در خصوص دعاوی تجاری و جهت تسریع رسیدگی به پرونده‌های تجاری که سهم مهمی در اقتصاد کشور دارند، ایجاد این دادگاه‌ها ضروری بوده است.

در ابتدای این مراسم، یحیی جعفری، رئیس‌کل محاکم عمومی و انقلاب تهران با اشاره به اهداف تأسیس مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری گفت: این مجتمع در راستای کمک به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و یاری‌رساندن به امر جهش تولید متشکل از واحدهای صلح و سازش، اداره ارشاد، شعبه بدوی، شعبه تجدیدنظر و نهاد داوری با حضور قضات شایسته و مجرب افتتاح می‌شود.

جعفری گفت: با توجه به اینکه قانون آیین دادرسی تجاری هنوز تصویب نشده است لذا صلاحیت‌هایی که برای مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری در نظر گرفته‌شده در قالب دستورالعمل‌هایی ازجمله قراردادهای خریدوفروش میان شرکت‌های تجاری در بسترهای سنتی و الکترونیکی خواهد بود.

به‌گفته او شرط رسیدگی به دعاوی در مجتمع قضایی تخصصی تجاری آن است که طرفین دعوی در زمره شرکت‌های تجاری باشند، همچنین مباحث داوری نیز در این مجتمع پیگیری خواهد شد.

رئیس‌کل محاکم عمومی و انقلاب تهران تصریح کرد: در مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری علاوه‌بر تخصص‌گرایی و سرعت رسیدگی به دعاوی، مقوله کیفیت نیز مدنظر است و در همین راستا در این مجتمع از قضات نخبه آشنا با مسائل حقوقی استفاده خواهد شد.

در ادامه مراسم افتتاح اسماعیل حسن‌زاده، رئیس حوزه ریاست دادگستری تهران هم گفت: ما در دادگستری تهران در حوزه‌های مختلف برای کمک به بخش‌های مختلف کشور، مجتمع‌های ویژه قضایی دایر کرده‌ایم و این روند ادامه خواهد داشت، مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری نیز که امروز افتتاح شد با درخواست فعالان اقتصادی تأسیس‌شده است.

حسن‌زاده با اشاره به وضعیت محیط کسب‌وکار در ایران و رتبه ایران در این حوزه با توجه به شاخص‌های اعلام‌شده زا طرف بانک جهانی گفت: افتتاح مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری گامی در جهت ارتقا محیط کسب‌وکار در کشور ما در قالب شاخصه‌های بانک جهانی خواهد بود.

حسن‌زاده ادامه داد: راه‌اندازی دادرسی مجازی و الکترونیک برای رسیدگی به دعاوی شرکت‌های تجاری خارجی فعال در کشور ما در مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری دنبال خواهد شد.

رئیس حوزه ریاست دادگستری تهران تأکید کرد: مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری با سه شعبه آغاز به کار می‌کند و به‌هیچ‌وجه پرونده‌های راکد مجتمع‌های قضایی دیگر به این مجتمع ارجاع نخواهد شد. این حوزه کار خود را از صفر شروع خواهد کرد، برای همین از فعالان حوزه کسب‌وکار دعوت می‌کنیم تا برای صلاحیت‌های این مجتمع به ما ایده بدهند.

حسن‌زاده تصریح کرد: در مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری از قضات نخبه‌ای که به حوزه اقتصاد تسلط دارند استفاده می‌شود؛ همچنین این مجتمع طلیعه‌ای برای رسیدگی به دعاوی تجاری در کشور است که ضامن سه مؤلفه سرعت، دقت و امنیت مبادلات اقتصادی و تجاری در کشور خواهد بود.

بعد از آن امیررضا دهقانی‌نیا، سرپرست مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری درباره افتتاح این مجتمع گفت: ما در این مجتمع نهاد داوری را با حداکثر ظرفیت فعال خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در حل دعوای تجاری بهره می‌گیریم.

او تصریح کرد: در مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری تلاش خواهیم کرد با استفاده از ظرفیت قانونی حقوق تجارت ضمن پایین آوردن زمان رسیدگی و افزایش دقت، همه جوانب مرتبط با موضوعات حقوقی و قضایی شرکت‌های تجاری داخلی و شرکت‌های خارجی فعال در کشور را مورد رسیدگی قرار دهیم.

موضوعات :
در همین رابطه