رادیو مجازی اتاق ایران: 27 بهمن 1403

هوش تجاری چیست و چه کاربردی دارد؟

هوش تجاری به مجموعه‌ای از مهارت‌ها، فناوری‌ها و برنامه‌های کاربردی اطلاق می‌شود که به‌ منظور جمع‌آوری، یکپارچه‌سازی، تجزیه ‌و‌ تحلیل و ایجاد دسترسی به انباره ‌های داده سازمان مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

06 شهریور 1395 - 13:32
کد خبر : 3564
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هوش تجاری به مجموعه‌ای از مهارت‌ها، فناوری‌ها و برنامه‌های کاربردی اطلاق می‌شود که به‌ منظور جمع‌آوری، یکپارچه‌سازی، تجزیه ‌و‌ تحلیل و ایجاد دسترسی به انباره ‌های داده سازمان مورد استفاده قرارمی‌گیرند.
هوش تجاری در قالب پردازش تحلیلی برخط به تحلیل داده‌های تجاری و ایجاد بستری مناسب جهت اتخاذ تصمیمات دقیق و هوشمند می‌پردازد. هوش تجاری نه به عنوان یک محصول و نه به عنوان یک سیستم، بلکه به عنوان یک معماری و رویکردی جدید مورد نظر است که البته شامل مجموعه ای از برنامه‌های کاربردی و تحلیلی است .

به عبارت ساده واژه هوش کسب وکار(هوش تجاری) به کلیه روش های رایانه ای و فرایند هایی که داده ها را به اطلاعات و سپس به دانش تبدیل می کنند اشاره می نماید .
واضح است که سازمان های موفق تنها بر روی سرعت و راه های انتقال اطلاعات و یا حجم اطلاعاتی که می توانند پردازش کنند تمرکز نمی کنند، بلکه بیشتر بر روی حفظ ارزش اطلاعات در طول زنجیره ارزش اطلاعات تاکید دارند .

ادعا می شود که فرایند ها، فناوری ها، ابزار ها، نرم افزار های کاربردی، داده ها، پایگاه های داده، نرم افزار داشبورد و داشبورد های مدیریتی وکارت های امتیازی ، نقش توانمند ساز را در هوش تجاری دارند. با این وجود، این ها ابزار هایی در خدمت مفهوم هوش تجاری هستند و به خودی خود هوش تجاری به شمار نمی روند .

هوش تجاری به عنوان مرجع اطلاعات با کیفیت در مخازن داده ایِ خوب طراحی شده و هماهنگ با ابزار های نرم افزاری، مناسب کسب و کار می باشند به طوری که برای کارکنان دانشی سازمان ها دسترسی به موقع، تحلیل موثر و درک صحیح از اطلاعات درست و دقیق را به ارمغان آورده وبدین طریق مدیران را قادر می سازد اقدامات درستی را برای اتخاذ تصمیمات کاملاً صحیح و موثر انجام دهند .

لزوم حرکت شرکتها و سازمان ها به سمت پیاده سازی هوش تجاری در فضای رقابتی و پیچیده کسب و کار امروزی بر هیچ مدیری پوشیده نیست .

راهکارهای هوش تجاری مدیران سازمانها را قادر می‌سازد تا با استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد و نمایش مقادیر این شاخص ها در داشبورد های مدیریتی و همچنین استخراج گزارش های تحلیلی و تصمیم ساز از بین داده های موجود در بانک های اطلاعاتی نرم افزار های اجرایی شده ، از وضعیت سازمان در جنبه های مورد نظر آگاهی یافته، فرصت‌ها و تهدید های کسب‌وکار را شناسایی و تجزیه و تحلیل کنند . این راهکارها با انجام فرایند جمع آوری، یکپارچه سازی و پایش اطلاعات بانک های اطلاعاتی نرم افزار های عملیاتی و انتقال آن به انباره داده بستر لازم جهت تصمیم گیری سریع ، دقیق و کاملاٌ صحیح مدیران را فراهم می آورد .

موضوعات :
در همین رابطه