رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

مهدی بخشنده در جلسه شورای گفت‌وگوی قزوین

اتکا به توان داخل ما را از چالش‌های اقتصادی عبور می‌دهد

‌مهدی بخشنده، رئیس اتاق قزوین در جلسه شورای گفت‌وگوی این استان با اشاره به مسائل و مشکلاتی که در حوزه اقتصاد وجود دارد، گفت: استفاده از توانمندی بخش خصوصی و اتکا به توان تولید داخلی می‌تواند به عبور از چالش‌های اقتصادی منجر شود.

01 آذر 1399
کد خبر : 35386
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین گفت: با اتکا به توان داخلی و رفع موانع تولید قادریم با کمک بخش خصوصی توانمند از چالش‌های اقتصادی به‌سلامت عبور کنیم.

‌مهدی بخشنده در شصت و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قزوین افزود: با اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در کشور رخ داده و تشدید تحریم‌ها باید باور کنیم که در صورت اتکا به توان داخلی و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های کشور می‌توانیم بسیاری از چالش‌ها را پشت سر بگذاریم.

رئیس اتاق قزوین گفت: بدون شک اقتصاد ایران پس از کرونا دچار تحول اساسی خواهد شد ولی امروز اگر بتوانیم با برخی فعالیت‌های کارشناسی دنبال راهکارهای عملی باشیم قادریم از چالش‌ها عبور کنیم.

بخشنده اضافه کرد: قزوین از استان‌های صنعتی است و با داشتن دو نماینده قوی در کمیسیون صنایع می‌تواند فرصت خوبی برای رفع موانع تولید در اختیار ما قرار دهد و امیدواریم از این ظرفیت هم استفاده منطقی داشته باشیم.

او گفت: در شرایطی که بیش از 75 درصد اقتصاد کشور در چرخه تولید است اگر بتوانیم موانع این بخش را برداریم بدون شک این ظرفیت بیشتر می‌شود.

بخشنده اضافه کرد: درخواست بازنگری در برخی مواد قانونی می‌تواند راهگشا باشد برای نمونه برخی واحدهای ارزی در بانک‌ها رویه مختلفی دارند و نگاه به فعالان اقتصادی متفاوت است که موجب می‌شود بسیاری از کارها معطل شود لذا پیشنهاد می‌شود در استان نماینده رابط حوزه ارزی داشته باشیم تا ارتباط مستقیم با بانک مرکزی برقرار شود.

رئیس اتاق قزوین همچنین تشکیل کمیته مشورتی استانی برای بررسی مصادیق کالاهای ایرانی که از خارج وارد می‌شود را خواستار شد و گفت: در قانون بر استفاده حداکثری از توان تولید داخلی تأکید شده اما در عمل مشکلات جدی داریم.

در ادامه معاون اقتصادی استانداری قزوین گفت: جریانات سیاسی نباید ما را از خدمت به مردم بازدارد و در این شرایط استقبال از تولیدکننده و سرمایه‌گذاران عزم جدی مدیران استان است.

عیسی قبادی اظهار کرد: اگر بخواهیم اشتغال و تولید رونق بگیرد باید بتوانیم سرمایه‌گذاران را به‌خوبی در استان جذب کنیم و موانع پیش روی آنها را برداریم در غیر این صورت استان‌های دیگر به‌راحتی آن‌ها را به سمت خود برده و ما از این فرصت بازمی‌مانیم.

قبادی گفت: خوشبختانه اتاق قزوین با تجربه و توانمندی بالایی که دارد پای‌کار است و می‌تواند بازوی دولت باشد و در اتخاذ تصمیمات درست و رفع موانع تولید به ما کمک کند.

معاون اقتصادی استانداری قزوین یادآور شد: باید از سرمایه‌گذار حمایت کرده و به استقبالش برویم و خود مدیران گره‌گشای مشکلات آنها باشند تا سرمایه‌گذار از آمدن به قزوین احساس آرامش کند.

در این نشست، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز گفت: دولت‌ها باید با رفع موانع و تسهیل در روند کارها، حامی جدی کارآفرینان باشند تا تولیدکننده هیچ دغدغه‌ای جز تولید کالا داشته باشند.

لطف‌الله سیاهکلی اظهار کرد: باید دولت را متقاعد کنیم تا تصدی‌گری در امور غیرضروری را به مردم و بخش خصوصی واگذار کند تا با کوچک شدن خود به پویایی و چابکی بخش اجرایی کمک شود.

او افزود: دولت بسیار فربه شده و هنوز بسیاری از کارهایی که می‌توانستیم به بخش خصوصی واگذار کنیم معطل مانده و در برخی موارد هم بد عمل کرده‌ایم و این مقاومت امروز دیگر منطقی نیست.

سیاهکلی اظهار کرد: به‌ویژه در حوزه اقتصاد باید همه کارها به بخش خصوصی واگذار شود و دولت فقط سیاست‌گذاری و نظارت کرده و با تعریف یک سیستم تنظیمی منطقی با ترکیبی از بخش خصوصی و دولتی به چابک سازی بدنه اجرایی کمک کند.

او تصریح کرد: چرا در تنظیم گوشت و مرغ و تخم‌مرغ و میوه همچنان دولت و سازمان صمت تصمیم می‌گیرد درحالی‌که بخش خصوصی توانمندی داریم که قادرند به‌خوبی این وضعیت را کنترل کنند.

سیاهکلی گفت: باید با روان‌سازی امور کاری کنیم که تولیدکننده هیچ دغدغه و نگرانی جز تولید نداشته باشد اما امروز این‌گونه نیست و موانع زیادی در این راه وجود دارد.

او افزود: سیاست باید با روان‌سازی امور اجرایی به‌طورجدی حامی اقتصاد باشد نه اینکه خودش کار اقتصادی کند و رقیب بخش خصوصی شود و کارها معطل بماند.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس گفت: سیاست‌گذار باید جدای از حوزه اقتصاد از بخش خصوصی حمایت کند تا کارها شتاب گیرد.

سیاهکلی اضافه کرد: امروز باید باور کنیم هر سرمایه‌گذاری که می‌توانسته به خارج از مرزها رفته و سود کلان داشته باشد اما در کشور مانده و با همه سختی‌ها و مشکلاتی که ما مدیران برایش ایجاد کرده‌ایم به فکر تولید بوده، یک انسان شریف، مؤمن و دوستدار نظام اسلامی است که باید در مقابلش تعظیم کنیم و قدردان وی باشیم نه اینکه به انحای مختلف مانع کار تولیدش شویم.

او گفت: دولت‌ها امروز حامل اقتصاد هستند نه حامی آن لذا تا زمانی که این رویکرد تغییر نکرده نمی‌توان به جهش و رونق تولید و رونق اقتصادی امیدوار بود.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین از شورای گفت‌وگو به‌عنوان محلی مناسب برای شناسایی و حل مشکلات تولیدکنندگان یاد کرد و گفت: خوشبختانه با رویکرد خوبی که در نحوه اداره این جلسات دیده می‌شود شاهد طرح مشکل و نیز ارائه راهکار در جلسات شورای گفت‌وگو هستیم که این روند می‌تواند به حل چالش‌ها کمک کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس برای پیگیری موانع راه تولید و مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان اعلام آمادگی کامل کرد.

موضوعات :
در همین رابطه