رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

ریگی‌ میرجاوه با اشاره به سفر هیات اقتصادی زاهدان به پاکستان

تجارت مرزی ایران و پاکستان ظرفیت بالایی در توسعه مناسبات اقتصادی 2 کشور دارد

ریگی‌ میرجاوه، رئیس اتاق زاهدان که در راس هیاتی تجاری برای شرکت در هشتمین کمیسیون مشترک مرزی سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان به این کشور سفر کرده است، می‌گوید: تجارت آزاد و ترجیحی، تهاتر کالا، ترانزیت و ویزای تجاری از جمله مسائل بررسی شده در این کمیسیون بوده است.

28 آبان 1399
کد خبر : 35350
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق زاهدان در راس هیاتی تجاری برای شرکت در هشتمین کمیسیون مشترک مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان به این کشور سفر کرد. در این این هیات ماندانا زنگنه، معاون اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان نیز هیات اقتصادی اتاق زاهدان را همراهی کرده است.

عبدالحکیم ریگی‌ میرجاوه، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در مورد این سفر می‌گوید: این سفر دستاوردهای خوبی در حوزه روابط تجاری میان ایران و پاکستان داشت. در این نشست مباحثی درباره تجارت آزاد با پاکستان، بازنگری در تعرفه ترجیحی و وضعیت ترانزیت ویزای تجاری عنوان شد. همچنین تهاتر کالا میان دو کشور مورد توجه بود.

او ادامه می‌دهد: پس از بحث و بررسی مسائل و مشکلات مربوط به تجارت دو کشور و دو استان هم‌جوار در دو سوی مرز راهکارهای لازم ارائه شد، اینکه بتوان از زمینه‌های موجود برای توسعه و گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری بانکی را بررسی کرده و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود.

او تصریح می‌کند: تجارت مرزی میان دو کشور اهمیت بالایی دارد و دو استان هم‌جوار ایران و پاکستان در توسعه صادرات نقش اصلی ایفا می‌کنند.

او درباره مرزهای می‌گوید: با توجه به اهمیت مرز ریمدان-گبد مقرر شد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت این دو مرز در دو طرف مرز توسعه ‌یافته و دو استان همزمان این مرز را فعال کنند. برای فعالیت مرزهای کوهک-پنجگور و پیشین-مند هم مقرر شد پیگیری‌های لازم توسط طرفین طی دو ماه آینده انجام شود و نتیجه آن به دیپلمات‌های طرفین اعلام شود.

درباره وضعیت گمرک میان دو کشور ریگی‌میرجاوه می‌گوید: مقرر شد تخلفات گمرکی و تعرفه توجیهی PTA پس از طرح خواسته تجار از طریق مراجع ذی‌ربط کشوری پیگیری و نتیجه را اعلام کنند. همچنین ساعت کار گمرکات تفتان-میرجاوه، ریمدان –گبد، پیشین –مند و کوهک-پنجگور با هدف تسریع فرایندهای تجاری و کاهش اتلاف وقت میان دو استان به مدت سه ماه افزایش یابد. انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان برای بازاریابی و توسعه تجارت فی‌مابین طی سه ماه آینده توسط اتاق‌های بازرگانی دو استان از موضوع‌های دیگر بود.

ریگی‌ میرجاوه معتقد است: پیگیری برای ایجاد معبر جدید از منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه به کشور پاکستان با هدف تسهیل تردد کالا هم ازجمله تفاهمی بود که در بخش تجاری و بازرگانی به تصویب طرفین رسید. همچنین در این نشست قرار شد در پارکینگ‌های NLC تفتان، پکمچ و پدک برای رانندگان ترانزیتی امکانات رفاهی ایجاد شود و در حوزه بانکی هم تمهیداتی برای احیا روابط بانکی میان دو کشور اتخاذ شود.

او ادامه می‌دهد: ایجاد گیت‌های جداگانه تجار در گمرکات تردد سریع کامیون‌های ایرانی حامل مواد فاسدشدنی در مبادی مرزی، رفع مشکلات سوختی کامیون‌ها، افزایش بازار محوری مسیر راه‌آهن تفتان -کویته از 16 به 22 تن ازجمله تفاهم‌های این حوزه بود و طرف پاکستانی هم درخواست‌هایی برای ایجاد مسیرهای ریلی چابهار به گوادر، کشتیرانی بندرعباس-چابهار-گوادر-کراچی و بالعکس به همراه احیا خط هوایی کراچی-کویته-زاهدان-چابهار-کراچی-کویته-زاهدان-مشهد را عنوان کرد که قرار شد این خواسته در کشور مطرح و بررسی شود.

به گفته او برای تهاتر برخی کالاها میان ایران و پاکستان نیز در جریان این سفر تعیین تکلیف شده است.

کمیته مشترک مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان براساس اجلاس مشترک دو کشور هرساله در یکی از دو استان به‌صورت نوبتی برگزار می‌شود.

قرار است اجلاس مشترک تجاری مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان مهرماه سال آینده به میزبانی زاهدان برگزار شود.

در همین رابطه